• Anonym (Nyfiken)

Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

• Svar på tråden Omskärelse, accepterat?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Sancreek) skrev 2024-09-01 18:34:53 följande:
    Låt pojken göra valet själv i så fall som vuxen. Jag menar han kan ju inte få tillbaka det ni skar bort från honom som bebis.
    Nej det är ju sant, blir nog lite mer diskussion kring det hela med min kille. 
    Är tacksam för era svar 
  • halvan

Jag tycker att operera på någon annans kropp, utan personens samtycke, inte hör hemma i ett modernt demokratiskt samhälle. Att göra permanenta ändringar på en annan människa som inte får komma med sin åsikt är ett övergrepp.

Låt din son själv bestämma över sin kropp och sin omskärelse. Han kan ta beslutet som vuxen, själv! Det är det enda rätta. Det kan omöjligt vara rätt att skönhetsoperera/könsstympa en bebis. Aldrig.

På youtube kan du hitta flera vuxna som är så ledsna över att de är omskurna och att de ångrar ingreppet, både sitt eget men också de som berättar att de ångrar att de utsatt sina stackars barn för detta.

• Anonym (A)

Borde klassas som barnmisshandel världen över

• Anonym (Oacceptabelt)

Helt oacceptabelt. Kirurgiskt omotiverade ingrepp borde vara helt förbjudna.

Tycker det är stört.

• Gullvivor

Generellt är det ju inte accepterat i Sverige men huvudsaken är ju vad ni föräldrar tycker är rätt. 

För min del är omskärelse på pojkar en självklarhet och även att göra det tidigt för läkningens skull. 
    Min son var 1 månad när han blev omskuren och han hade bara ont första dagen när bedövningen avtog, sedan blev han som vanligt igen. Allting gick så otroligt smidigt. 

• Anonym (Fakta)

Den förälder som låter omskära sitt barn.

Är ondskan personifierad. 

• Anonym (L)

Är en ickefråga tycker jag. Du ska inte ha sex med honom hoppas jag, så hur hans penis ser ut borde inte vara något du ska tänka på.
    Det finns tusentals nervändar i förhuden som förstörs vid omskärelse vilket tar bort det mesta av känseln. Ollonet blir också mer okänsligt eftersom det är exponerat hela tiden. Detta gjordes från början för att förhindra onani då det inte blir lika skönt eller lätt att runka helt enkelt. 
    Dessutom har studier visat att smärtan och traumat under omskärelsen förändrar hjärnan hos pojkar permanent. 

Att skära bort friska kroppsdelar på spädbarn borde vara straffbart och ingen normalfuntad läkare gör detta i Sverige om det inte är medicinskt försvarbart.
    På bebisar ska man ALDRIG dra tillbaka förhuden, utan tvätta snoppen som man tvättar ett finger, nerifrån och upp bara, med vatten och ev olja. Inget annat. 
    I USA där vården är vinstdrivande gör läkare omskärelser för att tjäna pengar. 

Om din son vill omskära sig när han är 18 så är det hans val och bör vara enbart hans val. 
    Kolla gruppen Bloodstained Men på facebook eller www.yourwholebaby.org och läs på om omskärelse och varför det är förkastligt.

En del säger att det är renare och risken för cancer minskar, men peniscancer är utomordentligt ovanligt. Risken att dö av själva ingreppet är mycket större än risken för cancer eller infektioner. 
    Majoriteten av världen omskär INTE pojkar då det är fullständigt onödigt. Du skulle inte omskära din dotter antar jag?

• Anonym (Oacceptabelt)
    Gullvivor skrev 2024-09-02 06:42:48 följande:

Generellt är det ju inte accepterat i Sverige men huvudsaken är ju vad ni föräldrar tycker är rätt. 

För min del är omskärelse på pojkar en självklarhet och även att göra det tidigt för läkningens skull. 
    Min son var 1 månad när han blev omskuren och han hade bara ont första dagen när bedövningen avtog, sedan blev han som vanligt igen. Allting gick så otroligt smidigt. 

Du kan inte veta att han bara hade ont en dag och sen blev som vanligt.

Och oavsett, det är så äckligt att det är okej att anse att en liten spädis kan ha ont en hel dag. Vad mer skulle det vara okej med, om nån slog honom en hel dag för det är ju bara en dag ändå så det är ju inte hela världen?
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Anonym (Fakta) skrev 2024-09-02 07:34:31 följande:

Den förälder som låter omskära sitt barn.

Är ondskan personifierad. 

Ja allt som inte är medicinskt betingat och som medför skada på ett barn borde vara direkt skäl för SOC att ingripa. Helt rubbat att anse att det är okej att skada sitt barn.
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Anonym (L) skrev 2024-09-02 07:35:19 följande:

Är en ickefråga tycker jag. Du ska inte ha sex med honom hoppas jag, så hur hans penis ser ut borde inte vara något du ska tänka på.
    Det finns tusentals nervändar i förhuden som förstörs vid omskärelse vilket tar bort det mesta av känseln. Ollonet blir också mer okänsligt eftersom det är exponerat hela tiden. Detta gjordes från början för att förhindra onani då det inte blir lika skönt eller lätt att runka helt enkelt. 
    Dessutom har studier visat att smärtan och traumat under omskärelsen förändrar hjärnan hos pojkar permanent. 

Att skära bort friska kroppsdelar på spädbarn borde vara straffbart och ingen normalfuntad läkare gör detta i Sverige om det inte är medicinskt försvarbart.
    På bebisar ska man ALDRIG dra tillbaka förhuden, utan tvätta snoppen som man tvättar ett finger, nerifrån och upp bara, med vatten och ev olja. Inget annat. 
    I USA där vården är vinstdrivande gör läkare omskärelser för att tjäna pengar. 

Om din son vill omskära sig när han är 18 så är det hans val och bör vara enbart hans val. 
    Kolla gruppen Bloodstained Men på facebook eller www.yourwholebaby.org och läs på om omskärelse och varför det är förkastligt.

En del säger att det är renare och risken för cancer minskar, men peniscancer är utomordentligt ovanligt. Risken att dö av själva ingreppet är mycket större än risken för cancer eller infektioner. 
    Majoriteten av världen omskär INTE pojkar då det är fullständigt onödigt. Du skulle inte omskära din dotter antar jag?

Så bra skrivet. Vad någon gör när de är 18 och har egna val är ju upp till dem. Men att ta såna här beslut på en liten för något som är totalt omedicinskt. Vidrigt 
Svar på tråden Omskärelse, accepterat?