• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • olof 45
    EnAnonumius skrev 2025-03-17 16:06:38 följande:
    Och då skall man sjunka så lågt och ta för givet att det handlar om att han påminde barnen via telefonerna, bara för att pappan säger att han har påmint?
    Det har gått ett par dagar sedan jag läste hela tråden. Ber om ursäkt för det antagandet. 

Men att säga att den ynka lilla missupfattningen är att "sjunka lågt", det får stå för dig! Själv tycker jag poängen var ifall pappan själv påminnt, eller ej. Vilket han alltså hade - men att han trots det ville att TS också skulle engagera sig.
  • olof 45
    molly50 skrev 2025-03-17 16:34:13 följande:
    Ja,men då skulle han väl ha påmint dem face to face då.
    Alt. ringt dem om sms inte funkar.
    Även om barnen är hos sin mamma så är det ju hans ansvar om han vill att de ska köpa presenter åt hans flickvän.
    Säg det till honom.

Nä just det - han är inte med i den här debatten.

Det är hursomhelst ingen som motsagt sig ansvarsfördelningen, eller det du just skrivit. 
  • olof 45
    EnAnonumius skrev 2025-03-17 15:23:53 följande:
    Och du har ju fastnat i något patetiskt tankemönster om att du är den enda som tänker på barnens bästa ingen annan gör det alls, inte ens TS.🙄

Vi andra tänker på barnets bästa, bara för att vi inte resonerar på samma sätta som dig så betyder det inte i praktiken att vi inte tänker på barnens bästa. Det är du som vägra attt acceptera att andra kan resonera på ett annat sätt än dog, ä n enbart svartmåla TS och lägga huvudansvaret på henne bara för att den patetiska mannen som är barnets far inter klara av att göra ett ansvarstagande och adekvat jobb som förälder.

När skall du förstå att man kan visst tänka på barnens bästa även om man inte resonera identiskt som du? Aldrig?
    Ni demonstrerar väldigt tydligt att ni inte tänker på barnens bästa - ni vill bara försvara en mamma till varje pris.

Såpass att ni helt missar att jag också står på mammans sida när det gäller att sätta ner foten mot pappans konstiga krav - bara med den vinkeln att det borde ha kommunicerats direkt till pappan.

Tror det var Molly som iaf gav med sig och erkände att även hon anser att TS borde ha kommunicerat ett nej till sitt ex.

Ni andra försöker vrida på det jag skriver på ett av två sätt (eller en kombination):

1) att jag på något sätt indikerat att mamman borde ha tagit ansvar och faktiskt påmint barnen eller tom köpt present till exets nya kvinna. (Nej, det har jag aldrig påstått)

2) Att barnen "inte tagit skada" av den här situationen (vilket ni faktiskt inte kan veta - men det är skrämmande att ni ANTAR att de INTE tagit skada, istället för att tänka att en förälders jobb är att SE TILL så de inte tar skada)
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-17 16:58:54 följande:
    Säg det till honom.

Nä just det - han är inte med i den här debatten.

Det är hursomhelst ingen som motsagt sig ansvarsfördelningen, eller det du just skrivit. 
    Ja,om han var här eller om jag visste att han läser tråden så skulle jag tveklöst göra det.

Nej,men pappan själv verkar lägga mycket ansvar på TS.
  • olof 45
    Anonym (vilken) skrev 2025-03-17 15:19:46 följande:
    Dels så vet vi inte om barnen hade några negativa känslor kring det. 

Och dels så är det pappans problem om han ställer krav som han sen inte ser till att hans barn kan leva upp till. Att TS ska ta över hans ansvar för barnens känslor, barnens agerande är inte rimligt.  

Den som inte förstår och tar ansvar för barnens bästa är pappan och ingen annan. 
    Vet inte om jag orkar upprepa mig ännu en gång... 

Visst kan mamman luta sig tillbaka och tänka att det minnsann var pappan som orsakat alla problem. Skitsamma att barnen blir lidande, sålänge det inte är JAG som orsakat lidandet, typ!  (notera att fokus då ligger på en själv, att man själv inte bär skuld, inte barnens faktiska upplevelse)

Eller så kunde hon ta smällen åt barnen. 

Hon kunde ha svarat till sitt ex att "nej, jag tänker för i helvete inte påminna barnen om att gratta din nya" - och vet ni vad? Då hade pappan antingen påmint barnen själv väl medveten om att hans ex inte utför sådan service, eller så hade han struntat i det och mött upp barnen utan någon förväntning om att de skulle ha en present fixad. Eventuell frustration eller besvikelse skulle pappan redan kunnat ha skakat av sig, och han skulle inte ha ammunituon att rikta mot barnen. 

I ena situationen är mamman självcentrerad. I den andra fokuserad på barnens bästa.

Pretty basic stuff...
  • olof 45
    molly50 skrev 2025-03-17 17:11:15 följande:
    Ja,om han var här eller om jag visste att han läser tråden så skulle jag tveklöst göra det.

Nej,men pappan själv verkar lägga mycket ansvar på TS.
    Håller med.

TS borde arbeta för att pappan ska förstå var hon sätter sina gränser. 

Hon borde göra detta på egen hand, och hålla barnen utanför den dialogen.

Jobbigt för TS? Absolut!

Hör det till ens 'jobb' som skilsmässoförälder att navigera just dessa svårigheter? Jepp. 

