• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-17 11:43:09 följande:
    Man kan alltid skylla på andra. Det är ändå så att man bara kan kontrollera sina egna gärningar. Two wrongs don't make a right, som det brukar heta. Bara för att pappan betett sig dåligt, behöver inte TS följa samma spår, utan HON kan agera på bästa möjliga sätt för barnen.

Pappan tyckte att han hade 'löst' sitt problem genom att delegera till TS. Idiotiskt tänkt, är alla här inne överens om.

Ändrar ändå inte det faktum att TS borde ha sagt ifrån till pappan. INNAN barnen åkte tillbaka till pappan. Så barnen INTE blir budbärare. 

(Notera ännu en gång, för många härinne verkar ha fått för sig att jag tycket TS borde ha följt pappans direktiv - jag säger inte att TS borde ha gjort det pappan bad om. Bara att hon borde ha låtit honom få veta att hon inte tänkte plocka upp den bollen). 
    Visst kunde TS ha gjort så.
    Men pappan kunde också ha ringt barnen själv och påmint dem istället för att lägga över det ansvaret på TS.
    Det är hans flickvän som fyller år och vill han att barnen ska köpa presenter åt henne så får han påminna dem om det och hjälpa dem att ordna med present om det behövs.
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-17 11:48:56 följande:
    Jag har redan svarat på det här.

Jag har sagt att nej, pappan tänkte inte på barnens bästa.

Men eftersom pappan inre är här inne och skriver trådar, så har jag fokuserat på vad TS kan göra för sina barn. 

Visst hon kan välja att inte skydda dem och rycka på axlarna och säga att det är deras pappa som inte tänker på dem. Men i mina ögon så är slutresultatet att barn blir lidande, och INGEN vuxen gjorde något åt saken. Grattis till barn som inte har någon trygg vuxen att luta sig mot liksom.

Fattar du nu? Man kan inte bara klaga på den andre föräldern, och tänka "jahapp, barnen lider - men det är iallafall inte mitt fel!". Slutmålet ska väl vara att barnen itne blir lidande, eller? OM den andra föräldern gör något idiotiskt så kan man inte kliva in i en tidsmaskin, uatn man måste tänka "Jaha. Nu har Danne gjort XYZ. Vad kan JAG göra i den här situationen?" Tycker jag.
    Ja,men du verkar ändå lägga det största ansvaret på TS.
    Om barnen hamnar i kläm för att de inte har kommit ihåg at köpa presenter åt pappans nya flickvän så är det ju pappan som har felat då det är hans ansvar. Inte TS.
  • olof 45
    molly50 skrev 2025-03-12 16:10:07 följande:
    Men det är väl inte bara mammans ansvar att se till att barnen inte hamnar i kläm eller att de ska slippa vara budbärare? Framförallt inte när det handlar om presenter till pappans nya flickvän.
    Om pappan själv inte kan ta det ansvaret för att påminna sina barn om det eller själv köpa presenter från dem så är det ju han själv som har orsakat det om barnen skulle hamna i kläm. Inte TS. 
    Om hans nya ens bryr sig om ifall hon får presenter av barnen eller inte. Det kanske bara är pappan som vill att de ska köpa present.
    TS hade ju för övrigt också kunnat glömma att påminna barnen. Hade det fortfarande varit hennes fel då,om barnen inte hade fått informationen från pappan?
    molly50 skrev 2025-03-12 15:50:44 följande:
    Fast varför kunde pappan inte själv ta ansvaret att ringa eller sms:a till sina barn och påminna dem,om han nu glömde det när barnen var hos honom?
    Varför be TS om det bara för att barnen var hos henne?
    De är fortfarande lika mycket hans barn ändå.
    Om barnen är stora nog att gå i skolan och ha egna telefoner och dessutom köpa presenter åt hans nya flickvän så är det ju ganska enkelt.
    Då behöver TS inte dras in överhuvudtaget.
    Nej, TS borde inte ha dragits in överhuvudtaget. Bra kommentar. Väldigt hjälpsamt perspektiv! Not. 

Jag vet inte hur mycket du vet om problemlösning, men att åka tidsmaskin brukar inte fungera. Att fokusera på vad andra människor "borde ha gjort" brukar itne heller hjälpa.  Så jag har utgått från det TS skrivit - DÄR HON DE FACTO BLEV INDRAGEN REDAN. Det faktumet kan man inte göra något åt! Så man börjar problemlösningen givet den premissen. 

Så jag har hela tiden utgått från att pappan redan fattat ett dåligt beslut. Det är givet i frågeställningen. Går ej att ändra på!

Vad hjälper det att skriva "nejmen, så borde inte pappan ha gjort"?

Situationen är given. TS är den vi kommunicerar med i den här tråden. Vad sägs om att hjälpa HENNE hatera sitt ex och sina barn, på bästa möjliga sätt? 

