• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-03-11 19:19:14 följande:
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 11:49:29 följande:
    Japp, jag lät medvetet bli. Barnen visste att hon fyllde år, hade de själva bett mig om tips etc hade jag hjälpt dem, men jag tänker inte vara den som för det på tal.

Varför påminde du de inte? Istället för att starta en omogen konflikt? 

Nej, det är inte ditt ansvar att ordna present med du kunde ha påmint dem. 
    Jag hade inte heller påmint dem, jag hade gett blanka fan i exets nyas födelsedag.
    Sånt får han sköta utan min hjälp.

Att ordna present finns inget i hela världen som skulle få mig att göra. Nåja, skicka in ett par miljoner på mitt konto så kan hon få en chokladask.
  • Anonym (Steff)
    olof 45 skrev 2025-03-11 15:56:33 följande:
    Det kunde han absolut. Men han kanske tänkte att det skulle vara en positiv sak att meddelandet kom från dig? Vem vet hur han resonerade? Spelar det någon roll för frågeställningen ?

Det enda du vet är att han bad dig om en tjänst. Det irriterade dig, fine. Men SVARADE DU TILL HONOM att du inte tänkte göra som han bad? Så att han hade den informationen, och kunde agera utefter det? Och så barnen itne gick rakt in i en laddad situation, där pappan hade förväntningar, och säkerligen uttryckte besvikelse?

Om du itne kommunicerade ett NEJ, så skickade du barnen rätt in i en obehaglig situation. 

Du kan välja att vara en bättre mamma till dina barn, i alla situationer, även om ditt ex tjänar på det. 
    Man kan inte linda in sina barn i bomull och sopa banan för dem i varje situation. Barnen skulle till sin pappa inte till en våldsam brottsling. Man måste väl ändå kunna låta den andra föräldern och barnen sköta sin relation själva. Obehagliga situationer är en del av livet. Det är sådant man behöver lära sig att hantera om man ska bli en fungerande vuxen.
  • molly50
    EpicF skrev 2025-03-11 19:19:29 följande:
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 11:49:29 följande:
    Japp, jag lät medvetet bli. Barnen visste att hon fyllde år, hade de själva bett mig om tips etc hade jag hjälpt dem, men jag tänker inte vara den som för det på tal.

Varför påminde du de inte? Istället för att starta en omogen konflikt? 

Nej, det är inte ditt ansvar att ordna present med du kunde ha påmint dem.
    Han kunde väl ha påmint barnen själv när han hade dem på sin vecka istället för att be TS att göra det.
    Hans nya hans ansvar.
  • EpicF
    molly50 skrev 2025-03-11 20:33:21 följande:
    Han kunde väl ha påmint barnen själv när han hade dem på sin vecka istället för att be TS att göra det.
    Hans nya hans ansvar.
    Absolut kunde han gjort det. Och även ts kunde ha påmint. Påmint, inte köpa present. Utan enbart påmint om att pappas flickvän fyller år. 
  • molly50
    EpicF skrev 2025-03-11 20:48:38 följande:
    Absolut kunde han gjort det. Och även ts kunde ha påmint. Påmint, inte köpa present. Utan enbart påmint om att pappas flickvän fyller år. 
    Det är väl ändå pappans ansvar att göra det när det gäller hans flickvän.
    Barnen har telefoner så han kunde antingen ha ringt eller sms:at dem eller bett TS att få prata med dem om han ringde henne.
    Som sagt,hans flickvän,hans ansvar.
  • EpicF
    molly50 skrev 2025-03-11 20:55:11 följande:
    Det är väl ändå pappans ansvar att göra det när det gäller hans flickvän.
    Barnen har telefoner så han kunde antingen ha ringt eller sms:at dem eller bett TS att få prata med dem om han ringde henne.
    Som sagt,hans flickvän,hans ansvar.
    Att ordna med present absolut. Men att påminna borde som normal vuxen person kunna göra. Om inte annat för att inte starta en onödig konflikt med pappan. 
  • Fiona M

Jag kanske har missat det, men om barnen är stora nog att förväntas lägga egna pengar på present till pappans nya är de väl stor nog för pappan att kontakta dem själv?

• EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-11 15:35:39 följande:
    Men snälla, läs det jag skriver.

Gång på gång säger jag att pappan gjort fel MEN man kan bara ändra på sig själv!

Ts kan bara kontrollera sig själv!

Fler skilsmässoföräldrar borde förstå detta. Jag vet psykologer som ger samma råd - att för BARNENS SKULL bör man som mamma påminna pappor om saker, trots att det känns bittert. För. barnens. Skull.

Hur surt det än känns.

Sedan kan man försöka sätta gränser mot pappan samtidigt, men inte på ett sådant sätt så barnen kommer ikläm! 

