• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Josefine1987
    Anonym (Evelina) skrev 2025-11-06 16:55:42 följande:

Hej, vi har precis gjort första svängen med sprutor och äggplock som resulterade i 27 ägg varav 22 som blev befruktade❤️ Det blev totalfrys pga risk för överstimulering. Fick reda på idag att det blev 15 st till frysen så det känns bra. Återföring i dec eller jan så det blir långväntat men så är det😊 Jag är 40 år och sambon 33. Jag har stora barn sedan tidigare. Är jättenyfiken på andras berättelser🙏🏼 Vi går på Livio i Falun med fantastisk personal. 

Oj, vilket helt makalöst resultat. Vilken trygghet att ha så många  i "back up" om det inte tar sig direkt. Stort grattis <3 
  • JNMK
    Anonym (Evelina) skrev 2025-11-06 16:55:42 följande:

Hej, vi har precis gjort första svängen med sprutor och äggplock som resulterade i 27 ägg varav 22 som blev befruktade❤️ Det blev totalfrys pga risk för överstimulering. Fick reda på idag att det blev 15 st till frysen så det känns bra. Återföring i dec eller jan så det blir långväntat men så är det😊 Jag är 40 år och sambon 33. Jag har stora barn sedan tidigare. Är jättenyfiken på andras berättelser🙏🏼 Vi går på Livio i Falun med fantastisk personal. 

Wow vilket otroligt resultat! Stort grattis🥳
  • JNMK
    Kanin och katt mamma skrev 2025-11-07 07:53:33 följande:

Jag hoppas verkligen att det lägger sig! Jag hade samma symptom efter andra äggplocket men det visade sig ingenting. jag hoppas detsamma för dig, och att du får många blaston på lördag🥰 

För mig känns det hel okej. Tror nog att jag är väldigt negativ pga att detta är mitt sista försök ? jag har lite ångest emellanåt och redan på ruvar dag 1 kände jag smärta i höger äggstock och igår fortsatte smärtan ner mot benet? vet inte om det är positivt eller negativt. Jag försöker att inte läsa på så mycket för jag blir bara orolig. 

men idag på R3 så känner jag ingenting, och har inte haft  andra symptom😔

Blir tyvärr ingen återföring för mig imorgon, hade mycket vätska och förstorade äggstockar så risken för att bli väldigt dålig efter insättning nu bedömdes hög 😞 men läkaren sa att jag kan göra insättning efter bortfallsblödningen om vi hittar ÄL med ägglossningstest, så då hinner vi innan jul isf så det kändes lite bättre, att det inte blir flera månader väntan iallafall. Nu får vi vänta ytterligare en dag på besked om embryona, de ska ringa på söndag. hoppas så mycket på positiva besked då och att vi får åtminstone en liten blasto🙏 

jag förstår verkligen att det är tufft att hålla uppe hoppet och att det blir mycket press när det är sista landstingsförsöket. men tänk så annorlunda allt gått denna gång jämfört med tidigare!! Jag känner mig superhoppfull för att det är nu det vänt för er ❣️ som jag sett att någon skrivit tidigare - man behöver heller inte tro för att det ska lyckas, så det är ju helt okej att känna sig negativ, är ju så naturligt att hjärnan skyddar sig genom att tänka att det inte ska gå, men som sagt jag tror på er och håller tummarna för positivt på testdagen (eller innan om du inte kan hålla dig och tjuvtestar)🤞
  • Kanin och katt mamma
    JNMK skrev 2025-11-07 12:28:47 följande:
    Blir tyvärr ingen återföring för mig imorgon, hade mycket vätska och förstorade äggstockar så risken för att bli väldigt dålig efter insättning nu bedömdes hög 😞 men läkaren sa att jag kan göra insättning efter bortfallsblödningen om vi hittar ÄL med ägglossningstest, så då hinner vi innan jul isf så det kändes lite bättre, att det inte blir flera månader väntan iallafall. Nu får vi vänta ytterligare en dag på besked om embryona, de ska ringa på söndag. hoppas så mycket på positiva besked då och att vi får åtminstone en liten blasto🙏 

