Anonym (Cecilia) skrev 2025-02-07 15:43:08 följande:
Finns så många hatiska rasister, psykiskt sjuka osv ute i samhället som går lösa tyvärr. Personligen tycker jag att som läget är idag borde skolor vara låsta för obehöriga. Varje elev skulle ha en personlig tagg att komma in med. Sedan kan man ha sensorer som man passerar som larmar om man har vapen/droger på sig. Vakt vore på sin plats, gärna en vass schäfer på det också. Tyvärr så är det inte längre "förr i tiden" "ljuva, trygga Sverige". Ledsamt men så är det. Världen och vårt samhälle har spårat ur. Man får anpassa allt till nutid och nuvarande läge/situation.
Förr hade man sjukhus för psykiskt sjuka människor där de fick vård, boende och trygghet. Jag ser inget fel i "mentalsjukhus" där människor får vård, medicin, omvårdnad och trygghet, både för dem och samhället. Jag tycker inte det är förlegat faktiskt. Tvärtom, man var mycket klokare förr. Detta slutade man med och släppte ut gravt psykiskt sjuka på gatorna att klara sig själva. Människor med psykoser och vanföreställningar.
Vården behöver betydligt med pengar och resurser än vad vi har idag. Vården är under all kritik om man jämför med hur vi tidigare haft det i Sverige. Istället läggs miljarder efter miljarder på att skänka vapen och pengar till andra länder, bygga konst i landet osv. T.ex Ukraina.
Självklart ska vi hjälpa andra i nöd men vårt egna land, barn och folk bör gå först. Likaså vår barn och äldreomsorg/sjukvård. Den psykiatriska Vården i Sverige har blivit ett rent bottenskrap. Dock inte personalens fel utan vår politik.
Förr hade vi mångfald i Sverige, glädje, gemenskap, trygghet, oavsett hudfärg, religion osv. Idag är inte bara psykvården, Vården, barnomsorgen, äldreomsorgen u der all kritik utan rasismen, fientlighet, hat frodas och växer utan dess like. Vår nuvarande regering, kristersson, Åkesson, busch, har definitivt inte bidragit till det bättre. Det har i rasande fart blivit ett mycket farligt samhälle vi lever i.
Väl sammanfattat! Jag håller med