olof 45 skrev 2025-03-12 08:47:52 följande:
Håller med om att det är hans ansvar - men han hade redan brustit i det (eller tänkt fel, iom att han försökte lasta det på TS). Så för mig blir frågeställningen itne "vad borde pappan ha gjort" utan GIVET att pappan redan gjorde X, vad borde TS göra, i just den situationen?
Tänker verkligen alla här inne att man själv inte är ansvarig för att göra det bästa av en situation? Att det är ok att ignorera meddelanden istället för att svara på dem? Eller gäller det bara ex-män?
Om er mormor hade fått för sig att du borde ta med en kaka till er kusin, och skickar ett meddelande om det - men du tänker att nej, jag är inte ens bjuden till det kalaset så det får hon ju ordna själv, mormor. Galet att hon tror att jag ska ställa mig och baka. SKULLE NI INTE SVARA PÅ SMS:ET? Så mormor får veta att hon tänkt fel? Eller ska mormor bara dyka upp på kalaset, kak-lös?
Jag fortsätter tycka att
- det är pappans ansvar och han borde gjort både det ena och det andra
- han gjorde doch inte rätt saker, och skickade ett meddelande till TS
- TS borde ha svarat (nekande), men ändå svarat - för annars är hon oartig, dålig på att kommunicera OCH utsätter barnen för onödiga konflikter (eftersom pappan inte fått info utan tror att barnen blivit påminda - och så riskerar barnen att få skäll! Pga att mamman inte klarar av att kommunicera ett nej direkt till pappan)
För mig är frågeställningen:
Mina barns pappa gjorde såhär, är det verkligen okej, är det han eller jag som har fel?
Och det rungande svaret i den här situationen som TS beskriver är: TS har rätt, pappan har fel.
Troligen är pappans bristande ansvarstagande en bidragande del i att det blev en separation mellan honom och TS. TS är trött på att täcka upp för vuxen mans strategiska inkompetens. men han fortsätter att försöka lägga över sitt ansvar på henne även efter att de skilt sig. Nån gång bör han ju tvingas städa upp efter sig själv, det här blev en sån gång.
Nej, man är inte ansvarig att göra det bästa av en situation som nån annan har satt sig i pga bristande ansvar. Verkligen inte!
Och din larviga mormor-anekdot. Ja, en mormor som begär nåt så märkligt är nog en mormor man inte vill ha så mkt med att göra. Hon kan gott dyka upp på kalaset kak-lös om hon inte kan fixa kakan själv.