jag förstår verkligen att det är tufft att hålla uppe hoppet och att det blir mycket press när det är sista landstingsförsöket. men tänk så annorlunda allt gått denna gång jämfört med tidigare!! Jag känner mig superhoppfull för att det är nu det vänt för er ❣️ som jag sett att någon skrivit tidigare - man behöver heller inte tro för att det ska lyckas, så det är ju helt okej att känna sig negativ, är ju så naturligt att hjärnan skyddar sig genom att tänka att det inte ska gå, men som sagt jag tror på er och håller tummarna för positivt på testdagen (eller innan om du inte kan hålla dig och tjuvtestar)🤞

Vad tråkigt att du drabbades av överstimulering? men jag måste säga att din positivitet är amazing! Jag hoppas det går vägen för dig och att du får många blaston imorgon! Även skönt att höra att ni inte behöver vänta så länge, då kan du återhämta dig ordentligt! 🥰 

Jag är på ruvardag 4 idag, jag tjuvtestade igår och det var negativt. Jag testade idag igen och även det var negativt, jag blev förvånansvärt inte ledsen, jag tröstar mig med att det är för tidigt. 

Smärtan i höger äggstock sitter kvar och igår kväll kände jag lite som stötar i buken. Jag vill gärna tro att det är något positivt🥹 men jag vet att jag får alltid ont i höger äggstock innan mens. 
    Sen vet jag inte ens när jag ska ha mens haha, min mens rubbades av det långaprotokollet eftersom jag blödda typ i två veckor. Men tiden eller testerna får avgöra.

• JNMK
    Kanin och katt mamma skrev 2025-11-08 09:49:48 följande:

Vad tråkigt att du drabbades av överstimulering? men jag måste säga att din positivitet är amazing! Jag hoppas det går vägen för dig och att du får många blaston imorgon! Även skönt att höra att ni inte behöver vänta så länge, då kan du återhämta dig ordentligt! 🥰 

Jag är på ruvardag 4 idag, jag tjuvtestade igår och det var negativt. Jag testade idag igen och även det var negativt, jag blev förvånansvärt inte ledsen, jag tröstar mig med att det är för tidigt. 

Smärtan i höger äggstock sitter kvar och igår kväll kände jag lite som stötar i buken. Jag vill gärna tro att det är något positivt🥹 men jag vet att jag får alltid ont i höger äggstock innan mens. 
    Sen vet jag inte ens när jag ska ha mens haha, min mens rubbades av det långaprotokollet eftersom jag blödda typ i två veckor. Men tiden eller testerna får avgöra.

Åh jag förstår att det är så mycket tankar och att det är svårt att hålla sig från att testa, men dag 4 och 5 är ju supertidigt. Visst har du en i frysen också om det inte tar sig på första? Men nu håller jag tummarna för positivt test på denna omgång, låter lovande med en del känningar ändå 🤞❣️

jag försöker hålla hoppet uppe, blev så himla nedslagen efter första försöket och att det bara blev en befruktad som inte klarade sig. Började direkt ställa in mig på plan b och c med en gång om privata försök eller äggdonation. Har dock försökt hålla fast väldigt hårt vid det som funkat bättre denna gång med många befruktade efter icsi och att vi skulle få göra färsk återföring. Kändes som att jag började hoppas på att vi inte skulle behöva plan b eller c, men nu när det blev frys och vi väntar på beskedet om ev blaston på telefon så är det svårare att vara lika hoppfull. Är så rädd för att få höra igen att det inte finns något imorgon när de ringer, men försöker hålla fast vid att vi hur som helst har kommit längre denna gång och att det förhoppningsvis ger oss ett bättre utgångsläge oavsett hur det går denna gång. Men den här ovissheten oavsett var man är i processen är svintuff, men det hjälper att dela med andra i samma situation tycker jag. Det gav mig mycket hopp att höra om att du fått flera blaston denna gång, om att det kan hända för oss också ❤️
  • JNMK

Vi fick besked idag om att vi har 3 i frysen!! Känns så overkligt och jag är så tacksam 🙏🙏 är det någon som har tips inför återföring i naturlig cykel om hur man bäst hittar ägglossning med stickor? 

