• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:30:41 följande:
    Man kan blanda in barn i konflikter på olika sätt.

T.ex. genom att inte ta samtal med pappan "offline", utan skicka barnen till honom, så barnen måste förmedla meddelandet och på så sätt hamnar mitt i stormen. 

Men det här har jag redan försökt förklara...

Du tycker pappan gör fel. Så om barnen blir lidande så kan de skylla på pappa... Pappa är dum, som aldrig borde ha frågat mamma. Visst!  

Men var försiktig. Om barnen växer upp och tänker att du kunde ha skyddat dem bättre men valde att itne göra det, vad ska du göra då? Tidsmaskiner existerar inte. 

Jag hoppas att du  i framtiden tänker "jag vill itne göra det här för mitt ex - men tjänar mitt barn på det?" (vad det nu gäller)

(och notera - i det här fallet var svaret inte att "rätt" sak att göra var att påminna eller fixa presenter. Oh nej. Men rätt sak att göra var att ta "fajten" med pappan och informera honom om att du INTE tänkte hjälpa barnen. För då skulle han vara beredd på det, och dessutom att chansen att steppa upp själv, innan dagen D så att säga.)

I know. Du tycker att han borde "fatta själv". Sure. Men nu har du skaffat barn med ett stolpskott. Och du kommer behöva säga saker till honom som han borde ha fattat själv! Men det är alltid bättre att DU säger de sakerna till honom - så barnen iaf slipper. 
    Du tror dig veta väldigt mycket, när du i själva verket inte har en aning om hur vårt liv ser ut.
  • Anonym (Mamma)

Ärligt talat är barnen så vana vid hans humör och attityd att de bara rycker på axlarna åt det. De tycker han är skitfånig och barnslig i sitt sätt att resonera.

• EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:45:08 följande:
    TS har inte sagt ifall pappan riktat surheten, eller kritik om att mamman inte påminnt barnen, direkt till barnen eller inte. Inte vad jag kunnat läsa iaf. TS har inte heller sagt något om hur barnen känner nu, efter att pappan blev besviken och sur. Vi vet inget om vad som hände mellan barnen och pappan, när barnen dök upp hos honom.
    Exakt TS har inte sagt detta..
    Ändå så SKA du komma med antaganden om TS och barnen att de "far illa" och/eller "kommer i kläm". 🙄

Ändå skall du sitta och komma med "analyzer" om något som du saknar information om, och samtidigt försöka "klämma till" andra över att de struntar i barnen?🙄

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:50:42 följande:
    inget hindrar oss från att få henne att förstå att om hon sväljer sitt hat mot ex:et och börjar agera ÄNNU MERA för barnens bästa, så vinner barnen på det.
    Vad har du för direkt fakta, i klartext som du kan citerar och lägga med inläggsnummer, där TS  skriver att hon hatar sitt ex?

Eller skall du komma med det lågnivåsvaret som du gör ibland "men det är så jag uppfattar det"?

Så med vilken rätt har du att anklaga TS för att hata sitt ex?  Du har ju knappast stöd att komma med den anklagelsen mot TS, från hennes texter

Att du "Uppfattar det son så", är ingen bevisning i sig.

• EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:36:20 följande:
    Inte personligt. Bara lite chockerad över att behöva förklara såhär självklara saker för vuxna människor. Och så förstår de ändå inte! Och försöker fånga upp småsaker som jag säger (som exempel) och tar det ut ur kontext och säger "aha! Du har fel!".
    Wow...
    Det är ju du som har problem med att förstå att folk ÄR olika och anser/tycker olika? Aldrig?

Sedan detta med att ta saker ur kontext.. Du borde nog inte klaga så högt på den biten, i synnerhet när du flera gånger har tagit saker ur sitt kontext.

• molly50
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:45:08 följande:
    TS har sagt att pappan "är sur". Hon har också skrivit att barnen inte brytt sig speciellt mycket om att fixa presenter till pappans nya tjej, vilket man kan förstå.

TS har inte sagt ifall pappan riktat surheten, eller kritik om att mamman inte påminnt barnen, direkt till barnen eller inte. Inte vad jag kunnat läsa iaf. TS har inte heller sagt något om hur barnen känner nu, efter att pappan blev besviken och sur. Vi vet inget om vad som hände mellan barnen och pappan, när barnen dök upp hos honom.

Sen tycker jag att du upprepar många saker som jag redan hållit med om, och jag förstår inte syftet med det riktigt. Ja, ts borde sätta ner foten. Att de inte ska svartmåla varandra framför barnen. Självklart.

Däremot - om barnen kände att de hamnade i kläm för att pappa hade bett mamma påminna dem om en sak, men mamma valde att inte göra det OCH att inte säga det till pappan direkt - då ÄR mamman medskyldig. Hon hade kunnat förhindra att barnen hamnade i kläm, genom att ta diskusionen med pappan INNAN barnen åkte dit! Men det resonemanget har jag redan förklarat. Many, many times.
    Nej,TS har inte berättat något annat än att barnen verkade ganska likgiltiga inför att köpa presenter till pappans nya. En av dem gjorde bara att grattiskort för att h*n kände sig tvungen.
    Kanske kan det ha något att göra med att pappan snackar skit om TS inför dem?
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-18 11:50:42 följande:
    inget hindrar oss från att få henne att förstå att om hon sväljer sitt hat mot ex:et och börjar agera ÄNNU MERA för barnens bästa, så vinner barnen på det.

