• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-12 08:49:47 följande:
    Enkelt - man kan bara kontrollera sina egna handlingar! Så jag försöker fokusera på vad TS och enbart TS kan göra för att ordna sådana här situationer på ett sätt som är bäst för barnen. Att ge en känga till sitt dumma ex vid varje tillfälle som ges är INTE det bästa för barn. Tro mig.

Plus att jag - i vartenda inlägg - skrivit att det är pappans fel.  Jag förstår inte hur ni kan missa att läsa det?
    Och du kan uppenbarligen inte heller förstå att du lägger ju huvudansvaret på TS i grund och botten. Det är just detta folk reagera på..

Dina uttalanden om pappaatt det är pappas fel, lägger du så långt ut i marginalen att det knappt syns i dina texter när du sitter och svartmålar TS, och kommer med en massa antagande om hur det är.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-12 08:39:11 följande:
    Din kommentar om "men men men" känns onödigt. Jag behöver inga påhopp eller analys av mina inlägg. Antar att du är sur för att jag är man med åsikter? Då får du jobba på dig själv
    Nej varför skulle jag vara sur för att du är en man med åsikter..🙄

Huruvida du är en man eller inte har inget med saken att göra.  Du kan ju läsa inlägg #101, det svaret jag skrev där så hade jag citerat en kvinna.
    Så du kan lägga ned ditt bittra anklagande om att man skulle vara sur över att du är en man med åsikter...

Det som är mest märkligt är att du väljer att utgå från att TS är sur och bitter..
    olof 45 skrev 2025-03-12 12:22:52 följande:
    Sen är det VERKLIGEN inte svårt att föreställa sig hur barnen antagligen kände sig, när pappan undrar varför de inte gjort någon ansträgning, och påpekar att pappa minsann sagt åt mamma att påminna dem. Barn mår dåligt av att konfronteras med sådant, och det finns inget som säger att barnen "förstår" att detta är pappas ansvar och att han inte borde ha bett mamma påminna.

Nej att förstå att barn kan må dåligt o olika situationer är verkligen inte alls svårt att förstå.

Vad som du har överhängande svårt att förstå, vilket framgår tydligt i dina texter du skriver, är att TS behöver inte alls vara "sur och bitter" på sitt ex. Utan hon kan bara vara något så enkelt som uppgiven och besviken på sitt ex.

Det är väldigt tydligen svårt för dig att förstå. Med tanke på att du hela tiden kommer med samma personpåhopp på TS att hon är "sur och bitter".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50
    EpicF skrev 2025-03-11 21:05:31 följande:
    Att ordna med present absolut. Men att påminna borde som normal vuxen person kunna göra. Om inte annat för att inte starta en onödig konflikt med pappan. 
    Men det är ju pappan själv som orsakar onödiga konflikter när han inte ens själv kan påminna sina barn. Inte TS
    Det 'r en sak att påminna om saker så som utvecklingssamtal i skolan osv. En annan sak att behöva påminna om presenter tills hans flickvän som borde vara helt och hållet hans eget ansvar.
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-12 08:39:11 följande:
    Jag försöker öppna hennes ögon. Hon låter enligt mig bitter och ohjälpsam, och motiverar det med nåt slags hat mot exet. Jag försöker få henne att tänka på barnen istället, och ignorera exet. Visst får han nytta av att hon hjälper barnen - men är det så himla fel?

Din kommentar om "men men men" känns onödigt. Jag behöver inga påhopp eller analys av mina inlägg. Antar att du är sur för att jag är man med åsikter? Då får du jobba på dig själv
    Tycker du att pappan verkar tänka på barnen när han ställer till med onödiga konflikter med mamman?
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-12 08:47:52 följande:
    Håller med om att det är hans ansvar - men han hade redan brustit i det (eller tänkt fel, iom att han försökte lasta det på TS). Så för mig blir frågeställningen itne "vad borde pappan ha gjort" utan GIVET att pappan redan gjorde X, vad borde TS göra, i just den situationen?

