• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Xenia
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 17:30:47 följande:

Jag skrev I all hast, men jag menade så pass svår att han blir berättigad, eftersom alla som har autism inte per automatik blir berättigade aktivitetsstöd. 

Ja, det bör förstås också stå att han t ex har t ex social fobi, selektiv mustism och  ev övriga diagnoser. Och framför allt att alla tidigare försök att få honom i arbete misslyckats pga att han inte kommunicer med sina arbetskamrater.
  • Xenia
    Anonym (As) skrev 2025-02-07 02:30:39 följande:

Att inte kalla detta för terror är att ge grönt ljus för ytterligare dåd. För offren var detta terror. Period!

På vilket sätt skulle antalet dåd ökas beroende på vad man kallar det? Låter helt ologiskt.

Ja, då kan man kalla alla mord för terror. Det handlar inte om vad offren känt, utan om mördarens motiv. Och eftersom mördaren är död går det inte förhöra honom om det.

"? Det ska ha funnits en risk för att brottet kunnat skada Sverige. Att syftet har varit att injaga skräck och fruktan hos allmänheten i stort. Det räcker inte att man har injagat skräck och fruktan hos personerna på, i det här fallet, en skola."
    www.dn.se/sverige/aklagare-darfor-ar-det-svart-att-sla-fast-terrorbrott/
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2025-02-07 16:54:53 följande:
    Jo, men det kanske finns info in journalerna. Hans släktingar kanske har papper också.  Rättspsykiatrisk undersökning hade väl fråmst varit till för att döma honom. Men han är ju död. 
    Du pratade ju om psykiskt frisk i laglig mening. Då behövs just en rättspsykiatrisk utredning, vilket inte kommer hända.
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2025-02-07 17:54:40 följande:
    Du pratade ju om psykiskt frisk i laglig mening. Då behövs just en rättspsykiatrisk utredning, vilket inte kommer hända.
    Okej, om jag inte minns fel är du experten. :) 
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2025-02-07 17:59:58 följande:
    Okej, om jag inte minns fel är du experten. :) 
    Man behöver inte vara expert för att förstå det.
  • ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2025-02-07 16:51:38 följande:
    Är du i den här tråden nu?  Vad hjälper det om det skulle räknas som terrorism? Om han är nån incel och eller paranoid autist - varför skulle vi då vinna på att se honom som en terrorist? 

Om han hade överlevt, ja, då hade han kanske fått längre fängelsestraff. Då skulle jag också fundera på det igen. Men så här? 
    Är du i den här tråden nu?
    Vem?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (S)
    Anonym (Cecilia) skrev 2025-02-07 15:43:08 följande:
    Finns så många hatiska rasister, psykiskt sjuka osv ute i samhället som går lösa tyvärr. Personligen tycker jag att som läget är idag borde skolor vara låsta för obehöriga. Varje elev skulle ha en personlig tagg att komma in med. Sedan kan man ha sensorer som man passerar som larmar om man har vapen/droger på sig. Vakt vore på sin plats, gärna en vass schäfer på det också. Tyvärr så är det inte längre "förr i tiden" "ljuva, trygga Sverige". Ledsamt men så är det. Världen och vårt samhälle har spårat ur. Man får anpassa allt till nutid och nuvarande läge/situation.

Förr hade man sjukhus för psykiskt sjuka människor där de fick vård, boende och trygghet. Jag ser inget fel i "mentalsjukhus" där människor får vård, medicin, omvårdnad och trygghet, både för dem och samhället. Jag tycker inte det är förlegat faktiskt. Tvärtom, man var mycket klokare förr. Detta slutade man med och släppte ut gravt psykiskt sjuka på gatorna att klara sig själva. Människor med psykoser och vanföreställningar.

Vården behöver betydligt med pengar och resurser än vad vi har idag. Vården är under all kritik om man jämför med hur vi tidigare haft det i Sverige. Istället läggs miljarder efter miljarder på att skänka vapen och pengar till andra länder, bygga konst i landet osv. T.ex Ukraina.

Självklart ska vi hjälpa andra i nöd men vårt egna land, barn och folk bör gå först. Likaså vår barn och äldreomsorg/sjukvård. Den psykiatriska Vården i Sverige har blivit ett rent bottenskrap. Dock inte personalens fel utan vår politik.

Förr hade vi mångfald i Sverige, glädje, gemenskap, trygghet, oavsett hudfärg, religion osv. Idag är inte bara psykvården, Vården, barnomsorgen, äldreomsorgen u der all kritik utan rasismen, fientlighet, hat frodas och växer utan dess like. Vår nuvarande regering, kristersson, Åkesson, busch, har definitivt inte bidragit till det bättre. Det har i rasande fart blivit ett mycket farligt samhälle vi lever i. 
    Väl sammanfattat! Jag håller med 
Svar på tråden Skolskjutning