• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • olof 45
    molly50 skrev 2025-03-18 18:24:32 följande:
    Fast varför ska TS svälja sitt hat (om ett sådant ens finns) när pappan uppenbarligen inte har gjort det gentemot henne?
    Ska TS bara svälja att han smutskastar henne inför barnen?
    Varför är det bara TS som ska svälja hatet och börja samarbeta och inte pappan?
    Det kanske är han som borde börja visa att han kan samarbeta genom att sluta smutskasta TS och genom att ta hand om saker som rör hans nya själv istället för att överlåta det på TS.
    Om man ser till barnens bästa så smutskastar man inte deras andra förälder framför dem.
    Eller: se på saken såhär: NÅGON måste ju ta första steget mot bättre sammarbete! Varför INTE TS?

(Plus det jag sa innan - bara för att pappan gör ett dåligt jobb, är ingen ursäkt till att mamman gör detsamma)
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-20 14:41:07 följande:
    Jag håller inte alls med. Det här synsättet är skrämmande.

Barn hamnar i kläm om inte åtminstone EN förälder kan sätta deras bästa över vuxnas relationsproblem!

Visst kan man säga "varför ska JAG vara den enda som tar ansvar" - sure! Suger att behöva vara vuxen och skydda ens barn! Men man måste!

Det duger inte att säga "jamen det är ju PAPPANS fel!". Barnen behöver någon på sin sida!

Jättetråkigt att ni valt dåliga pappor till era barn och att det kräver extra mycket jobb efter en separation.

Ja, ni kan förklara, och sätta ner foten och ha konflikter med era ex - men inte framför barnen!

I det här fallet gjorde pappan något korkat - och mamman/TS borde ha rett ut det direkt med pappan - INTE skickat barnen dit, som då blir budbärare av dåliga nyheter, och som pappan kan avreagera sig på. Mamman har nog större kapacitet att ta skit än vad barn har 
    Barnen hamnade inte i kläm av att de inte skaffade present till pappans nya. De brydde sig inte, och ser inte den nya som familj. Det har TS redan förklarat.

Så nu kan du släppa det och fokusera på TS inte behöver ta ansvar för allt som pappan inte ids. 
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-03-20 14:46:29 följande:
    Eller: se på saken såhär: NÅGON måste ju ta första steget mot bättre sammarbete! Varför INTE TS?

(Plus det jag sa innan - bara för att pappan gör ett dåligt jobb, är ingen ursäkt till att mamman gör detsamma)
    Herregud, lugna ner dig karl.

Jag är en bra mamma och jag gör så jäkla mycket för att få till ett bra samarbete, men han gör motsatsen.

Hade jag trott att det var någon fara för barnen hade jag såklart sagt till, men jag ville faktiskt inte förvarna honom. Jag är less på att lösa presenter åt honom, han hade gärna fått se dum ut inför henne för min del, istället för att ge sken av att han minsann fixat det.

Barnen sket som sagt totalt i hans reaktion och tyckte bara han var fånig, så du kan sluta överdriva så fruktansvärt.
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-20 14:45:01 följande:
    Ja. Den enda man kan styra över är sig själv.

Sätt barnen först. Var den mamma som de förtjänar. Svälj förtreten i att exet tjänar på vissa saker du gör för barnens skuöö  - det finns ändå absolut saker mamman kan göra mot pappan som barnen inte alls märker av, ifall hämnd känns viktigt av någon anledning...

Är detta verkligen revolutionerande?

Barnen kan få leva med en hemsk förälder - eller två! 
    Och de har väl en bra förälder i TS.
    Det är ju pappan som smutskastar TS inför barnen och det tycker jag inte är att ha barnens bästa i åtanke.
    Att TS sen inte hjälper sin exman genom att säga nej när det kommer till att påminna barnen om en present till hans nya gör inte TS till en hemsk förälder eller att hon vill hämnas.
    Hon tycker väl bara inte att det är hennes ensak. Och jag förstår inte varför det skulle vara så hemskt? Barnen verkar ju inte heller bry sig.
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-20 14:46:29 följande:

Och om pappan inte vill samarbeta?  Vad ska TS göra då?
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-20 14:41:07 följande:
    Ja, ni kan förklara, och sätta ner foten och ha konflikter med era ex - men inte framför barnen!
    Nu få du  ge dig..

Varför sitter du och diktera ihop scenario om TS, hennes barns och deras situation?
    Vad vill du vinna på dessa fabler du kommer med, som du är så otroligt låg att hålla det emot henne också?

TS sade detta till dig i inlägg #181:
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-18 13:02:34 följande:
    Du tror dig veta väldigt mycket, när du i själva verket inte har en aning om hur vårt liv ser ut.

(slut på citatet)

Kan ju undra om du är inne i denna tråden för att trolla egentligen.  Ja det är en adekvat fråga för dina inlägg saknar ju  helt samröre med den informationen TS hr givit ut.
    Varför är det så viktigt för dig att diktat ihop hur det ser ut i TS liv och hålla dina fabler du har om henne emot henne?

Alltså du låter ju både som en fanatisk curlingförälder och en fanatisk en helikopterförälder i dina poster.
    olof 45 skrev 2025-03-20 14:42:25 följande:
    Hur många sekunder tar det att skriva "nej" i ett sms och skicka iväg?
    Och hur många sekunder skall det ta för dig att fatta det TS sade till dig i inlägg #181?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    molly50 skrev 2025-03-20 15:30:05 följande:
    Och om pappan inte vill samarbeta?  Vad ska TS göra då?
    Detta...

Just detta..

Det som är märkligt är att OLF45's inlägg innehåller ingen analys baserat på  fiktiva scenario kring det "Om nu pappan inte vill samarbeta". Kan ju undra varför.....🤔

• molly50
    EnAnonumius skrev 2025-03-20 21:01:57 följande:
    Detta...

Just detta..

Det som är märkligt är att OLF45's inlägg innehåller ingen analys baserat på  fiktiva scenario kring det "Om nu pappan inte vill samarbeta". Kan ju undra varför.....🤔
    Ja,precis. Och TS har ju dessutom skrivit att hon försöker samarbeta,men pappan gör det inte.
    Han t om smutskastar TS inför barnen.
  • EnAnonumius
    molly50 skrev 2025-03-20 22:14:35 följande:
    Ja,precis. Och TS har ju dessutom skrivit att hon försöker samarbeta,men pappan gör det inte.
    Han t om smutskastar TS inför barnen.
    Precis..

Märkligt att det liksom flög högt över hans huvud detta med att pappan smutskastar mamman inför barnen.

Uppenbarligen är det bättre att "slå ned" TS på knäna och tvinga henne till att slå knut på sig själv för att bli bättre på att "kommunicera"...🙄

• olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-18 13:02:34 följande:
    Du tror dig veta väldigt mycket, när du i själva verket inte har en aning om hur vårt liv ser ut.
    ?? 

Jag tror mig inte veta någonting om ert liv specifikt, vilket jag också försökt belysa i det jag skriver.

Jag är dock starkt emot skilda föräldrar som blandar in barn i sina konflikter, och tar gärna tillfällen att säga ifrån om jag misstänker dåligt beteende, eller bara debattera den möjligheten för att belysa den problematiken - och man har kunnat utläsa från dina texter att ditt fokus var på dina egna känslor och "rättigheter", istället för barnens. 
Svar på tråden Presenter till exets nya?