• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • Anonym (XX&)
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:16:13 följande:
    Man måste göra analyser baserat på den information man har, oavsett hur bekränsad den är. 

Vad är det som du har svårt att förstå? Att folk måste FÖRSÖKA tänka på vilka konsekvenser som KAN komma av ens agerande? INNAN man agerar?

Detta är helt främmande för dig? Du brukar tuta och köra på, utan att ens försöka resonera kring hur andra människor kan komma att påverkas?
    Trist för dig i så fall. Och alla i din närhet.

Jag måste nu andas djupt och helt enkelt tänka att jag är inne på FL där folk vill tjafsa emot, istället för att förstå.

Sen, vem ger mig mandat att bestämma hur skilmässoföräldrar bör agera? Skämtar du? Jag trodde ärligt talat att det var en erkänd sanning att man inte ska blanda in barnen i vuxnas konflikter? Om du inte tycker att just jag har mandatet, då kan jag ju tipsa dig om lite böcker eller artiklar att läsa, skrivet av barnpsykologer? Vill du ha tips? Jag gissar att jag behöver max tre minuter för att goggla fram dessa rekommendationer - som sagt, jag tror de flesta av oss känner till dessa budord, t.ex. "Använd inte barn som budbärare mellan dig och ditt ex". 

Här har du en länk: Vårdnadstvist om barn råd från psykolog och jurist
    J
    ag fick ca 134 TUSEN resultat när jag googlade "Använd inte barn som budbärare".

Men vem är jag att påstå sådana HELT GALNA IDEER! Om att skydda barn...
    Fast om pappan inte hade ställt kravet att barnen ska köpa en present till hans nya fru så hade konflikten aldrig uppstått. Det är inte ett normalt krav att önska att ens barn ska köpa presenter till en vuxen utan att man får vara med och hjälpa till själv. 

Det hela hade kunnat undvikas om firandet av hans fru inte hade inneburit att barnen måste köpa en present till henne. Så barnsligt av en vuxen människa att önska sig en present av sina styvbarn som inte ens är vuxna och har en egen inkomst ännu. 

Det var ju pappan som skapade den onödiga konflikten. Han hade ju enkelt kunna ta med sig barnen och köpa en present till frun innan kalaset eller som de flesta av oss gör - köpa någonting som man kallar att det kommer från barnen. Att vänta sig en present från hjärtat där ett barn går till en butik och väljer ut något speciellt till sin styvmor är en orimlig önskan faktiskt. Och lite löjlig. 

Du verkar ta detta personligt av någon anledning. 
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-18 11:18:42 följande:
    Jag har aldrig blandat in barnen i våra konflikter, han däremot gör det hela tiden. Han snackar konstant skit om mig inför barnen och hittar på massa saker som inte är sant. Säger barnen emot blir han arg på dem för att de "lägger sig i".
    Man kan blanda in barn i konflikter på olika sätt.

T.ex. genom att inte ta samtal med pappan "offline", utan skicka barnen till honom, så barnen måste förmedla meddelandet och på så sätt hamnar mitt i stormen. 

Men det här har jag redan försökt förklara...

Du tycker pappan gör fel. Så om barnen blir lidande så kan de skylla på pappa... Pappa är dum, som aldrig borde ha frågat mamma. Visst!  

Men var försiktig. Om barnen växer upp och tänker att du kunde ha skyddat dem bättre men valde att itne göra det, vad ska du göra då? Tidsmaskiner existerar inte. 

Jag hoppas att du  i framtiden tänker "jag vill itne göra det här för mitt ex - men tjänar mitt barn på det?" (vad det nu gäller)

(och notera - i det här fallet var svaret inte att "rätt" sak att göra var att påminna eller fixa presenter. Oh nej. Men rätt sak att göra var att ta "fajten" med pappan och informera honom om att du INTE tänkte hjälpa barnen. För då skulle han vara beredd på det, och dessutom att chansen att steppa upp själv, innan dagen D så att säga.)

I know. Du tycker att han borde "fatta själv". Sure. Men nu har du skaffat barn med ett stolpskott. Och du kommer behöva säga saker till honom som han borde ha fattat själv! Men det är alltid bättre att DU säger de sakerna till honom - så barnen iaf slipper. 
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:21:28 följande:
    Säkert inte. 

Men hennes främsta resonemang verkar vara att stå upp emot sitt ex och minnsann inte ens svara honom när han ber om galna saker.Prio ett = ge igen på sitt dumma ex.

Och OM hon hade tänkt igenom det, så kanske hon hade insett att det var värt att skicka ett snabbt "nej" via sms, så inte barnen behövde det förmedla till sin pappa.

