• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • Anonym (Volvo)

Känns som det ligger mer bakom denna story än du delger här. Sista svaren av dig pekar lite åt det hållet.  Om barnen efter två år på halvtid inte ser denna person som en del av familjen så är det något som skaver när du dessutom medvetet låter bli att påminna dom om födelsedagen.  
    Varför ska barnen ha ett vuxet ansvar för en födelsedagspresent?  Det är ni föräldrar som har det ansvaret och om du av nån anledning inte vill påminna dom som var sjysst nog att säga det åt pappan att det får stå för honom.  
    Det luktar begraven hund här...

• Anonym (H)

Barnen kan ge presenter till pappans nya , men man kan inte kräva att få presenter.
    Och pappan kan inte heller kräva att TS fixar att hans nya får presenter av barnen.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-02-08 12:17:15 följande:

Känns som det ligger mer bakom denna story än du delger här. Sista svaren av dig pekar lite åt det hållet.  Om barnen efter två år på halvtid inte ser denna person som en del av familjen så är det något som skaver när du dessutom medvetet låter bli att påminna dom om födelsedagen.  
    Varför ska barnen ha ett vuxet ansvar för en födelsedagspresent?  Det är ni föräldrar som har det ansvaret och om du av nån anledning inte vill påminna dom som var sjysst nog att säga det åt pappan att det får stå för honom.  
    Det luktar begraven hund här...

Varför skulle de se henne som familj? Och vadå vuxet ansvar? Varför ska jag ha ansvar för exets flickväns present öht? Det kan han sköta själv.
  • Tecum
    Anonym (Lol) skrev 2025-02-08 11:44:27 följande:
    Barnen skulle fixa presenter, alltså är de stora nog att ha mobil. Då kan han ju påminna dom lätt som en plätt. 
    Det framgår inte hur stora barnen är eller om de har mobil. En present kan var mycket, det behöver inte vara något inköpt. Men om de har mobiler borde pappan påmint.

Nu visade det sig att det var som jag misstänkte, en markering (#10). Då kommer saken i ett annat läge, TS vill medvetet skapa eller underblåsa en konflikt mellan barnen och den nya.
  • Anonym (JB)

Men det är väl ändå han som ska betala för presenterna? Han kunde fixat med detta tillsammans med barnen förra gången de var hos honom. 

• Anonym (Mamma)
    Tecum skrev 2025-02-08 13:19:35 följande:
    Det framgår inte hur stora barnen är eller om de har mobil. En present kan var mycket, det behöver inte vara något inköpt. Men om de har mobiler borde pappan påmint.

Nu visade det sig att det var som jag misstänkte, en markering (#10). Då kommer saken i ett annat läge, TS vill medvetet skapa eller underblåsa en konflikt mellan barnen och den nya.
    Du misstänker fel, det finns ingen konflikt från mitt håll, det är pappan själv som bäddat för att barnen ska känna så. Han har pushat henne på dem från start och de är trötta på det. Barnen går i skolan och alla har mobiler. Däremot har de npf och är väldigt disträa och glömmer lätt saker man inte är på dem om. En födelsedag är inget som bara dyker upp, han kunde ha sett till att något fixades på sin vecka innan.
  • Anonym (Steff)

Alltså va? När var barnen hos honom senast? Han kunde väl ordnat med present från barnen till hans tjej då. Lever han alltid från dag till dag utan förmåga att planera en vecka i förväg? 

Hur som helst är det inte ditt fel att han inte kan styra upp en sådan sak själv. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Steff) skrev 2025-02-08 13:38:12 följande:

Alltså va? När var barnen hos honom senast? Han kunde väl ordnat med present från barnen till hans tjej då. Lever han alltid från dag till dag utan förmåga att planera en vecka i förväg? 

Hur som helst är det inte ditt fel att han inte kan styra upp en sådan sak själv. 

Vi har varannan vecka.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 13:40:55 följande:
    Vi har varannan vecka.
    Då är det ju rent skrattretande att han lägger ansvaret på dig. Att fixa en present en vecka i förväg är inte orimligt på något sätt. 
  • Anonym (Volvo)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 13:03:18 följande:
    Varför skulle de se henne som familj? Och vadå vuxet ansvar? Varför ska jag ha ansvar för exets flickväns present öht? Det kan han sköta själv.
    Efter två år borde hon rimligen ses som en fast partner då hon gissningsvis även är medbjuden på större tillställningar?  Eller hur många år måste hon sitta i karantän innan hon godkänns Som flickvän?  Aldrig? Är hon anledningen till att ni skilde er eller vad handlar det om egentligen?  

Ja han ska givetvis ha större ansvar men att du medvetet saboterar så känns det bara ovärdigt och barnsligt. Hur svårt är det att kommunicera? Gör det ont att säga en sån sak?.. 
Svar på tråden Presenter till exets nya?