• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-11 13:13:41 följande:
    Specifikt svar till din poäng nummer 2: Det är inte TS ansvar/jobb att tänka åt pappan, genom att säga åt honom "fixa det själv".

I fall där det gäller BARN så håller itne jag med dig. Man kan alltid säga "det är iten mitt jobb att påminna pappan om att det är pappa-frukost på dagis", osv osv - och det stämmer att det inte är mammans jobb. MEN om hon inte gör det, så är det barnen som kommer i kläm. Så är det bara.

Allt som handlar om att lära sitt dumma ex en läxa, men som sätter barn i kläm, är jag emot. Kommer alltid vara.

Skaffa inte barn med lata idioter är mitt tips. Min fru har aldrig behövt påminna mig om barns aktiviteter, vad deras fröknar heter, när det är kvarsamtal, vad barnens personnr är, vilken storlek de har i kläder, när ny vinterjacka behöver köpas osv. Aldrig! Equal partners. 

Så skaffar ni barn med idioter, får ni sedan stötta era barn. 
    Skaffar lata män barn så får de ta och lära sig att ta hand om dem. Och klarar de inte det så kanske de inte ska ha hand om barnen heller.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (vilken)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-11 13:44:54 följande:
    Varenda inlägg du skriver skriker bitterhet.
    Klart man kan bli bitter när man inser att man skaffat barn med en idiot och att idiotierna från den så kallade barnafadern aldrig tar slut. 
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-11 13:08:17 följande:
    Nåja... Jag har bara analyserat situationen, och försöker få mamman att agera på bästa sätt för sina barn. Alla situationer där man kan få umgängessaboterande mammor att tänka till, tycker jag att man ska ta! Sett alltför många barn fara illa pga idioter till vuxna.
    Ja det stämmer att det finns många barn som far illa.
    Men nu handlar det ju knappast om att barn far illa i TS fall eller att TS aktivt hindrar barnen att vara hos pappan varannan vecka.

Det handlar om att TS inte vill göra pappans jobb med att påminna barnen om presenter till hans nya. Det är något pappan bara ska fixa själv.

Och det är bara direkt infantilt antagande av dig att komma surrandes med "umgängessaboterande mammor" ocxh att TS skall få sig en tankeställare.
    I fall där det gäller BARN så håller itne jag med dig. Man kan alltid säga "det är iten mitt jobb att påminna pappan om att det är pappa-frukost på dagis", osv osv - och det stämmer att det inte är mammans jobb. MEN om hon inte gör det, så är det barnen som kommer i kläm. Så är det bara.

Ursäkta vad svamlar du om här? Din text här saknar ju helt samröre med innehållet i min text.

Om pappan anser att det är så viktigt med att barnen ger presenter på hans veckas så skall pappan fixa det tillsammans med barnen på hans vecka, inte bekvämt ringa till TS och säga till henne att påminna barnen.
    Latmasken till pappan kunde ju be om  att få prata med barnen själv och påminna dem om present till hans nya om det var så viktigt för pappan.  Men va gör latmasken? Jo han väljer att dumpa över hela ansvarets på TS i stället för att ta ansvaret själv och påminna barnen.

Så kommer det sedan en infantil, person på nätet och försvara pappan med näbbar och klor och utan som helst grund anklagar TS för att umgänges sabotera. 🙄🙄
    Allt som handlar om att lära sitt dumma ex en läxa, men som sätter barn i kläm, är jag emot. Kommer alltid vara.

Ja det är vi alla. Ingen vill ju att barnen skall komma i kläm.
    Det borde du ju vara med.
    Men vad är din kritik mot pappan? Det är helt bortblåst och du spyr galla enbart över TS. Och sjunker så lågt som att anklaga henne för umgänges sabotage. Trots att det är så långt ifrån umgängessabotage det handlar om i TS fall faktiskt.
    Skaffa inte barn med lata idioter är mitt tips. Min fru har aldrig behövt påminna mig om barns aktiviteter, vad deras fröknar heter, när det är kvarsamtal, vad barnens personnr är, vilken storlek de har i kläder, när ny vinterjacka behöver köpas osv. Aldrig! Equal partners.
    Vad duktig du är som kommer ihåg sådant och tar ansvar.  Vad vill du ha en medalj, en medalj i självskryt?