Folk verkar inte förstå att det finns olika nivåer av att "sätta barnens bästa först". Vilket är vad jag försöker belysa.

Det TS beskriver är inte det värsta jag någonsin hört, långt ifrån. Men samtidigt visar hon en attityd att om barnen blir skadade pga pappans beteende så bryr hon sig inte, eftersom det är pappans fel. Att barnen lider spelar mindre roll? Bara hon kan skylla på pappan?

Rent filosofiskt - om någon blir lidande och du hade kunnat göra så personen hade sluppit lidandet, är inte du iaf medskyldig till lidandet?
    Men om du läser hur han beter sig mot henne och barnen så kan du kanske förstå henne lite bättre.
    Hennes senaste inlägg t ex,där hon beskriver att han pratar skit om henne inför barnen.
    Tycker du det är att sätta barnens bästa i främsta rummet?
    Ja,i det avseendet så tycker jag att TS borde sätta ner foten och marker att det är ok för honom att ha vilka åsikter om henne han vill,men inte att vräka ur sig det framför barnen.
    Och det är också vad jag hade gjort om jag vore i hennes situation.
    Annars hade jag känt mig medskyldig.
    Men när det gäller att påminna barnen om att köpa presenter åt hans nya så tycker jag att det ligger på hans ansvar,inte TS.
    Och jag tycker inte att TS är medskyldig till om barnen ev skulle känna att de hamnar i kläm.
    De verkade ju dessutom inte bry sig speciellt mycket.
  • olof 45
    Anonym (XX&) skrev 2025-03-18 11:23:09 följande:
    Fast om pappan inte hade ställt kravet att barnen ska köpa en present till hans nya fru så hade konflikten aldrig uppstått. Det är inte ett normalt krav att önska att ens barn ska köpa presenter till en vuxen utan att man får vara med och hjälpa till själv. 

Det hela hade kunnat undvikas om firandet av hans fru inte hade inneburit att barnen måste köpa en present till henne. Så barnsligt av en vuxen människa att önska sig en present av sina styvbarn som inte ens är vuxna och har en egen inkomst ännu. 

Det var ju pappan som skapade den onödiga konflikten. Han hade ju enkelt kunna ta med sig barnen och köpa en present till frun innan kalaset eller som de flesta av oss gör - köpa någonting som man kallar att det kommer från barnen. Att vänta sig en present från hjärtat där ett barn går till en butik och väljer ut något speciellt till sin styvmor är en orimlig önskan faktiskt. Och lite löjlig. 

Du verkar ta detta personligt av någon anledning. 
    Inte personligt. Bara lite chockerad över att behöva förklara såhär självklara saker för vuxna människor. Och så förstår de ändå inte! Och försöker fånga upp småsaker som jag säger (som exempel) och tar det ut ur kontext och säger "aha! Du har fel!".

Men det har jag inte. Jag försöker förklara hur jag tycker att en mamma BORE resonera, om hon på riktigt sätter sina barns upplevelse FÖRST. Oavsett hur lite information mamman har, så KAN hon göra en sån analys. Clearly. Det var itne särskilt svårt att tänka att barnen skulle komma oförberedda till pappan - och DÅ ÄR DET MÖJLIGT att pappan reagerar med förvåning, och kanske ilska. Inte särskilt svårt att lita ut att detta var en MÖJLIG obehaglig situation för barnen, som mamman hade kunnat undvika genom att ha en vuxen dialog med sitt ex.

Vet inte hur mer jag ska kunna hjälpa. Folk härinne vill tjafsa, inte förstå.
  • olof 45
    molly50 skrev 2025-03-18 11:32:57 följande:
    Men om du läser hur han beter sig mot henne och barnen så kan du kanske förstå henne lite bättre.
    Hennes senaste inlägg t ex,där hon beskriver att han pratar skit om henne inför barnen.
    Ja,i det avseendet så tycker jag att TS borde sätta ner foten och marker att det är ok för honom att ha vilka åsikter om henne han vill,men inte att vräka ur sig det framför barnen.
    Men när det gäller att påminna barnen om att köpa presenter åt hans nya så tycker jag att det ligger på hans ansvar,inte TS.
    Och jag tycker inte att TS är medskyldig till om barnen ev skulle känna att de hamnar i kläm.

Nej. Självklart inte?

Jag har sagt tiotal gånger att pappan i denna situation inte verkar vara en bra pappa. 

So what? Mina råd gäller vad en MAMMA kan göra, för att udnerlätta för sina barn, när de har en dålig pappa.
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:37:42 följande:

Nej. Självklart inte?

Jag har sagt tiotal gånger att pappan i denna situation inte verkar vara en bra pappa. 