Tänker verkligen alla här inne att man själv inte är ansvarig för att göra det bästa av en situation? Att det är ok att ignorera meddelanden istället för att svara på dem? Eller gäller det bara ex-män?

Om er mormor hade fått för sig att du borde ta med en kaka till er kusin, och skickar ett meddelande om det - men du tänker att nej, jag är inte ens bjuden till det kalaset så det får hon ju ordna själv, mormor. Galet att hon tror att jag ska ställa mig och baka. SKULLE NI INTE SVARA PÅ SMS:ET? Så mormor får veta att hon tänkt fel? Eller ska mormor bara dyka upp på kalaset, kak-lös? 

Jag fortsätter tycka att
    - det är pappans ansvar och han borde gjort både det ena och det andra
    - han gjorde doch inte rätt saker, och skickade ett meddelande till TS
    - TS borde ha svarat (nekande), men ändå svarat - för annars är hon oartig, dålig på att kommunicera OCH utsätter barnen för onödiga konflikter (eftersom pappan inte fått info utan tror att barnen blivit påminda - och så riskerar barnen att få skäll! Pga att mamman inte klarar av att kommunicera ett nej direkt till pappan)
    Fast varför kunde pappan inte själv ta ansvaret att ringa eller sms:a till sina barn och påminna dem,om han nu glömde det när barnen var hos honom?
    Varför be TS om det bara för att barnen var hos henne?
    De är fortfarande lika mycket hans barn ändå.
    Om barnen är stora nog att gå i skolan och ha egna telefoner och dessutom köpa presenter åt hans nya flickvän så är det ju ganska enkelt.
    Då behöver TS inte dras in överhuvudtaget.
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-12 12:22:52 följande:
    Förebygga vad? Vad menar du?

Jag har itne byggt några scenarier - jag har FRÅGAT TS om hon svarade nej till sitt ex, eller bara ignorerade hasn sms. Hon har inte svarat, och då har jag anatgit, och skrivit tydligt att det inte är bekräftat, men låter som att så är fallet (att hon inte hörde av sig till exet för att säga nej). Hur är det att "bygga scenarier"? 

Sedan är inget "påhittat", utan det är vedertaget att rekommendationen för skilsmässoföräldrar är att man INTE ska använda barn som budbärare mellan föräldrarna, eller orsaka att de hamnar i kläm. Men alla klarar inte av att ta detta vuxenansvar.

Sen är det VERKLIGEN inte svårt att föreställa sig hur barnen antagligen kände sig, när pappan undrar varför de inte gjort någon ansträgning, och påpekar att pappa minsann sagt åt mamma att påminna dem. Barn mår dåligt av att konfronteras med sådant, och det finns inget som säger att barnen "förstår" att detta är pappas ansvar och att han inte borde ha bett mamma påminna.
    Men det är väl inte bara mammans ansvar att se till att barnen inte hamnar i kläm eller att de ska slippa vara budbärare? Framförallt inte när det handlar om presenter till pappans nya flickvän.
    Om pappan själv inte kan ta det ansvaret för att påminna sina barn om det eller själv köpa presenter från dem så är det ju han själv som har orsakat det om barnen skulle hamna i kläm. Inte TS. 
    Om hans nya ens bryr sig om ifall hon får presenter av barnen eller inte. Det kanske bara är pappan som vill att de ska köpa present.
    TS hade ju för övrigt också kunnat glömma att påminna barnen. Hade det fortfarande varit hennes fel då,om barnen inte hade fått informationen från pappan?
  • olof 45
    Anonym skrev 2025-03-12 12:34:47 följande:
    Det är inga småbarn det handlar om, de har alla egna mobiler.
    Så varför kan inte pappan då ringa och påminna om nya fjällans födelsedag är så extremt viktig. OCh varför skulle barnen ens bry sig om ifall farsans brud fyller år?

Att komma och kräva sitt ex på att engagera sig i den nyas jä**a födelsedag är helt vrickat.
    Jag hade skrattat honom rakt upp i ansiktet.
    Vilket hade varit helt ok - det hade varit en form av komminukation. 

