• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-12 09:06:16 följande:
    Visst, men det är inte en så intressant frågeställning, och hjälper inte barnen i den här situationen.

Gjorde pappan fel? Ja. Färdigdiskuterat. Ingen kommer tycka att han gjorde rätt.

Gjorde mamman fel som itne vill påminna barnen? Nej. Det är inte hennes ansvar att göra det.

Gjorde mamman fel som bata ignorerade sitt ex och skickade barnen som budbäarer (inte riktigt bekräftat av TS, men det låter sp). ja, där kunde hon ha skött sig bättre.
    Varför tror du att barnen behöver hjälp i den här situationen? Ingen har sagt något om hur de kände eller vad de velat. 

Det enda vi har i tråden är en pappa som inte tar sitt ansvar och försöker lämpa över det på sitt ex. Och en mamma/ex som vägrar ta det ansvaret pga pappan är en vuxen person, och då får skit av pappan för det. 
  • olof 45
    Anonym (vilken) skrev 2025-03-12 09:44:05 följande:
    Varför tror du att barnen behöver hjälp i den här situationen? Ingen har sagt något om hur de kände eller vad de velat. 

Det enda vi har i tråden är en pappa som inte tar sitt ansvar och försöker lämpa över det på sitt ex. Och en mamma/ex som vägrar ta det ansvaret pga pappan är en vuxen person, och då får skit av pappan för det. 
    Sunt förnuft säger mig det
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-12 11:26:11 följande:
    Sunt förnuft säger mig det
    Du hittar på det i ditt eget huvud alltså, och bygger sen ett helt scenario på det med slutklämmen att TS borde förebygga det.
  • olof 45
    Anonym (vilken) skrev 2025-03-12 11:51:29 följande:
    Du hittar på det i ditt eget huvud alltså, och bygger sen ett helt scenario på det med slutklämmen att TS borde förebygga det.
    Förebygga vad? Vad menar du?

Jag har itne byggt några scenarier - jag har FRÅGAT TS om hon svarade nej till sitt ex, eller bara ignorerade hasn sms. Hon har inte svarat, och då har jag anatgit, och skrivit tydligt att det inte är bekräftat, men låter som att så är fallet (att hon inte hörde av sig till exet för att säga nej). Hur är det att "bygga scenarier"? 

Sedan är inget "påhittat", utan det är vedertaget att rekommendationen för skilsmässoföräldrar är att man INTE ska använda barn som budbärare mellan föräldrarna, eller orsaka att de hamnar i kläm. Men alla klarar inte av att ta detta vuxenansvar.

Sen är det VERKLIGEN inte svårt att föreställa sig hur barnen antagligen kände sig, när pappan undrar varför de inte gjort någon ansträgning, och påpekar att pappa minsann sagt åt mamma att påminna dem. Barn mår dåligt av att konfronteras med sådant, och det finns inget som säger att barnen "förstår" att detta är pappas ansvar och att han inte borde ha bett mamma påminna.
  • Anonym
    olof 45 skrev 2025-03-12 12:22:52 följande:

Jag har itne byggt några scenarier - jag har FRÅGAT TS om hon svarade nej till sitt ex, eller bara ignorerade hasn sms. Hon har inte svarat, och då har jag anatgit, och skrivit tydligt att det inte är bekräftat, men låter som att så är fallet (att hon inte hörde av sig till exet för att säga nej). Hur är det att "bygga scenarier"? 

Sedan är inget "påhittat", utan det är vedertaget att rekommendationen för skilsmässoföräldrar är att man INTE ska använda barn som budbärare mellan föräldrarna, eller orsaka att de hamnar i kläm. Men alla klarar inte av att ta detta vuxenansvar.

Sen är det VERKLIGEN inte svårt att föreställa sig hur barnen antagligen kände sig, när pappan undrar varför de inte gjort någon ansträgning, och påpekar att pappa minsann sagt åt mamma att påminna dem. Barn mår dåligt av att konfronteras med sådant, och det finns inget som säger att barnen "förstår" att detta är pappas ansvar och att han inte borde ha bett mamma påminna.
    Det är inga småbarn det handlar om, de har alla egna mobiler.
    Så varför kan inte pappan då ringa och påminna om nya fjällans födelsedag är så extremt viktig. OCh varför skulle barnen ens bry sig om ifall farsans brud fyller år?

Att komma och kräva sitt ex på att engagera sig i den nyas jä**a födelsedag är helt vrickat.
    Jag hade skrattat honom rakt upp i ansiktet.
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-12 12:22:52 följande:

Ditt påhittade scenario om att det blev så jobbigt för barnen att inte ha en present till pappans särbo. Inget som framkommer i tråden att barnen upplevde nåt jobbigt. Bara pappan. 

Du hittar på i ditt eget huvud hur du tror att barnen reagerade. Du kanske har lätt att föreställa dig en massa saker, men du vet inte ett dugg om hur barnen faktiskt reagerade. 

