• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-06 20:35:16 följande:
    Förklara du som kan. Får vi ens yttra oss om det som har hänt? Får man inte tycka att det som har hänt ser ut som ett terroristisk attack? Får man, i brist på information,  diskutera det som hände?

www.aftonbladet.se/stories/380743/oisin-cantwell-vi-maste-vaenta-och-se&playlistId=UtLPXtAbdp0SMUgoZh9hC4Kz

www.expressen.se/kultur/victor-malm/vi-maste-vaga-kalla-terroristen-for-terrorist/

"En man som attackerar en skola begår ett dåd mot det öppna samhället. Han skadar oss. Konkreta, ideologiska motiv ? om sådana finns ? är inte irrelevanta, långtifrån, men det är uppenbart att samhället även utan sådana erfar dådet som terror. Terrorn behöver inget ideologiskt program; den kan vara rent destruktiv, en vilja att skada eller sätta skräck i ett samhälle, en grupp människor, en stad. "
    Att förklara yttrandefriheten för en vuxen människa tänker jag verkligen inte göra. Men du riskerar inte fängelse eller böter eller att förföljas av statliga myndigheter för att du spekulerar. Således har det inget med yttrandefrihet att göra. Att ett privatägt forum vädjar till medlemmarna att förhålla sig till det som polisen gått ut med är en annan sak. Att du inte vill förhålla dig till det är tydligt.
  • Anonym (Med förnuft,)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-06 17:44:20 följande:
    Det är en sak att vara invandringskritisk men något helt annat att sprida hat mot invandrare.
    Ja det är de helt klart ,  men folk tröttnar kolla på efterlyst i kväll så ser man den nakna sanningen!
  • Anonym (Ballan Apansson)

TV4 har en egen undersökning och kommit fram till att GM skrikit "Ni ska ut från Europa!". 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (As)

Att inte kalla detta för terror är att ge grönt ljus för ytterligare dåd. För offren var detta terror. Period!

• Anonym (S)
    kalmarpiraten skrev 2025-02-07 01:50:54 följande:

Är nog en och annan som kommer att se Rickard Andersson som en martyr och kommer att rösta fram honom som årets svensk. Han gjorde liksom det som många andra önskar att de skulle vågat men Rickard överträdde svensk lag oändligt mycket och därför gick det som det gjorde. Gråter
    I dagsläget tycker jag nog mest synd om hans föräldrar som det inte dröjde många timmar innan de fick skyddad identitet.  Gråter
    Men så går det när politikerna tappar greppet om massinvandringen och socialförvaltningen inte hjälper våra svenska medborgare ekonomiskt. Gråter

Om nu dessa två orsaker var anledningen till blodbadet. Gråter

Hade du svarat likadant om gärningsmannen hette Muhammed?
  • Anonym (S)

Jag tycker självklart mest synd om alla offer. Jag är också less på all denna snuffefiering av folk med diagnoser. Barn behöver tidigt lära sig ansvar, man kan inte skylla ifrån sig på omgivningen konstant. Gärningsmannens föräldrar har troligen brustit i sitt föräldraskap för länge sen. 

• ClumsySmurf
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-06 20:15:56 följande:

Vad då felaktiga narativ? Har vi yttrandefrihet i Sverige? 

Om någon har gjort något av anledningen: vet ej så bör man inte tolka allt man läser på internet som en fakta
    Att uppmana folk att inte sprida något obekräftat som en fakta är inte att inskränka på deras yttrandefrihet.
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-06 20:35:16 följande:
    Förklara du som kan. Får vi ens yttra oss om det som har hänt? Får man inte tycka att det som har hänt ser ut som ett terroristisk attack? Får man, i brist på information,  diskutera det som hände?
    [...]
    Exempel:
    ClumsySmurf skrev 2025-02-06 11:18:04 följande:
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 16:19:36 följande:

Av informationen som finns än så länge, vilken är knapphändig... Så kan det ha att göra något med, ett kriminellt leverne, domstol och nu förmodligen en haschpsykos...

Därför är det viktigt att få bort det nu från gatorna.

Anonym (T) skrev 2025-02-04 17:50:18 följande:
    Och själv har du som vanligt ingenting att tillföra mer än lite "proffessionelt" tyckande... 

Du vet att det inte är första gången som flashback har lyckats lista ut hela historien innan du har vågat säga ditt?
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 17:51:35 följande:
    Ditt inlägg säger rätt mycket om vem som är mest trovärdig. Är det jag här eller du?
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:00:03 följande:
    Soc stängde av honom från att få bidrag.. Därför gick han tydligen loss på dem.. 

Det är hans fel att han attackera.. Men dom kanske bör se över lite vilken diagnos han hade, och om dom verkligen brytt sig när dom pressat honom..
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:25:48 följande:
    Anyways, ni kommer inte lyssna. Men för mig blir det uppenbart att det hade med indraget bidrag ifrån socialen att göra.

Och alltså skrek han på den där filmen "hur fan ska Jag Jobba?" och inte "ni ska ut ur Europa" i det där videoklippet där från TV4. Då han hade en dialog med socialarbetarna där som polisen säger saknas.
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 01:26:03 följande:
    Ja, vill du inte veta sanningen så är det ju inget mer med det. Själv så hör jag båda och vill ha reda på sanningen om det som sker. 

Påverkar inte mig mer än jag kommer sova gott för jag vet att jag har rätt när du har fel. 

Svar på tråden Skolskjutning