Att säga "Nej, det där borde du inte ens ha bett mig om" är ett annat ok svar.
  • olof 45
    Anonym (vilken) skrev 2025-03-12 12:44:24 följande:
    Ditt påhittade scenario om att det blev så jobbigt för barnen att inte ha en present till pappans särbo. Inget som framkommer i tråden att barnen upplevde nåt jobbigt. Bara pappan. 

Du hittar på i ditt eget huvud hur du tror att barnen reagerade. Du kanske har lätt att föreställa dig en massa saker, men du vet inte ett dugg om hur barnen faktiskt reagerade. 

Och det scenariot som du hittade på (att barnen led av att inte ha present till pappans särbo) så tycker du att det är TS ansvar att se till att de inte kände så, inte pappans. 
    Det är MENINGEN att man ska hitta på i sitt eget huvud vad som kan hända som konsekvens av sitt egna beteende! 

Det är hela mig poäng, med alla inlägg. Jag VET att jag "föreställt mig" hur barnen kan ha regaerat. Jag gör det med flit. Jag tycker nämligen att mamman borde ha föreställt sig samma - tänkt till; borde jag ge pappan ett svar, så han kan avreagera sig på mig (en annan vuxen), eller skickar jag in barnen till en situation som KAN VARA obehaglig? 

Herregud. Läs mig inlägg igen är du snäll.
  • olof 45
    molly50 skrev 2025-03-12 15:36:15 följande:
    Men det är ju pappan själv som orsakar onödiga konflikter när han inte ens själv kan påminna sina barn. Inte TS
    Det 'r en sak att påminna om saker så som utvecklingssamtal i skolan osv. En annan sak att behöva påminna om presenter tills hans flickvän som borde vara helt och hållet hans eget ansvar.
    Man kan alltid skylla på andra. Det är ändå så att man bara kan kontrollera sina egna gärningar. Two wrongs don't make a right, som det brukar heta. Bara för att pappan betett sig dåligt, behöver inte TS följa samma spår, utan HON kan agera på bästa möjliga sätt för barnen.

Pappan tyckte att han hade 'löst' sitt problem genom att delegera till TS. Idiotiskt tänkt, är alla här inne överens om.

Ändrar ändå inte det faktum att TS borde ha sagt ifrån till pappan. INNAN barnen åkte tillbaka till pappan. Så barnen INTE blir budbärare. 

(Notera ännu en gång, för många härinne verkar ha fått för sig att jag tycket TS borde ha följt pappans direktiv - jag säger inte att TS borde ha gjort det pappan bad om. Bara att hon borde ha låtit honom få veta att hon inte tänkte plocka upp den bollen). 
  • olof 45
    molly50 skrev 2025-03-12 15:46:53 följande:
    Tycker du att pappan verkar tänka på barnen när han ställer till med onödiga konflikter med mamman?
    Jag har redan svarat på det här.

Jag har sagt att nej, pappan tänkte inte på barnens bästa.

Men eftersom pappan inre är här inne och skriver trådar, så har jag fokuserat på vad TS kan göra för sina barn. 

Visst hon kan välja att inte skydda dem och rycka på axlarna och säga att det är deras pappa som inte tänker på dem. Men i mina ögon så är slutresultatet att barn blir lidande, och INGEN vuxen gjorde något åt saken. Grattis till barn som inte har någon trygg vuxen att luta sig mot liksom.

Fattar du nu? Man kan inte bara klaga på den andre föräldern, och tänka "jahapp, barnen lider - men det är iallafall inte mitt fel!". Slutmålet ska väl vara att barnen itne blir lidande, eller? OM den andra föräldern gör något idiotiskt så kan man inte kliva in i en tidsmaskin, uatn man måste tänka "Jaha. Nu har Danne gjort XYZ. Vad kan JAG göra i den här situationen?" Tycker jag.
Svar på tråden Presenter till exets nya?