Och det scenariot som du hittade på (att barnen led av att inte ha present till pappans särbo) så tycker du att det är TS ansvar att se till att de inte kände så, inte pappans. 
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-12 08:39:11 följande:
    Jag försöker öppna hennes ögon. Hon låter enligt mig bitter och ohjälpsam, och motiverar det med nåt slags hat mot exet. Jag försöker få henne att tänka på barnen istället, och ignorera exet. Visst får han nytta av att hon hjälper barnen - men är det så himla fel?
    Så tar vi och citerar dig och dina ord från inlägg #61:
    olof 45 skrev 2025-03-10 16:22:34 följande:
    Nu gör du väldigt många antaganden.

(slut på citatet)

Det är exakt det du sitter och gör i detta stycke. Håller på med en massa antaganden.
    Du älskar dubbla måttstockar , eller?

Vad är det hon skall hjälpa till med?
    Varför skall TS överhuvudtaget ha det "kravet" (observera fnuttarna) på sig att hjälpa pappan med hans jobb och hans ansvar för presenter till HANS nya kvinna?

Och vad är det som är så himla fel att pappan tar 100% ansvar för att påminna barnen själv, och hjälpa barnen att fixa med presenter till hans nya, om det är nu så viktigt med att baneren ge presenter till hans nya.
    olof 45 skrev 2025-03-12 08:39:11 följande:
    Din kommentar om "men men men" känns onödigt. Jag behöver inga påhopp eller analys av mina inlägg. Antar att du är sur för att jag är man med åsikter? Då får du jobba på dig själv
    Nej den är inte onödig.. Det är ju så du ofta skriver.. Ja pappan är bla bla bla MEN TS bla bla bla bla..... Det är en myckt återkommande i dina texter "... men TS <fyll i en av alla dina svartmålande och påhopp du gör på TS här>...."

Så var det återigen dags för ditt favorit grej; dubbla måttstockar. 
    Du anser tydligen att det är helt okey av dig att "analysera" andras inlägg(situationer), fast får du dina inlägg analyserade så blir du helt sur och bitter och kommer med intetsägande kommentarer som att "du får jobba med dig själv"... 🙄

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-12 09:06:16 följande:
    Gjorde mamman fel som bata ignorerade sitt ex och skickade barnen som budbäarer (inte riktigt bekräftat av TS, men det låter sp). ja, där kunde hon ha skött sig bättre.
    Oh dags för min favorit...
    Citera dig och dina ord. Vi tar det från inlägg #61... Dina egna ord passar perfekt att skicka tillbaka till dig här..

Citerar
    olof 45 skrev 2025-03-10 16:22:34 följande:
    Nu gör du väldigt många antaganden.
    (slut på citatet)

• EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-12 08:56:45 följande:
    Vadå mera ansvar än pappan? Ingen slåss för att mamman ska ta ansvar för situationen (=att påminna/ordna present till pappans nya). Jag kan inte se ett enda sånt inlägg.

Min poäng är att pappan borde ha fått kommunicerat till sig att han gick över gränsen INNAN barnen kom till honom - eftersom barn itne ska användas som budbärare. 

Vilket vilken skilsmässoexpert eller barnpsykolog borde hålla med om.

TS kunde ha skickat ett tydligt "nej", vilket tar en sekund. Eller så kan hon skicka in barnen i en situation, där de blir budbärare om att mamman inte gjort som pappan bett om. 

Jag hoppas ni som tjafsar gör det för att det är er hobby - men att ni innesrt inne förstår att man inte skickar in barn till en sådan situation där de får stå och höra "Men vadå? jag skickade ett sms till er mamma!? Har hon iten sagt något?". Barnen kan uppleva det som skäll, uppleva skam, vilja försvara sin mamma men ändå itne skapa konflikt med sin pappa osv.

Använd inte barn som budbärare. Se till så era ex får dåliga nyheter (whatever it's about) från er INNAn han möter barnen, och inte att han får det direkt från barnen.

Pheew. This is so basic. Fattar itne riktigt att jag hamnat att förklara sådana här enkla grejer för vuxna människor...
    Oj oj oj, herre jisses, vilka radda av antagande du gör här om TS och om  barnen.

Har TS ansett eller ens skrivit att hon använder barnen som budbärare? Nej det har hon inte,m så det är bara direkt smaklöst, rent av dumtg, av dig att sitta och direkt hitta på att barnen är budbärare.

Vilka här inne har sagt att man skall använda barn som budbäarare, eller använder sina barn som budbärare om det är skilda från barnens pappa.

Mår du bra nu när du sitter och diktar ihop "fakta"?

• Anonym (Ely)

Verkligen inte ditt ansvar. (Har ej orkat läsa hela tråden). Om pappan tycker det är så viktigt att de ger presenter till henne så får HAN påminna dem om det.

Svar på tråden Presenter till exets nya?