• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (Galet)
    ClumsySmurf skrev 2025-02-06 15:23:52 följande:
    psykopati är inte en diagnos och kvinnor med autism kan också ha alexitymi
    Alexithymia in autism: cross-sectional and longitudinal associations with social-communication difficulties, anxiety and depression symptoms

Methods

In total, 337 adolescents and adults (autism N = 179) were assessed for alexithymia on the Toronto Alexithymia Scale and for social-communication difficulties, anxiety and depression symptoms. A total of 135 individuals (autism N = 76) were followed up 12?24 months later. We used regression models to establish cross-sectional and longitudinal associations between alexithymia, social-communication difficulties, anxiety and depression symptoms.
    .....

Strengths and limitations

A major strength of our study is the inclusion of a heterogeneous, well-characterised sample of autistic males and females, aged 12?30 years. By including females, we were able to ascertain that significantly more diagnosed autistic females than males report high alexithymia. This implies that observed sex differences in rates of co-occurring emotional symptoms in autism (i.e. higher rates of anxiety/depression in autistic females; Mandy et al., Reference Mandy, Chilvers, Chowdhury, Salter, Seigal and Skuse2012) may be explained by sex differences in their underpinning mechanisms. Furthermore, to our best knowledge, this is the first study to report longitudinal associations between alexithymia and social-communication difficulties, anxiety and depression symptoms in autism. We were thus able to confirm that alexithymia in our cohort was generally stable over a period of approximately 12?24 months, supporting the conceptualisation of alexithymia as a trait, rather than state (Salminen, Saarijärvi, Ääirelä, & Tamminen, Reference Salminen, Saarijärvi, Ääirelä and Tamminen1994). However, we also acknowledge several limitations.

https://www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/alexithymia-in-autism-crosssectional-and-longitudinal-associations-with-socialcommunication-difficulties-anxiety-and-depression-symptoms/E682D1AC555FB579EE5247C1E9215761

Svarade bara AndreaBDs inlägg, skrev i texten om psykopati -personlighetsstörning (inte diagnos). 

Fick inte med din övriga text konstigt nog, men det var väldigt intressant läsning. Särskilt som den studien jag länkade till pekade mest på testosteron som trolig orsak. Hade ingen aning om att det t.o.m kunde finnas mer hos kvinnor. Men jag kan definitivt tänka mig att det existerar hos kvinnor också, t.ex även under depression/ptsd. Jag vet att det har varit svårt att känna känslor för någon /något närjag haft djup depression. 

I vilket fall som helst så begår varken de flesta kvinnliga eller manliga autister mord, och och inte heller har de alla Alexitymi. Vidare är ju inte autism enda diagnos/ orsak till Alexitymi.

Däremot kanske risken är högre i dessa fall i kombination med andra bakomliggande diagnoser. Alexitymi - eller svårt att sätta ord på känslor( empati svårigheter) kan m.a.o inte vara en orsak, eftersom det då borde finnas fler kvinnor som begår liknande brott. 

• Anonym (Galet)
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 18:17:21 följande:

Fick inte med din övriga text konstigt nog, men det var väldigt intressant läsning. 

Edit:
    Eller så fick jag det 😆
    Konstigt nog såg jag inte det i mitt svar när jag skrev. Märkligt!
  • Tow2Mater

Tycker det är konstigt att lärare som t o m nyligen har fått utbildning i hur man ska agera vid  den här typen av händelser inte ens kan urskilja hur skottlossning faktist låter. Kanske utbildningne borde innehålla lite faktist skjutning, eller iallafall ljudband av sådan?

Det lät som om någon slog med en hammare på en plåtdörr eller metall. Jag tror att jag fick bilden av att någon kanske fick ett vredesutbrott

www.expressen.se/nyheter/sverige/lararen-jacob-flydde-skytten-oron-for-anhorig-utanfor/

• Anonym (Sunt förnuft)

Vad då felaktiga narativ? Har vi yttrandefrihet i Sverige? 

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-06 20:15:56 följande:

En till som inte förstår innebörden av yttrandefrihet. Det går utför med svenska skolan.
  • Anonym (Fff)
    Anonym (nn) skrev 2025-02-05 23:29:30 följande:
    Du behöver inte komma med en massa onödiga utläggningar om dig själv.

Jag pratade inte om dig överhuvudtaget utan om autistiska män i grupp. Något som jag redan i denna tråd fått bekräftat hur de sannerligen beter sig mot andra människor, bevisat av en sjuk typ som attackerar mig med grova personangrepp och fortsätter bevisa hur såna män verkligen fungerar. 

Och statistiken talar fortfarande sitt tydliga språk kring vilka de är som begår alla brott i stort sett och det är inte kvinnor.
    Du är inte ett dugg bättre än en rasist när du väljer ut en grupp i samhället att skylla allt på!
    Bara för att man är autist så betyder inte det att man begår brott, men du drar alla över en kam och spyr galla över dem i inlägg efter inlägg. Fräscht..
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-02-06 20:23:34 följande:
    En till som inte förstår innebörden av yttrandefrihet. Det går utför med svenska skolan.
    Förklara du som kan. Får vi ens yttra oss om det som har hänt? Får man inte tycka att det som har hänt ser ut som ett terroristisk attack? Får man, i brist på information,  diskutera det som hände?

www.aftonbladet.se/stories/380743/oisin-cantwell-vi-maste-vaenta-och-se&playlistId=UtLPXtAbdp0SMUgoZh9hC4Kz

www.expressen.se/kultur/victor-malm/vi-maste-vaga-kalla-terroristen-for-terrorist/

"En man som attackerar en skola begår ett dåd mot det öppna samhället. Han skadar oss. Konkreta, ideologiska motiv ? om sådana finns ? är inte irrelevanta, långtifrån, men det är uppenbart att samhället även utan sådana erfar dådet som terror. Terrorn behöver inget ideologiskt program; den kan vara rent destruktiv, en vilja att skada eller sätta skräck i ett samhälle, en grupp människor, en stad. "
  • Anonym (man)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-06 20:15:56 följande:

Man får. Detta är en uppmaning eller vädjan, inte ett förbud. Således inga problem som har med yttrandefrihet att göra.
Svar på tråden Skolskjutning