So what? Mina råd gäller vad en MAMMA kan göra, för att udnerlätta för sina barn, när de har en dålig pappa.
    Och TS gör säkert det hon kan.
  • olof 45
    molly50 skrev 2025-03-18 11:32:57 följande:
    TS har sagt att pappan "är sur". Hon har också skrivit att barnen inte brytt sig speciellt mycket om att fixa presenter till pappans nya tjej, vilket man kan förstå.

TS har inte sagt ifall pappan riktat surheten, eller kritik om att mamman inte påminnt barnen, direkt till barnen eller inte. Inte vad jag kunnat läsa iaf. TS har inte heller sagt något om hur barnen känner nu, efter att pappan blev besviken och sur. Vi vet inget om vad som hände mellan barnen och pappan, när barnen dök upp hos honom.

Sen tycker jag att du upprepar många saker som jag redan hållit med om, och jag förstår inte syftet med det riktigt. Ja, ts borde sätta ner foten. Att de inte ska svartmåla varandra framför barnen. Självklart.

Däremot - om barnen kände att de hamnade i kläm för att pappa hade bett mamma påminna dem om en sak, men mamma valde att inte göra det OCH att inte säga det till pappan direkt - då ÄR mamman medskyldig. Hon hade kunnat förhindra att barnen hamnade i kläm, genom att ta diskusionen med pappan INNAN barnen åkte dit! Men det resonemanget har jag redan förklarat. Many, many times.
  • olof 45
    molly50 skrev 2025-03-18 11:42:15 följande:
    Och TS gör säkert det hon kan.
    inget hindrar oss från att få henne att förstå att om hon sväljer sitt hat mot ex:et och börjar agera ÄNNU MERA för barnens bästa, så vinner barnen på det.

Är det därför du upprepar dig? För att du vill att mamman i det här fallet ska få en kram och en applåd?

Hon kan få höra att ja, pappan är löjlig som är sur för att hon itne påminde barnen om något some verkligen inte var henens ansvar, Abolsut! Pappan är ett stolpskott, och han borde inte ha frågat, och han är löjlig som är sur över sitt egna misslyckande.

Och jag hoppas att TS nästa gång pappan kommer med något orimligt krav, klarar av att sätta tio sekunder på att skriva "Nej" i ett sms och trycka iväg det.

Jag hoppas att alla skilsmässoföräldrar som läser den här tråden tänker till och fudnerar på om de gör livet bättre eller sämre för sina barn, när de agerar ut mot barnets andra förälder. Även om det gäller s.k. silent treatment, som de tycker exet förtjänar... 
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:50:42 följande:
    inget hindrar oss från att få henne att förstå att om hon sväljer sitt hat mot ex:et och börjar agera ÄNNU MERA för barnens bästa, så vinner barnen på det.

Är det därför du upprepar dig? För att du vill att mamman i det här fallet ska få en kram och en applåd?

Hon kan få höra att ja, pappan är löjlig som är sur för att hon itne påminde barnen om något some verkligen inte var henens ansvar, Abolsut! Pappan är ett stolpskott, och han borde inte ha frågat, och han är löjlig som är sur över sitt egna misslyckande.

Och jag hoppas att TS nästa gång pappan kommer med något orimligt krav, klarar av att sätta tio sekunder på att skriva "Nej" i ett sms och trycka iväg det.

Jag hoppas att alla skilsmässoföräldrar som läser den här tråden tänker till och fudnerar på om de gör livet bättre eller sämre för sina barn, när de agerar ut mot barnets andra förälder. Även om det gäller s.k. silent treatment, som de tycker exet förtjänar... 
    Ja, mamman i det här fallet behöver få en kram och en applåd. För att hon står ut med att ha ett ex som använder henne som obetald stödperson och spypåse när han själv inte tar ansvar.

Hon behöver i tråden få stöd i att hon inte har något som helst ansvar att se till att pappan ser till att hans barn har present till hans nya tjej. 

Hon behöver också få stöd i att hon inte har ansvar för att rätta till pappans beteende i de fall han missar eller struntar i att ta ansvar. 
  • Anonym (XX&)
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:50:42 följande:

Eller så skiter hon i att uppfostra en vuxen man och låter honom dra sina egna slutsatser av att hon inte tänker engagera sig i sin exmans nya frus födelsedagsfirande t ex. 

Förr eller senare lär polletten trilla ner och han inser att han får ta tag i vissa saker själv nu när de har separerat. 

Om hon låter honom använda henne som tvångsmedel för barnen eller om hon måste kommunicera Nej varje gång han ställer orimliga krav så kommer hon få fortsätta göra detta. Det tar nog inte mer än 1-2 gånger innan han inser hur mycket klockan är slagen. Wakey-wakey! 
Svar på tråden Presenter till exets nya?