• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • Ezmeraldah
    Anonym (vilken) skrev 2025-02-10 08:33:27 följande:
    Den enda som har nåt ansvar i den här situationen är ju pappan. Det är hans nya. Det är hans barn. Det är hans ansvar att se till att barnen har present till hans nya, och en vettig relation med henne om de är där det skaver.

Varför ska alla kvinnor hela tiden förväntas sköta allt åt män? Tom sitt ex och hans nya relation ska hon ta hand om  alltså?
    Haha eller hur! Tror ni pappan hjälper barnen att fixa present till TS kille? Eller till TS för den delen? Hjälper dem att göra julklapp åt Farmor? Tvivlar på att han gör nåt av det... 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 16:26:39 följande:
    "Fast partner" är inte samma sak som familj. Nej hon är inte anledningen.

Saboterar? Seriöst? Han kunde ringa sina barn själv och tjata eller se till att det gjordes veckan innan, jag har inget ansvar för hans flickväns födelsedag.
    Exakt. Om barnen är disträ och har lätt att glömma får han se till att ha bättre framförhållning. Han skulle givetvis ha fixat det på sin vecka. Och om han nu hare glömt så kunee han ju hjälpt barnen med det samma dag som de kom. Hur gamla är barnen? 
  • NinniQX

Pappan får ju köpa presenter med barnen till hans flickvän. Inte kan han kräva att du ska se till att barnen köper något. 

• Anonym (L)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-10 09:05:11 följande:
    Haha eller hur! Tror ni pappan hjälper barnen att fixa present till TS kille? Eller till TS för den delen? Hjälper dem att göra julklapp åt Farmor? Tvivlar på att han gör nåt av det... 

Det vore lite roligt om TS gjorde samma sak - blir sur på pappan för att han inte har påmint barnen om att köpa presenter till hennes nya. 

Det är helt absurt att han förväntar sig något sådant. Fast det är ju inte ovanligt att män förväntar sig den typen av service. 

Jag minns när jag fick julklappar från pappa som barn och han frågade vad jag fick . Det var förstås mamma som hade köpt alla julklappar i vanlig ordning . 

Jag har upprepat det beteendet i mina relationer också. Sett till att exen har köpt presenter till sina släktingar eller till och med köpt dem själv. 

Det är inte klokt att det är så men samtidigt vet man att många skulle klandra kvinnan om det inte blev några presenter. 

Fast TS ex tar verkligen priset! Började skratta lite när jag läste trådstarten. 

• Ezmeraldah
    Anonym (L) skrev 2025-02-11 14:02:28 följande:

Det vore lite roligt om TS gjorde samma sak - blir sur på pappan för att han inte har påmint barnen om att köpa presenter till hennes nya. 

Det är helt absurt att han förväntar sig något sådant. Fast det är ju inte ovanligt att män förväntar sig den typen av service. 

Jag minns när jag fick julklappar från pappa som barn och han frågade vad jag fick . Det var förstås mamma som hade köpt alla julklappar i vanlig ordning . 

Jag har upprepat det beteendet i mina relationer också. Sett till att exen har köpt presenter till sina släktingar eller till och med köpt dem själv. 

Det är inte klokt att det är så men samtidigt vet man att många skulle klandra kvinnan om det inte blev några presenter. 

Fast TS ex tar verkligen priset! Började skratta lite när jag läste trådstarten. 

Ja, när TS nya kille fyller år så har pannan givetvis koll på datum och veckodag och hjälper barnen flera månader i förväg att virka grytlappar och trä pärlhalsband och slå in i fina paket med egengjorda kort som han hjälper barnen att skriva. Självklart ser han till att nya killens namn stavas rätt och att antalet år blir rätt: "Grattis Christopher på 43-årsdagen! Från Lisa, Kalle och Pappa Stefan <3" Och så bakar han tårta med barnen där det står "Grattis världens bästa Bonuspappa 43 år! We <3 U!" med rosa och grön glasyr. Så gör väl alla pappor? 
  • Ezmeraldah
    Ezmeraldah skrev 2025-02-11 14:53:58 följande:
    Ja, när TS nya kille fyller år så har PAPPAN givetvis koll på datum och veckodag och hjälper barnen flera månader i förväg att virka grytlappar och trä pärlhalsband och slå in i fina paket med egengjorda kort som han hjälper barnen att skriva. Självklart ser han till att nya killens namn stavas rätt och att antalet år blir rätt: "Grattis Christopher på 43-årsdagen! Från Lisa, Kalle och Pappa Stefan <3" Och så bakar han tårta med barnen där det står "Grattis världens bästa Bonuspappa 43 år! We <3 U!" med rosa och grön glasyr. Så gör väl alla pappor? 
    *PAPPAN, inte "pannan" såklart! 
  • Tom Araya

För det första tycker jag inte att minderåriga utan egen inkomst har någon skyldighet att köpa presenter till sina vuxna anhöriga överhuvudtaget och för det andra är det barnets förälders ansvar att påminna om vad som händer i deras familj och hem, inte i exets.

• Ezmeraldah
    Tom Araya skrev 2025-02-11 15:06:22 följande:

För det första tycker jag inte att minderåriga utan egen inkomst har någon skyldighet att köpa presenter till sina vuxna anhöriga överhuvudtaget och för det andra är det barnets förälders ansvar att påminna om vad som händer i deras familj och hem, inte i exets.

Håller med. Om barnen själva vill göra en present till nån som fyller år och ber om hjälp så kan man givetvis hjälpa dem i mån av tid eller hänvisa till den andre föräldern. Annars kan ju barnen "vara med på" presenten som föräldern har ordnat. Jag tycker absolut inte att barn ska behöva känna några krav på sig att de måste eller förväntas ordna presenter. Sånt tycker jag att vuxna ska sköta. Om det däremot är så att barnen brukar vilja göra presenter när närstående/bekanta fyller år och man vet att det är viktigt för dem så kan man förstås påminna: "Mormor fyller ju år på onsdag, bara så ni vet, om ni kanske vill göra ett halsband eller rita nåt som ni brukar. Men bara om ni vill. Jag har köpt en tröja från hela familjen som vi ger tillsammans och jag tänkte att vi kan hjälpas åt att skriva våra namn på kortet." 

Pappan ansvarar givetvis för födelsedagspresent till sina närstående/bekanta. Och vill barnen ge bort egna presenter till dessa så får pappan hjälpa till med det.
  • Anonym (Bleep)

100% pappans ansvar att fixa present tillsammans med barnen. Jag hade bara skrattat och frågat om han menar allvar med att du ts ska ordna med present till hans nya partner. Vilken pellejöns. 

• Anonym (Tristattityd)

Tja, det verkar ju som att de flesta är eniga om att det är pappans uppgift att sköta presentinhandling och -inköp till sin tjej, vilket jag håller med om.

Har dock alltid svårt att förstå denna sortens TS, med taggarna utåt generellt och som svarar surt och defensivt på alla inlägg, som om hela världen är emot henne. Svarar inte ens på alla de som håller med

Svar på tråden Presenter till exets nya?