Så mitt tips är ännu en gång att skifta tankesättet från "jag vill inte göra tjänster till mitt dumma ex" till "jag måste kommunicera tydligt till mitt ex, för barnens skull, Även om han "borde" fatta saker själv. 
  • olof 45

Sista poäng som jag tänker göra här (i hopp om att NÅGOT av det jag försökt förmedla fastnat hos någon);

Ni som inte riktigt vill förstå konceptet att "agera för barnens bästa"; tänk tvärtom: Vilket agerande skulle vara absolut SÄMST från barnens perspektiv?

I detta fall; TS har fått ett orimligt krav från sitt ex. hennes val är (A) att göra det exet kräver; (B) att säga ifrån (trevligt eller otrevligt), och (C) att inte säga någonting alls. 

Så försöker man sätta sig in i barnens situation, samt "personlig kostnad":

(A): Barnen bryr sig egentligen inte, och det är ett orimligt krav från pappans håll, men detta är ändå ganska neutralt från barnens perspektiv. "Kostnaden" från mammans håll är dock stor.

(B): Barnen behöver inte ens veta om hur dialogen gått mellan föräldrarna om den här saken, så helt neutralt alternativ. Kostar mamman en halv minuts ansträgning (skriva ett sms). 

(C): pappan har inte fått något svar, så kan vara i tron att mamman de facto HAR påminnt barnen. Pappan kan därför ha förväntningar på barnen. Han har ingen chans att veta vad som skett innan han träffar barnen igen. han kan reagera med ilska, besvikelse, eller en axelryckning. Vem vet? Men risk för ilska - eller smutskastning mot mamman - existerar. Alternativet bör undvikas

Därmed borde analysen vara klar! Så agerar man som skilsmässoförälder som alltid sätter barnens upplevelse först. 

• molly50
    olof 45 skrev 2025-03-17 17:19:07 följande:
    Håller med.

TS borde arbeta för att pappan ska förstå var hon sätter sina gränser. 

Hon borde göra detta på egen hand, och hålla barnen utanför den dialogen.

Jobbigt för TS? Absolut!

Hör det till ens 'jobb' som skilsmässoförälder att navigera just dessa svårigheter? Jepp. 

Så mitt tips är ännu en gång att skifta tankesättet från "jag vill inte göra tjänster till mitt dumma ex" till "jag måste kommunicera tydligt till mitt ex, för barnens skull, Även om han "borde" fatta saker själv. 
    Ja,fast en så´n sak som att påminna barnen om att köpa presenter till ens nya partner tycker jag att man själv ska kunna axla ansvaret för.
    Antingen genom att prata med barnen eller köpa en present från dem själv.
    Han hade en hel vecka på sig att göra det när barnen var hos honom t ex.
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-17 17:28:19 följande:

Sista poäng som jag tänker göra här (i hopp om att NÅGOT av det jag försökt förmedla fastnat hos någon);

Ni som inte riktigt vill förstå konceptet att "agera för barnens bästa"; tänk tvärtom: Vilket agerande skulle vara absolut SÄMST från barnens perspektiv?

I detta fall; TS har fått ett orimligt krav från sitt ex. hennes val är (A) att göra det exet kräver; (B) att säga ifrån (trevligt eller otrevligt), och (C) att inte säga någonting alls. 

Så försöker man sätta sig in i barnens situation, samt "personlig kostnad":

(A): Barnen bryr sig egentligen inte, och det är ett orimligt krav från pappans håll, men detta är ändå ganska neutralt från barnens perspektiv. "Kostnaden" från mammans håll är dock stor.

(B): Barnen behöver inte ens veta om hur dialogen gått mellan föräldrarna om den här saken, så helt neutralt alternativ. Kostar mamman en halv minuts ansträgning (skriva ett sms). 

(C): pappan har inte fått något svar, så kan vara i tron att mamman de facto HAR påminnt barnen. Pappan kan därför ha förväntningar på barnen. Han har ingen chans att veta vad som skett innan han träffar barnen igen. han kan reagera med ilska, besvikelse, eller en axelryckning. Vem vet? Men risk för ilska - eller smutskastning mot mamman - existerar. Alternativet bör undvikas

Därmed borde analysen vara klar! Så agerar man som skilsmässoförälder som alltid sätter barnens upplevelse först. 

Detta har ju TS skrivit. Att barnen var ganska likgiltiga inför att köpa present åt pappans nya.
    En av dem knåpade ihop ett grattiskort,men bara för att hon kände sig tvungen.
    Pappan kanske lägger lite för mycket press på barnen att gilla hans nya.
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-17 16:57:24 följande:
    Det har gått ett par dagar sedan jag läste hela tråden. Ber om ursäkt för det antagandet. 

Men att säga att den ynka lilla missupfattningen är att "sjunka lågt", det får stå för dig! Själv tycker jag poängen var ifall pappan själv påminnt, eller ej. Vilket han alltså hade - men att han trots det ville att TS också skulle engagera sig.
    Bra ....

Nej..
    Att göra antagande rakt ur luften helt utan grund, som du gjorde, är att sjunka lågt.

Och när TS väljer att inte engagera sig i att "påminna barnen" i detta specifika fall, så är det ju ändå pappans fel (enbart) att barnen hamnar i kläm då det är han som har brustit i sitt ansvar som förälder. Dessutom är det ju från första början bara direkt imbecillt av pappan att anse att TS skall engagera sig i hans nya födelsedag genom att påminna barnen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Presenter till exets nya?