Det är min åsikt. 

Sammanfattningsvis:

TS ex är dum. Jag säger inget emot det. han borde itne ha frågat TS om hjälp, utan skött saken själv.

Jag tycker inte att TS borde hjälpa - men genom att inte ta den dialogen DIREKT MED PAPPAN, så hamnade BARNEN att ta smällen/pappans besvikelse., Kul för barnen? Tror ni det? Det tror inte jag.

Tänk vad mycket surhet jag bemöter här, fast jag försöker sätta BARNEN i fokus? 

Skumt... men men. Tycker ni att mammor 'får' bete sig dåligt för att deras ex är stolpskott även om barn kommer i kläm, då kan jag bara beklaga
    Ja just det hur vore det om du själv läste vad folk skriver? När du lever efter det rådet själv "läs vad folk skriver", så kan du förmedla det vidare till andra.

Så är du där igen.. Du ger en lite "puff" på pappan och sedan så går du in igen ochg hackar på mamman och anser att "det är hon som skall ändra sig". 

Jasså du vet att det finns psykologer som säger att "för barnen skull så borde mammor..."
    Du ditt "Argumentum ad verecundiam", kommer inte att funka på mig då dessa psykologer inte är med i tråden och diskuterar.. Och märkligt att du har "hittat en bunt psykologer" som tydligen driver samma agenda som dig. Lägg hela ansvaret på mamman i slutändan, svartmåla mamman och och så skyller på att det är  "för barnen skull".
    Det är ju pappan enbart som är  hela orsaken att barnen skulle komma i kläm, i detta fall.
    Det är just detta majoriteten i denna tråd ser, utom möjligen DU och en bunt fiktiva psykologer du hänvisar till.

Du försöker hävda att man absolut skall sätta gränser till pappan utan att "sätta barnen i kläm", ändå i alla dina inlägg och alla dina "råd" du kommer med. går ut på samma exakt samma sak i slutändan. Enbart ösa skit på TS och sjunka så lågt som att anklaga henne för umgängessabotage om hon inte gör latmaskens jobb.

Nej ingen hävdar att det är kul för barnen att ta pappans besvikelse.  Fast det som är märkligt är att du inte skrivet ett ord om att pappan ska vara då en vuxen person och inte visa det inför barnen. Nej nej, det skriver du inte.  Du fortsätter att mala på i samma spår om "vad TS borde göra" i stället så att barnen inte kommer i kläm och ser pappans besvikelse.🙄🙄

Så avslutar vi hela inlägget m,ed en direkt lögn.
    Ingen har hävdat att mamman skall bete sig illa mot barnen för att sätta dit pappan och se till att barnen kommer i kläm. Det är du som vägra att förstå att i denna situation om barnen kommer i kläm så är det stolpskottet som har fixat det själv, och inte TS. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-11 15:39:06 följande:
    Ingen som har sagt att det är TS ansvar. Pappan borde skött det bättre absolut.

Men mamman blev ställd inför ett VAL - göra situationen bättre, eller sämre, för barnen. Och jag anser att hon kunde ha hanterat det bättre. Vi ställs alla inför liknande val. "Be the bigger man", som man säger. Alternativt, agera efter vad som är bäst för barnen. Sätt bitterheten åt sidan, för deras skull.

Som sagt, hade jag trott att pappan var här inne och läste, så skulle jag gett en gänga till honom. men det är bara TS som vi kan tala med här - och hon bör inte få applåder om hon ignorerade ett meddelande från sitt ex, och skickade iväg barnen till en obehaglig stund, med vett och vilja. 
    Helat tiden dessa "men men men men men men men "... Det ser man ofta i dina poster... "Men men men..."
    olof 45 skrev 2025-03-11 15:39:06 följande:
    Som sagt, hade jag trott att pappan var här inne och läste, så skulle jag gett en gänga till honom. men det är bara TS som vi kan tala med här - och hon bör inte få applåder om hon ignorerade ett meddelande från sitt ex, och skickade iväg barnen till en obehaglig stund, med vett och vilja. 

Men så sött...; "hade jag trott att pappan var här..."🙄

Just det det är bara TS vi kan tala till här.
    Men "pratar" du med TS egentligen? Det man har sett dig komma med till TS är att du svartmålar henne mycket grovt och även sjunker så lågt att anklaga henne för umgänges sabotage.
    Hela tiden så vinklar du det till att hon skall bära hela ansvaret "för barnen skull" annars är hon en dålig mamma.
    Det enda man har sätt dig komma med är bara ett litet patetiskt överslätande med "ja visst är ju pappan ett stolpskott...; MEN TS <fyll i här något av dina klassiska svartmålande av TS här>...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Presenter till exets nya?