• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • olof 45
    EnAnonumius skrev 2025-03-21 06:41:26 följande:
    Precis..

Märkligt att det liksom flög högt över hans huvud detta med att pappan smutskastar mamman inför barnen.

Uppenbarligen är det bättre att "slå ned" TS på knäna och tvinga henne till att slå knut på sig själv för att bli bättre på att "kommunicera"...🙄
    Inte alls. Du läser det jag skriver väääldigt selektivt.

Jag har skrivit flera gånger  att pappan inte verkar vara nåt att hänga i julgranen, men vi pratar inte MED PAPPAN i den här tråden, så vad tjänar det till att belysa hans dåliga beteende? Måste jag skriva det i varje inlägg? Ok? Det är verkligen för bedrövligt att pappan pratar illa om TS inför barnen! Så? Nöjd? Vet itne vad det ger er att jag skriver ut denna för mig SJÄLVKLARHET, gång på gång, men där har ni. 

Att pappan beter sig dåligt ger tyvärr inte TS någon form av frikort. DET är min egentliga poäng. Att TS borde ge sig själv en styrkekram, och sen fokusera på att SJÄLV vara en så bra mamma som det bara går. Och den saker har inget att göra med pappan.
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-21 08:50:57 följande:
    ?? 

Jag tror mig inte veta någonting om ert liv specifikt, vilket jag också försökt belysa i det jag skriver.

Jag är dock starkt emot skilda föräldrar som blandar in barn i sina konflikter, och tar gärna tillfällen att säga ifrån om jag misstänker dåligt beteende, eller bara debattera den möjligheten för att belysa den problematiken - och man har kunnat utläsa från dina texter att ditt fokus var på dina egna känslor och "rättigheter", istället för barnens. 
    Att du är emot skilda föräldrar som är dåliga på att kommunicera, det är okey..

Fast det i sig är varken en ursäkt eller en förklaring till att smutskasta TS, anklaga TS för att hon "låter barnen komma i kläm". Det är ej heller en ursäkt eller förklaring att hålla på med personangrepp på TS också, som att påstå att hon hatar sitt ex.

Dina s,k scenariot och analyser saknar ju helt samröre med det TS skriver. Ändå skall du hålla det emot TS.

Som sagt du vet inte ett skit om hennes och deras barns situation.

Det man kan undra vad du gör i denna tråden när du saknar helt jäkla intresse, satt svar ohe råd till TS baserat på hennes information?

Dessutom så är det rätt så intressant att du klankar på föräldrar som KAN vara dåliga på att kommunicera. Du saknar ju helt förmågan att kommunicera själv egentligen.  En del i bra kommunikation är självreflektion. Men du är snabb på att andra skall "självreflektera".

En ny grej att lägga i listan över dina dubbla måttstockar du har i denna diskussionen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-21 08:54:43 följande:
    Inte alls. Du läser det jag skriver väääldigt selektivt.
    Så var det dags, igen, för två av dina dubbla måttstockar.. 🙄

Dessa två dubbla måttstockar denna gång är "rycka ur sitt kontext" och "läsa slarvigt"..
    Jag har skrivit flera gånger  att pappan inte verkar vara nåt att hänga i julgranen, men vi pratar inte MED PAPPAN i den här tråden, så vad tjänar det till att belysa hans dåliga beteende? Måste jag skriva det i varje inlägg? Ok? Det är verkligen för bedrövligt att pappan pratar illa om TS inför barnen! Så? Nöjd? Vet itne vad det ger er att jag skriver ut denna för mig SJÄLVKLARHET, gång på gång, men där har ni. 
    Nej jag har aldrig skrivit och påstått att du skall skriva att pappan är kass och dålig i alla sina inlägg.. Det var just detta det INTE handlade om i kontexten mellan mig och Molly50 (som jag hade citerat och svarat)..

Du rycker mitt svar ur kontexten och sedan svarar på det.

Molly50 hade gjort en adekvat reflektion på att du aldrig ens kommenterade att Pappan smutskastar TS inför barnen och det var just det jag kommenterade om.

Apropå "självklarheter".

För mig 'r det en självklarhet att en mamma i9n te skall behöva axla rollen som mamma och täcka uppå för en kass förälder, och gå den andre förälderns ärenden för något som inte är viktigt för barnen. Och för mig är det en självklarhet att om nu pappan anser att det är viktigt att barnen skall ge hans nya presenter så är det hanb som skall fixa själv med påminnelser och eventuellt hjälpa barnen med presenterna, inte mamman..  

Bara för att något är en självklarhet för DIG så kan du inte kräva att  ans´dra också skall se det som självklarheter... Självklarheter är subjektivt inte objektivt.
    Att pappan beter sig dåligt ger tyvärr inte TS någon form av frikort. DET är min egentliga poäng. Att TS borde ge sig själv en styrkekram, och sen fokusera på att SJÄLV vara en så bra mamma som det bara går. Och den saker har inget att göra med pappan.
    Nu är du där igen och skapar fabler. Läser extremt selektivt (måste var en av dina favorit dubbla måttstockar)...

Och MIN poäng är att du skall sluta med att bygga upp fiktiva scenarier och analysera dessa fiktiva scenarier kring hur barnen mår och hur de kommer kläm, och hålla det emot TS sedan.
    Och min andra poäng är att du även slutar upp med att komma med personpåhopp på TS som b.la dessa "sluta att hata sitt ex" och "sur och bitter".

Att du "uppfattar henne som det" är ingen ursäkt och ingen förklaring,  att du skall uttala dig tvärsäkert på "att det är så":

• molly50
    EnAnonumius skrev 2025-03-21 06:41:26 följande:
    Precis..

Märkligt att det liksom flög högt över hans huvud detta med att pappan smutskastar mamman inför barnen.

Uppenbarligen är det bättre att "slå ned" TS på knäna och tvinga henne till att slå knut på sig själv för att bli bättre på att "kommunicera"...🙄
    Ja,precis. Och det är ju knappast att se till barnens bästa.
  • Separationsmamman

Hej!

Det är inte ditt ansvarsområde. Tråkigt att du ska få sådana kommentarer. Låt det "rinna av".

Kan det vara så att du tagit stort ansvar i ert tidigare förhållande och ditt ex bara fortsätter att lägga saker på dig?

Ta hand om dig själv! Krama dig dig själv. Pepp till dig!

Hälsar Separationsmamman

• Anonym (Mamma)

Herregud, ge mig styrka. Nu är han arg IGEN, över att jag inte såg till att de fixade presenter till HANS födelsedag heller 🤦?♀️ han vill inte ha hemgjorda presenter, han vill att de ska köpa något. Igen - för pengarna de får av mig.

• molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-22 19:24:49 följande:

Herregud, ge mig styrka. Nu är han arg IGEN, över att jag inte såg till att de fixade presenter till HANS födelsedag heller 🤦?♀️ han vill inte ha hemgjorda presenter, han vill att de ska köpa något. Igen - för pengarna de får av mig.

Men jösses! Då får han väl se till att ta det ansvaret själv med barnen.
  • EnAnonumius

Han verkar ju inte vara helt frisk i skallen... 😒
  • Anonym (Anne)

Brukar han fixa presenter till dig, eller tycker han att det också är ditt jobb?
  • Separationsmamman

Tips till dit ex, så att han slipper vara arg. Nästa gång han vill ha presenter av barnen som du ska fixa, be honom SMS:a en önskelista + swisha pengar till dig. 

Tråkigt med ilskan mot dig!

Pepp till dig!
    Krama om dig själv. Det brukar min samtalsperson säga <3
Svar på tråden Presenter till exets nya?