Är det därför du upprepar dig? För att du vill att mamman i det här fallet ska få en kram och en applåd?

Hon kan få höra att ja, pappan är löjlig som är sur för att hon itne påminde barnen om något some verkligen inte var henens ansvar, Abolsut! Pappan är ett stolpskott, och han borde inte ha frågat, och han är löjlig som är sur över sitt egna misslyckande.

Och jag hoppas att TS nästa gång pappan kommer med något orimligt krav, klarar av att sätta tio sekunder på att skriva "Nej" i ett sms och trycka iväg det.

Jag hoppas att alla skilsmässoföräldrar som läser den här tråden tänker till och fudnerar på om de gör livet bättre eller sämre för sina barn, när de agerar ut mot barnets andra förälder. Även om det gäller s.k. silent treatment, som de tycker exet förtjänar... 
    Fast varför ska TS svälja sitt hat (om ett sådant ens finns) när pappan uppenbarligen inte har gjort det gentemot henne?
    Ska TS bara svälja att han smutskastar henne inför barnen?
    Varför är det bara TS som ska svälja hatet och börja samarbeta och inte pappan?
    Det kanske är han som borde börja visa att han kan samarbeta genom att sluta smutskasta TS och genom att ta hand om saker som rör hans nya själv istället för att överlåta det på TS.
    Om man ser till barnens bästa så smutskastar man inte deras andra förälder framför dem.
  • olof 45
    Anonym (vilken) skrev 2025-03-18 12:04:57 följande:
    Ja, mamman i det här fallet behöver få en kram och en applåd. För att hon står ut med att ha ett ex som använder henne som obetald stödperson och spypåse när han själv inte tar ansvar.

Hon behöver i tråden få stöd i att hon inte har något som helst ansvar att se till att pappan ser till att hans barn har present till hans nya tjej. 

Hon behöver också få stöd i att hon inte har ansvar för att rätta till pappans beteende i de fall han missar eller struntar i att ta ansvar. 
    Jag håller inte alls med. Det här synsättet är skrämmande.

Barn hamnar i kläm om inte åtminstone EN förälder kan sätta deras bästa över vuxnas relationsproblem!

Visst kan man säga "varför ska JAG vara den enda som tar ansvar" - sure! Suger att behöva vara vuxen och skydda ens barn! Men man måste!

Det duger inte att säga "jamen det är ju PAPPANS fel!". Barnen behöver någon på sin sida!

Jättetråkigt att ni valt dåliga pappor till era barn och att det kräver extra mycket jobb efter en separation.

Ja, ni kan förklara, och sätta ner foten och ha konflikter med era ex - men inte framför barnen!

I det här fallet gjorde pappan något korkat - och mamman/TS borde ha rett ut det direkt med pappan - INTE skickat barnen dit, som då blir budbärare av dåliga nyheter, och som pappan kan avreagera sig på. Mamman har nog större kapacitet att ta skit än vad barn har 
  • olof 45
    Anonym (XX&) skrev 2025-03-18 12:41:16 följande:
    Eller så skiter hon i att uppfostra en vuxen man och låter honom dra sina egna slutsatser av att hon inte tänker engagera sig i sin exmans nya frus födelsedagsfirande t ex. 

Förr eller senare lär polletten trilla ner och han inser att han får ta tag i vissa saker själv nu när de har separerat. 

Om hon låter honom använda henne som tvångsmedel för barnen eller om hon måste kommunicera Nej varje gång han ställer orimliga krav så kommer hon få fortsätta göra detta. Det tar nog inte mer än 1-2 gånger innan han inser hur mycket klockan är slagen. Wakey-wakey! 
    "Förr eller senare" - och tills dess får barnen lida?

Vad är det om att sätta barnens bästa i första rummet som folk inte fattar?

Hur många sekunder tar det att skriva "nej" i ett sms och skicka iväg?
  • olof 45
    molly50 skrev 2025-03-18 18:24:32 följande:
    Fast varför ska TS svälja sitt hat (om ett sådant ens finns) när pappan uppenbarligen inte har gjort det gentemot henne?
    Ska TS bara svälja att han smutskastar henne inför barnen?
    Varför är det bara TS som ska svälja hatet och börja samarbeta och inte pappan?
    Det kanske är han som borde börja visa att han kan samarbeta genom att sluta smutskasta TS och genom att ta hand om saker som rör hans nya själv istället för att överlåta det på TS.
    Om man ser till barnens bästa så smutskastar man inte deras andra förälder framför dem.
    Ja. Den enda man kan styra över är sig själv.

Sätt barnen först. Var den mamma som de förtjänar. Svälj förtreten i att exet tjänar på vissa saker du gör för barnens skuöö  - det finns ändå absolut saker mamman kan göra mot pappan som barnen inte alls märker av, ifall hämnd känns viktigt av någon anledning...

Är detta verkligen revolutionerande?

Barnen kan få leva med en hemsk förälder - eller två! 
Svar på tråden Presenter till exets nya?