molly50 skrev 2025-03-12 16:10:07 följande:
Men det är väl inte bara mammans ansvar att se till att barnen inte hamnar i kläm eller att de ska slippa vara budbärare? Framförallt inte när det handlar om presenter till pappans nya flickvän.
Om pappan själv inte kan ta det ansvaret för att påminna sina barn om det eller själv köpa presenter från dem så är det ju han själv som har orsakat det om barnen skulle hamna i kläm. Inte TS.
Om hans nya ens bryr sig om ifall hon får presenter av barnen eller inte. Det kanske bara är pappan som vill att de ska köpa present.
TS hade ju för övrigt också kunnat glömma att påminna barnen. Hade det fortfarande varit hennes fel då,om barnen inte hade fått informationen från pappan?
molly50 skrev 2025-03-12 15:50:44 följande:
Fast varför kunde pappan inte själv ta ansvaret att ringa eller sms:a till sina barn och påminna dem,om han nu glömde det när barnen var hos honom?
Varför be TS om det bara för att barnen var hos henne?
De är fortfarande lika mycket hans barn ändå.
Om barnen är stora nog att gå i skolan och ha egna telefoner och dessutom köpa presenter åt hans nya flickvän så är det ju ganska enkelt.
Då behöver TS inte dras in överhuvudtaget.
Nej, TS borde inte ha dragits in överhuvudtaget. Bra kommentar. Väldigt hjälpsamt perspektiv! Not.
Jag vet inte hur mycket du vet om problemlösning, men att åka tidsmaskin brukar inte fungera. Att fokusera på vad andra människor "borde ha gjort" brukar itne heller hjälpa. Så jag har utgått från det TS skrivit - DÄR HON DE FACTO BLEV INDRAGEN REDAN. Det faktumet kan man inte göra något åt! Så man börjar problemlösningen givet den premissen.
Så jag har hela tiden utgått från att pappan redan fattat ett dåligt beslut. Det är givet i frågeställningen. Går ej att ändra på!
Vad hjälper det att skriva "nejmen, så borde inte pappan ha gjort"?
Situationen är given. TS är den vi kommunicerar med i den här tråden. Vad sägs om att hjälpa HENNE hatera sitt ex och sina barn, på bästa möjliga sätt?
Hon borde sätta gräner mot sitt ex, så han förstår förväntningarna - framgent. Mitt i en situation är det dock svårt att sätta gränser genom att leka tysta leken. Hon måste nämligen kommunicera så mycket som det krävs så barnen inte hamnar att behöva kommunicera åt henne.