Hon borde sätta gräner mot sitt ex, så han förstår förväntningarna - framgent. Mitt i en situation är det dock svårt att sätta gränser genom att leka tysta leken. Hon måste nämligen kommunicera så mycket som det krävs så barnen inte hamnar att behöva kommunicera åt henne. 
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-17 11:57:15 följande:
    Fast varför kunde pappan inte själv ta ansvaret att ringa eller sms:a till sina barn och påminna dem,om han nu glömde det när barnen var hos honom?
    Om barnen är stora nog att gå i skolan och ha egna telefoner och dessutom köpa presenter åt hans nya flickvän så är det ju ganska enkelt.
    Nej, TS borde inte ha dragits in överhuvudtaget. Bra kommentar. Väldigt hjälpsamt perspektiv! Not. 

Jag vet inte hur mycket du vet om problemlösning, men att åka tidsmaskin brukar inte fungera. Att fokusera på vad andra människor "borde ha gjort" brukar itne heller hjälpa.  Så jag har utgått från det TS skrivit - DÄR HON DE FACTO BLEV INDRAGEN REDAN. Det faktumet kan man inte göra något åt! Så man börjar problemlösningen givet den premissen. 

Så jag har hela tiden utgått från att pappan redan fattat ett dåligt beslut. Det är givet i frågeställningen. Går ej att ändra på!

Situationen är given. TS är den vi kommunicerar med i den här tråden. Vad sägs om att hjälpa HENNE hatera sitt ex och sina barn, på bästa möjliga sätt? 

Hon borde sätta gräner mot sitt ex, så han förstår förväntningarna - framgent. Mitt i en situation är det dock svårt att sätta gränser genom att leka tysta leken. Hon måste nämligen kommunicera så mycket som det krävs så barnen inte hamnar att behöva kommunicera åt henne. 
    Det är ingen skada skedd utom för pappan som fick skämmas inför sin nya att han inte sett till att hans barn skaffat present till hans nya. 

TS behöver inte agera på pappans alla infall. Finns inga problem här som TS behöver lösa. Rådet till TS är att låta pappan sköta det som pappan ska sköta. Och inte låta nån få henne att tro att det är hennes ansvar att de till att pappan beter sig.
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-17 11:57:15 följande:

Jag tycker inte att hon har några skyldigheter gentemot honom när det gäller hans nya partner. 
    Sen att hon borde ha sagt ifrån till honom,det kan jag hålla med om.
    Men eftersom hon nu inte gjorde det så borde han själv ha tagit kontakt med sina barn och påmint dem. Eftersom det är honom det verkar vara viktigt för.
  • olof 45
    molly50 skrev 2025-03-17 13:39:58 följande:
    Jag tycker inte att hon har några skyldigheter gentemot honom när det gäller hans nya partner. 
    Sen att hon borde ha sagt ifrån till honom,det kan jag hålla med om.
    Men eftersom hon nu inte gjorde det så borde han själv ha tagit kontakt med sina barn och påmint dem. Eftersom det är honom det verkar vara viktigt för.
    Enligt vad jag läst så påminde han dem också via just telefonerna, men han trodde itne det var tillräckligt pga diverse diagnoser - att face-to-face påminnelse var nödvändigt.
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-03-17 14:11:25 följande:
    Enligt vad jag läst så påminde han dem också via just telefonerna, men han trodde itne det var tillräckligt pga diverse diagnoser - att face-to-face påminnelse var nödvändigt.
    Nej det gjorde han inte och barnen hade inget som helst intresse att spendera sina pengar på henne. Den yngsta slängde ihop ett kort precis innan för att hon kände sig tvungen, de andra gjorde inget.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2025-03-17 14:12:30 följande:

Vem skulle betala presenterna?

Barnen själva, vilket indirekt blir jag eftersom det är jag som står för deras veckopeng.
  • olof 45
    Anonym (vilken) skrev 2025-03-17 12:06:31 följande:
    Det är ingen skada skedd utom för pappan som fick skämmas inför sin nya att han inte sett till att hans barn skaffat present till hans nya. 

TS behöver inte agera på pappans alla infall. Finns inga problem här som TS behöver lösa. Rådet till TS är att låta pappan sköta det som pappan ska sköta. Och inte låta nån få henne att tro att det är hennes ansvar att de till att pappan beter sig.
    Ingen skada skedd? Hur vet du det? Du tänker alltså inte på hur barnen kanske kände sig, när de mötta pappan som hade förväntningar på dem, som de inte levde upp till? 

(Igen, jag tycker inte att barnen BORDE ha förberett sig nödvändigtvis, iallafall itne på mammans bekostnad - men pappan borde redan ha den infon, så att det itne blir en reaktion direkt framför barnen).

Det verkar vara många här som inte riktigt kan tänka på vad "bästa för barnen" betyder? Hat mot ex-män verkar vara större... Trist! 
Svar på tråden Presenter till exets nya?