Fast uppenbarligen får inte TS sätta ned foten och se till att pappan tar sitt faktiska ansvar och blir då "likvärdig förälder",   då skall du yla och tjura och sjunka så lågt  och hävda att TS "umgänges saboterar" och att "barnen kommer i kläm". 🙄
    Så skaffar ni barn med idioter, får ni sedan stötta era barn. 
    Wow, vilket bra tips..
    Hittade du det tipset på ett cornflakes paket?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (vilken) skrev 2025-03-11 13:37:43 följande:
    Skaffar lata män barn så får de ta och lära sig att ta hand om dem. Och klarar de inte det så kanske de inte ska ha hand om barnen heller.
    Amen...👍🍻

• olof 45
    EnAnonumius skrev 2025-03-11 14:24:25 följande:
    Ja det stämmer att det finns många barn som far illa.
    Men nu handlar det ju knappast om att barn far illa i TS fall eller att TS aktivt hindrar barnen att vara hos pappan varannan vecka.

Det handlar om att TS inte vill göra pappans jobb med att påminna barnen om presenter till hans nya. Det är något pappan bara ska fixa själv.

Och det är bara direkt infantilt antagande av dig att komma surrandes med "umgängessaboterande mammor" ocxh att TS skall få sig en tankeställare.

Ursäkta vad svamlar du om här? Din text här saknar ju helt samröre med innehållet i min text.

Om pappan anser att det är så viktigt med att barnen ger presenter på hans veckas så skall pappan fixa det tillsammans med barnen på hans vecka, inte bekvämt ringa till TS och säga till henne att påminna barnen.
    Latmasken till pappan kunde ju be om  att få prata med barnen själv och påminna dem om present till hans nya om det var så viktigt för pappan.  Men va gör latmasken? Jo han väljer att dumpa över hela ansvarets på TS i stället för att ta ansvaret själv och påminna barnen.

Så kommer det sedan en infantil, person på nätet och försvara pappan med näbbar och klor och utan som helst grund anklagar TS för att umgänges sabotera. 🙄🙄
    Ja det är vi alla. Ingen vill ju att barnen skall komma i kläm.
    Det borde du ju vara med.
    Men vad är din kritik mot pappan? Det är helt bortblåst och du spyr galla enbart över TS. Och sjunker så lågt som att anklaga henne för umgänges sabotage. Trots att det är så långt ifrån umgängessabotage det handlar om i TS fall faktiskt.
    Vad duktig du är som kommer ihåg sådant och tar ansvar.  Vad vill du ha en medalj, en medalj i självskryt?

Fast uppenbarligen får inte TS sätta ned foten och se till att pappan tar sitt faktiska ansvar och blir då "likvärdig förälder",   då skall du yla och tjura och sjunka så lågt  och hävda att TS "umgänges saboterar" och att "barnen kommer i kläm". 🙄Wow, vilket bra tips..
    Hittade du det tipset på ett cornflakes paket?
    det är itne värt att svara på ditt medelande. Du har itne skrivit något värt att läsa
  • olof 45
    Anonym (vilken) skrev 2025-03-11 13:36:20 följande:
    Det som jag strukit under är det enda relevanta i ditt inlägg.

Pappan är den som skapat situationen och satt sina barn i en dålig sits. Sen försöker han skylla ifrån sig på sitt ex. 
    Fast nu är ju inte pappan här och läser (antar jag). TS kan bara kontrollera vad hon själv gör.

Och hon borde fundera på hur hon gör situationen så bra som möjligt för sina barn. 

Hade det blivit bättre för barnen om hon hade SVARAT/KOMMUNICERAT med sitt ex? Det tror jag.

That's my point. Inte att pappan är utan ansvar. Men nu hade han ju redan agerat på dumt/blåst/inkompetent sätt - det är redan givet i TS frågeställning. Så jag startar resonamanget där. 

