• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-02-08 16:14:38 följande:
    Efter två år borde hon rimligen ses som en fast partner då hon gissningsvis även är medbjuden på större tillställningar?  Eller hur många år måste hon sitta i karantän innan hon godkänns Som flickvän?  Aldrig? Är hon anledningen till att ni skilde er eller vad handlar det om egentligen?  

Ja han ska givetvis ha större ansvar men att du medvetet saboterar så känns det bara ovärdigt och barnsligt. Hur svårt är det att kommunicera? Gör det ont att säga en sån sak?.. 
    "Fast partner" är inte samma sak som familj. Nej hon är inte anledningen.

Saboterar? Seriöst? Han kunde ringa sina barn själv och tjata eller se till att det gjordes veckan innan, jag har inget ansvar för hans flickväns födelsedag.
  • Anonym (K)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-02-08 12:17:15 följande:

Känns som det ligger mer bakom denna story än du delger här. Sista svaren av dig pekar lite åt det hållet.  Om barnen efter två år på halvtid inte ser denna person som en del av familjen så är det något som skaver när du dessutom medvetet låter bli att påminna dom om födelsedagen.  
    Varför ska barnen ha ett vuxet ansvar för en födelsedagspresent?  Det är ni föräldrar som har det ansvaret och om du av nån anledning inte vill påminna dom som var sjysst nog att säga det åt pappan att det får stå för honom.  
    Det luktar begraven hund här...

Ts låter medvetet bli att påminna....exets liv rör inte längre ts. Föräldrarna har noll ansvar för exets liv, det har bara han. Låter som att exet inte har fattat att deras relation är helt förändrad.
  • Tecum
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 13:23:47 följande:
    Du misstänker fel, det finns ingen konflikt från mitt håll, det är pappan själv som bäddat för att barnen ska känna så. Han har pushat henne på dem från start och de är trötta på det. Barnen går i skolan och alla har mobiler. Däremot har de npf och är väldigt disträa och glömmer lätt saker man inte är på dem om. En födelsedag är inget som bara dyker upp, han kunde ha sett till att något fixades på sin vecka innan.
    Ja när barnen är så stora kunde exet antingen roddat med det innan eller ringt och påmint dem. Det är hans ansvar men det hade inte varit fel om du också frågat, du vill väl att era barn ska framstå som artiga och väluppfostrade?

Men jag blir lite undrande när du skriver att "hon är inte familj". Faktum är att du och exet inte heller är familj, barnen har två familjer. Du och din ev. partner är en familj, han och tjejen är en. Det funkar inte att fortsätta leka familj när man separerat, du kan inte både ha kvar kakan och äta den...
  • Anonym (Mamma)
    Tecum skrev 2025-02-08 16:58:44 följande:
    Ja när barnen är så stora kunde exet antingen roddat med det innan eller ringt och påmint dem. Det är hans ansvar men det hade inte varit fel om du också frågat, du vill väl att era barn ska framstå som artiga och väluppfostrade?

Men jag blir lite undrande när du skriver att "hon är inte familj". Faktum är att du och exet inte heller är familj, barnen har två familjer. Du och din ev. partner är en familj, han och tjejen är en. Det funkar inte att fortsätta leka familj när man separerat, du kan inte både ha kvar kakan och äta den...
    HUR leker jag familj med exet? Han är ingen jäkla kaka jag varken vill äta eller ha kvar. Familj blir de om de flyttar ihop. Mina barn ser henne inte som familj och vill inte att de ska flytta ihop.

Det var jag som lämnade honom och jag vill inte ha honom tillbaka för allt i världen.
  • EnAnonumius
    Det är inte TS sj'lv som säger att "den nya inte är familj"..

Missade du att TS skrev i inlägg #4 detta?:

"Barnen ser henne inte som familj, hon är pappans flickvän, inget annat."
    (slut på citatet)

Du skriver ur ett vuxet perspektiv. För barnen, även om mamma och pappa inte borr ihop längre, så kan ju barnen se dem som familj fortfarande.

