• Anonym (Nyfiken)

Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

• Svar på tråden Omskärelse, accepterat?
  • Anonym (Oacceptabelt)

Och till TS. Fick jag reda på att en förälder hade låtit omskära sina barn hade jag sett ned på dennes föräldraskap och skulle bemöta personen kort. Skulle tycka väldigt synd om personens barn som har såna föräldrar.

• Anonym (Mannnennn)

Jag är själv omskuren sedan barn, vet faktiskt inte varför jag är det och är idag strax under 50. 
    Har aldrig tagit skada eller lidit av det, sex är skönt, extremt skönt dessutom och många av mina partners har tyckt det varit bra att jag är omskuren. 
    Jag är glad att jag är omskuren!

Debatten blir lätt skev när folk som inte vet, tror sig veta hur andra upplever saker och ting. 

Men och detta men är ett STORT MEN, trots att jag är omskuren så är inte min son det. Det är inget fel att vara omskuren, skulle säga tvärt om men jag ville inte beröva min son att själva fatta det beslutet och hoppas att ni ger er son samma möjlighet till att själv bestämma över sin kropp när han är stor nog. 

• Gullvivor
    Anonym (Oacceptabelt) skrev 2024-09-02 08:45:51 följande:
    Du kan inte veta att han bara hade ont en dag och sen blev som vanligt.

Och oavsett, det är så äckligt att det är okej att anse att en liten spädis kan ha ont en hel dag. Vad mer skulle det vara okej med, om nån slog honom en hel dag för det är ju bara en dag ändå så det är ju inte hela världen?
    Jo, känner man sitt barn så kan man veta det utan att barnet behöver uttrycka själv med ord.

Att slå ett spädbarn är dels olagligt och dessutom inte nödvändigt, finns bara nackdelar. 
    Att omskära är viktigt och att det då bara gör ont en kort tid är såklart bättre än om spädbarnet hade behövt ha ont i en vecka t.ex. Det förstår väl de flesta.
  • halvan
    Gullvivor skrev 2024-09-02 08:55:33 följande:
    Jo, känner man sitt barn så kan man veta det utan att barnet behöver uttrycka själv med ord.

Att slå ett spädbarn är dels olagligt och dessutom inte nödvändigt, finns bara nackdelar. 
    Att omskära är viktigt och att det då bara gör ont en kort tid är såklart bättre än om spädbarnet hade behövt ha ont i en vecka t.ex. Det förstår väl de flesta.
    Viktigt? Att könsstympa eller skönhetsoperera spädbarn är verkligen INTE viktigt. 
    I dagens moderna och demokratiska Sverige kan man inte äga en annan människas kropp. Alla har rätt att bestämma över sin egen kropp och att permanent ändra och operera på en annan människa utan medicinsk grund och utan samtycke borde självklart vara olagligt.
    Det skulle aldrig vara tillåtet att tvångsstympa en vuxen mot hens vilja, så hur kan man tillåta det på barn? Förkastligt. Ett övergrepp helt klart.
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Gullvivor skrev 2024-09-02 08:55:33 följande:

Nej du kan inte veta. Du kan anta.

Och nej, det är på absolut inget sätt viktigt att omskära. Hade din son dött eller fått men om han inte blivit omskuren menar du? Är det bara religionen är det något han kan ta beslut om som vuxen. Att göra saker mot en annan människa som inte skyddar dem, om de inte kan säga till om eller inte förändra när det är utfört är moraliskt förkastligt. Om spädbarn hade kunnat prata och din so hade sagt "nej mamma jag vill inte detta" så vad hade du gjort?

Det här borde bli något som går under barnkonventionen att barnet har rätt till bestämmande över sin egen kropp. Det borde också öppnas upp för möjligheten att barn i vuxen ålder kan stämma och åtala sina föräldrar om de anser att de agerat skadligt mot dem, på samma vis som diskussionen finna angående sociala media och att hänga ut sina barn där.
  • Anonym (Usch)

Och Ts funderar förstås på att slicea av de inre blygdläpparna på ev kommande lillasyster? Vissa anser ju det vara "snyggare" och framtida komplikationer är väl att jämföra med manlig omskärelse så klart flickan ska ha en snygg streckfitta som äldre!

Tillåt mig att spy!Kräks

• Anonym (L)
    Anonym (Mannnennn) skrev 2024-09-02 08:55:20 följande:

Jag är själv omskuren sedan barn, vet faktiskt inte varför jag är det och är idag strax under 50. 
    Har aldrig tagit skada eller lidit av det, sex är skönt, extremt skönt dessutom och många av mina partners har tyckt det varit bra att jag är omskuren. 
    Jag är glad att jag är omskuren!

Debatten blir lätt skev när folk som inte vet, tror sig veta hur andra upplever saker och ting. 

Men och detta men är ett STORT MEN, trots att jag är omskuren så är inte min son det. Det är inget fel att vara omskuren, skulle säga tvärt om men jag ville inte beröva min son att själva fatta det beslutet och hoppas att ni ger er son samma möjlighet till att själv bestämma över sin kropp när han är stor nog. 

Att du är glad för det stämmer inte. Du vet inte om något annat och vet inte hur sex skulle kännas MED förhud, vilket enligt många som omskurit sig i vuxen ålder är en stor skillnad. Att känseln ganska snart avtar i ollonet och de får problem med potensen.
  • Anonym (Mannnennn)
    Anonym (L) skrev 2024-09-02 11:55:25 följande:
    Att du är glad för det stämmer inte. Du vet inte om något annat och vet inte hur sex skulle kännas MED förhud, vilket enligt många som omskurit sig i vuxen ålder är en stor skillnad. Att känseln ganska snart avtar i ollonet och de får problem med potensen.
    Ursäkta? Jodå, jag är glad att jag är omskuren oavsett vad du tror. 
    Har känsel i ollonet och har inga problem med potens, alls faktiskt då potens snarare är hormonellt styrt. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Mannnennn) skrev 2024-09-02 12:00:05 följande:
    Har känsel i ollonet och har inga problem med potens, alls faktiskt då potens snarare är hormonellt styrt. 

Då har du haft tur. Känsel ja. Men inte som du hade haft om du varit intakt. Du behöver intala dig själv att du är !glad för det", för att det inte går att göra ogjort. Kolla gruppen Bloodstained Men på Fb som sagt, där finns många män som är väldigt, väldigt arga över att deras föräldrar tog beslutet att skära bort en frisk del av deras kropp och de aldrig fick bestämma själva över sitt könsorgan.

Det finns INGEN anledning till att omskära små pojkar. Att det görs i USA är kulturellt och för att läkarna ska tjäna pengar och ingenting annat. 

Jag har varit med några omskurna män och alla har haft något problem kopplat till det. Antingen svårt att få upp den pga ärrvävnad som gör ont när den sträcks, psykiska spärrar, eller så har de helt enkelt inte känt något. Varför ens tänka tanken att utsätta sin son för ett förstört samliv och svårigheter att hitta en partner för att sex aldrig funkar?

• Anonym (Oacceptabelt)
    Anonym (Mannnennn) skrev 2024-09-02 12:00:05 följande:
    Fast det kvarstår ju att du exakt lika gärna hade kunnat göra det på eget beslut som vuxen om du nu såg att det var fördelaktigt mot att inte ha genomgått kirurgin. Det är inget som hade varit försent för dig. 
Svar på tråden Omskärelse, accepterat?