Även om pappan är ett stolpskott, så behöver ju inte TS göra det värre. 
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-11 14:39:24 följande:
    Fast nu är ju inte pappan här och läser (antar jag). TS kan bara kontrollera vad hon själv gör.

Och hon borde fundera på hur hon gör situationen så bra som möjligt för sina barn. 

Hade det blivit bättre för barnen om hon hade SVARAT/KOMMUNICERAT med sitt ex? Det tror jag.

That's my point. Inte att pappan är utan ansvar. Men nu hade han ju redan agerat på dumt/blåst/inkompetent sätt - det är redan givet i TS frågeställning. Så jag startar resonamanget där. 

TS blir stärkt i att hon gör rätt som inte tillåter pappan lämpa över sitt ansvar på henne.

Det är inte TS ansvar att se till at pappan tar hand om sina barn så bra som möjligt. Det bör pappan själv fundera över hur han ska klara av. 

Sannolikt hade det blivit bättre för barnen om pappan inte var en ansvarslös idiot som lämpar över sina egna åtaganden på sitt ex. Det tror jag. 

Om TS fortsätter att täcka upp för pappans tillkortakommanden så lär han sig aldrig att ta eget ansvar. Det är dags att TS sätter gränser för pappan och slutar curla honom. 
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-11 13:08:17 följande:
    Självklart kan man tycka att pappan kunde ha fixat hela denna situation utan hjälp från sitt ex. Självklart!

Men, i en situation där (idet här fallet en pappa) ber om hjälp - oavsett om vad - och medföräldern inte aktivt KOMMUNICERAR att denna inte tänker göra som hen blivit ombedd, så saknar ju pappan INFORMATION. Och det gör att barnen riskerar att komma ikläm.

hade jag tyckt att mamman hade gjort fel om hon svarat "det där får du sköta själv". ABSOLUT INTE. Det är kanske t.o.m. vad jag skulle ha rekommenderat. Men att INTE kommunicera? Det tycker jag är fel. 

Det jag reagerar på är alltså att pappan verkar ha varit i tron att barnen skulle ha fåttt hjälp, och att han blev förvånad EFTER att barnen åter hade kommit tillbaka till honom. Och DET säger mig att TS saboterat situationen. Och satt SINA EGNA BARN i en dålig sits. 
    Ja och du stannar ju inte upp i dina "analyser" och funderar på varför pappan bad TS om att påminna barnen, i stället för att fråga om han kunde få prata med barnen och då påminna dem själv? 
    Nej bättre att utmåla TS som den dåliga och dra snyftvalser om att barnen kommer ju i kläm bara för att TS inget säger.
    Det är ju pappan som brister inte TS.

Men så sött av dig att du inte skulle tycka att det varit fel av mamman att säga till pappan "det får du fixa själv".
    Sedan så skriver du vidare "det är KANSKE något som du till och med hade tipsat om.
    Jaha och varför valde du då bekvämt att skita i att tipsa om det till TS alls?  Utan då väljer i stället att svartmåla TS enbart, och samtidigt då sjunker så lågt och anklagar TS (felaktigt) för umgänges sabotage? 🙄

Så det är TS fel att att pappan är en latmask som inte kunde fixa detta med presenter på HANS vecka om nu pappan anser att barnen skall ge presenter till hans nya`? Och som lök på laxen så anser du att TS sätter sina barn i kläm, när det r pappan som inte vill ta ansvar? 🙄

Det är ju pappans agerande och beteende som gör att barnen kommer i kläm.

• EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-11 14:39:24 följande:

Oj oj oj oj oj....

Även om du NU när många har sagt till dig om dina dumma svar i tråden, så kommer du bara med en radda av ord om pappan.

Ändå i slutändan så lägger du över HELA ansvaret enbart på TS. Och anser att TS har hela ansvaret i grund och botten. 

Inte ett ord, trots din harang av invektiv om pappan, om att pappan borde se över situationen med barnen och vad han kunde göra för dem.

Svar på tråden Presenter till exets nya?