• Kanin och katt mamma
    JNMK skrev 2025-11-09 12:36:37 följande:

Vi fick besked idag om att vi har 3 i frysen!! Känns så overkligt och jag är så tacksam 🙏🙏 är det någon som har tips inför återföring i naturlig cykel om hur man bäst hittar ägglossning med stickor? 

Stort grattis! Jag är jätte glad för din skull! ❤️
  • Kanin och katt mamma

Jag har varit lite frånvarande och här kommer en uppdatering. 

jag åkte in till gynakuten måndag natt pga att jag kräkte och hade diarré. Får svar att jag har mild överstimulering. Onsdag får jag feber och åker in igen och det visar en infektion i kroppen som de inte kan förklara samt blir jag insatt på innohep (blodförtunnande). Sen får jag reda på att jag är gravid Via blodprov. Samma dag på eftermiddagen så får jag bruna blödningar, när jag ringer in så säger dem att det är pga alla ultraljudet som irriterat vid livmodern. 

Idag (torsdag) är blödningen kraftigare och blodrött. Gyn vill inte ta emot mig för undersökning och sa att min gravsticka är otroligt svagt. Nu ligger jag här och antar det värsta? det lutar mot missfall och det är säkerligen det. 

• JNMK
    Kanin och katt mamma skrev 2025-11-13 15:06:58 följande:

Jag har varit lite frånvarande och här kommer en uppdatering. 

jag åkte in till gynakuten måndag natt pga att jag kräkte och hade diarré. Får svar att jag har mild överstimulering. Onsdag får jag feber och åker in igen och det visar en infektion i kroppen som de inte kan förklara samt blir jag insatt på innohep (blodförtunnande). Sen får jag reda på att jag är gravid Via blodprov. Samma dag på eftermiddagen så får jag bruna blödningar, när jag ringer in så säger dem att det är pga alla ultraljudet som irriterat vid livmodern. 

Idag (torsdag) är blödningen kraftigare och blodrött. Gyn vill inte ta emot mig för undersökning och sa att min gravsticka är otroligt svagt. Nu ligger jag här och antar det värsta? det lutar mot missfall och det är säkerligen det. 

Åh vad tråkigt att höra att du blivit så dålig, vilka otroligt turbulenta dagar! Förstår att du är jätteorolig över graviditeten (men också ett försiktigt grattis till plus), känner så mycket med dig och hoppas massa på att det inte är ett missfall ❤️ kan inte din klinik ta emot dig, de måste väl vilja följa upp överstimuleringen också?? 
  • Kanin och katt mamma
    JNMK skrev 2025-11-13 17:54:42 följande:
    Åh vad tråkigt att höra att du blivit så dålig, vilka otroligt turbulenta dagar! Förstår att du är jätteorolig över graviditeten (men också ett försiktigt grattis till plus), känner så mycket med dig och hoppas massa på att det inte är ett missfall ❤️ kan inte din klinik ta emot dig, de måste väl vilja följa upp överstimuleringen också?? 

Tack fina! 

Nej, dem är inte så intresserade av det känns det som. Blir lite ledsen för det känns som jag hänger löst överallt.
    Dem sa att jag skulle höra av mig vid bestämd test dag (söndag). Känner mig otroligt ensam i detta faktiskt. 

hur mår du i din överstimulering❤️?

• JNMK
    Kanin och katt mamma skrev 2025-11-13 19:00:38 följande:

Tack fina! 

Nej, dem är inte så intresserade av det känns det som. Blir lite ledsen för det känns som jag hänger löst överallt.
    Dem sa att jag skulle höra av mig vid bestämd test dag (söndag). Känner mig otroligt ensam i detta faktiskt. 

hur mår du i din överstimulering❤️?