Sedan apropå "två familjer" som du säger att de är. Ja då är det ju pappans sak att styra upp för "hans familj". Det är ju knappast TS sak att ställa upp på att fråga barnen. Om det nu är så jäkla viktigt för pappan att barnen ger hans nya presenter från dem, så är det enbart pappans jobb också att påminna barnen och eventuellt styra upp det. Det är knappast TS sak att springa pappans ärenden och påminna barnen och hjälpa med att fixa med presenterna. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lol)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-02-08 16:14:38 följande:
    Efter två år borde hon rimligen ses som en fast partner då hon gissningsvis även är medbjuden på större tillställningar?  Eller hur många år måste hon sitta i karantän innan hon godkänns Som flickvän?  Aldrig? Är hon anledningen till att ni skilde er eller vad handlar det om egentligen?  

Ja han ska givetvis ha större ansvar men att du medvetet saboterar så känns det bara ovärdigt och barnsligt. Hur svårt är det att kommunicera? Gör det ont att säga en sån sak?.. 

pappan vet ju redan om att han inte hjälpt dom med en present. Nu lägger han över ansvaret på henne. att hon ska fixa något. 

För det hjälper ju inte att bara påminna, det måste ju fixas också. 

• Anonym (Lol)

Låter mer som att han leker familj, vill att TS ska lösa hans problem. 

TS tar ju avstånd från honom, vill att han ska sköta sitt, inte att de ska sköta det tillsammans, som han vill. 

Dina försök att försvara mannen är patetiska. 

• Tecum
    EnAnonumius skrev 2025-02-08 17:20:59 följande:
    Det är inte TS sj'lv som säger att "den nya inte är familj"..

Missade du att TS skrev i inlägg #4 detta?:

"Barnen ser henne inte som familj, hon är pappans flickvän, inget annat."
    (slut på citatet)

Du skriver ur ett vuxet perspektiv. För barnen, även om mamma och pappa inte borr ihop längre, så kan ju barnen se dem som familj fortfarande.

Sedan apropå "två familjer" som du säger att de är. Ja då är det ju pappans sak att styra upp för "hans familj". Det är ju knappast TS sak att ställa upp på att fråga barnen. Om det nu är så jäkla viktigt för pappan att barnen ger hans nya presenter från dem, så är det enbart pappans jobb också att påminna barnen och eventuellt styra upp det. Det är knappast TS sak att springa pappans ärenden och påminna barnen och hjälpa med att fixa med presenterna. 
    TS skriver i #21 att exet och flickvännen inte är familj.

Tvivlar på att så stora barn ser föräldrarna som en familj, de brukar ha lättare att anpassa sig än de vuxna ibland.

Håller med om att det är pappans sak att be barnen att ordna present, eller att göra det själv. Men tycker du det vore fel av TS att fråga barnen hur de tänkte göra?
  • Anonym (Mamma)
    Tecum skrev 2025-02-08 17:33:35 följande:

Tvivlar på att så stora barn ser föräldrarna som en familj, de brukar ha lättare att anpassa sig än de vuxna ibland.

Håller med om att det är pappans sak att be barnen att ordna present, eller att göra det själv. Men tycker du det vore fel av TS att fråga barnen hur de tänkte göra?
    De ser inte mig och pappan som familj nej, men det gör inte hans flickvän till familj heller.
  • EnAnonumius
    Tecum skrev 2025-02-08 17:33:35 följande:

Ja klart att hon skriver så..
    Det är ju för att barnen själva inte ser "den nya" som familj (inlägg #4), och för TS själv så är ju knappast "den nya" familj. Så vart ville du komma med den kommentaren, som "kontring"?

Ja du kan tvivla hur mycket du vill, precis som jag kan göra motsatsen och säga att "barnen kan...".. Vad som är fakta vet enbart TS barn och TS hur barnen ser det.

Jag har redan klargjort vad jag tycker. Men kan ta det en gång till och utförligare.
    TS har ingen som helst anledning att fråga baneren, och/eller påminna barnen om present till pappans nya.
    Påminna och/eller fråga barnen hur de tänker göra, skall enbart gå an på pappan.  Det är ju pappans familj det handlar om.
    Så jag anser att det är riktigt fel gjort av pappan att kontakta TS och säga till henne om att påminna barnen om den nyas födelsedag. Det är något han bara ska sköta själv om påminnelse och/eller fråga hur barnen tänker göra, utan att blanda in TS i det hela.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Presenter till exets nya?