Jag förstår verkligen att du känner att du hamnar mellan stolarna och att det känns ensamt och väldigt oroligt! 
    tycker det är konstigt att din klinik inte vill följa upp överstimuleringen, den är ju ett resultat att den behandling de utfört?? hur mår du nu och hur går det med blödningen? har du bra stöd i din partner? 

jag mår mycket bättre, svullnaden gick ner efter några dagar och jag har inte ont i äggstockarna längre. Så här i efterhand är jag glad över att det inte blev någon insättning även om det kändes tungt just då, känner väldigt mycket med dig som är så dålig nu ❤️

• Anonym (Första och enda försöket)

Hej! 

Hoppar in här. 
    Vi plockade ägg i onsdags, 24 st varav 14 blev befruktade. 

Det blir totalfrys pga ohss.. östradiolet låg på 12440 😵?💫
    visst blev det lite snopet att behöva vänta ytterligare men nu några dagar efter så känns det helt rätt. 

Jag har två barn sedan innan, 17 och 13 år gamla.
    Min blivande man har inga. Vi försökte i 2 år men sökte sen hjälp i sista sekund. Jag fyller 40 på torsdag så hann precis 😄 
    Jag blev av med en äggledare pga ett x för 10 år sedan.

Det blir väl insättning i början på januari skulle jag tro. Samma månad som min äldsta blir 18 år så börjar vi förhoppningsvis om 😄

• Kanin och katt mamma
    JNMK skrev 2025-11-14 10:24:56 följande:

Jag förstår verkligen att du känner att du hamnar mellan stolarna och att det känns ensamt och väldigt oroligt! 
    tycker det är konstigt att din klinik inte vill följa upp överstimuleringen, den är ju ett resultat att den behandling de utfört?? hur mår du nu och hur går det med blödningen? har du bra stöd i din partner? 

jag mår mycket bättre, svullnaden gick ner efter några dagar och jag har inte ont i äggstockarna längre. Så här i efterhand är jag glad över att det inte blev någon insättning även om det kändes tungt just då, känner väldigt mycket med dig som är så dålig nu ❤️

Jag hade återbesök på gyn idag, jag har ett stigande HCG på 45. Dock blöder jag fortfarande en del, men de kunde inte förstå varför. Ena läkaren säger att HCG borde sjunka rejält men den andra säger att HCG stiger innan den sjunker och att det är förmodligen pågående missfall. Jag fick en till tid på söndag för blodprov för att se ifall HCG har sjunkit. Min sambo försöker bara finnas där för mig, han gör så gott han kan. Men han är också ledsen? 

nä men kliniken säger inte så mycket, är lite besviken där för när jag ringde in idag så erbjuder dem ingen samtalskontakt eller egen undersökning. Dem sa att jag får vänta tills på söndag. Jag blir bara ledsen?

Vad skönt att du mår bättre! Du kommer hinna repa dig ordentligt fram tills din insättning. ❤️
    Ja asså jag är lite förvånad att de lät mig göra en insättning när risken för överstimulering fanns. Denna veckan är verkligen den värsta jag har varit med dem. Önskar att dem sa stopp för mig med.

• Kanin och katt mamma
    Anonym (Första och enda försöket) skrev 2025-11-14 13:29:04 följande:

Hej! 

Hoppar in här. 
    Vi plockade ägg i onsdags, 24 st varav 14 blev befruktade. 

Det blir totalfrys pga ohss.. östradiolet låg på 12440 😵?💫
    visst blev det lite snopet att behöva vänta ytterligare men nu några dagar efter så känns det helt rätt. 

Jag har två barn sedan innan, 17 och 13 år gamla.
    Min blivande man har inga. Vi försökte i 2 år men sökte sen hjälp i sista sekund. Jag fyller 40 på torsdag så hann precis 😄 
    Jag blev av med en äggledare pga ett x för 10 år sedan.

Det blir väl insättning i början på januari skulle jag tro. Samma månad som min äldsta blir 18 år så börjar vi förhoppningsvis om 😄

wow så fantastiska resultat! Gratulerar😍

Svar på tråden IVF 2025