• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • EnAnonumius
    olof 45 skrev 2025-03-11 14:33:44 följande:
    det är itne värt att svara på ditt medelande. Du har itne skrivit något värt att läsa
    Det samma till dig. Du har ju knappast kommit med något värde för denna tråden alls.
    Mer än att svartmåla TS enbart och sjunker så lågt att kalla det för umgänges sabotage. 🙄
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50
    olof 45 skrev 2025-03-11 13:08:17 följande:
    Det jag reagerar på är alltså att pappan verkar ha varit i tron att barnen skulle ha fåttt hjälp, och att han blev förvånad EFTER att barnen åter hade kommit tillbaka till honom. Och DET säger mig att TS saboterat situationen. Och satt SINA EGNA BARN i en dålig sits. 
    Men det är väl ändå pappan som sätter barnen i en dålig sits när HAN inte påminner barnen,på SIN vecka,att köpa present åt HANS flickvän?
    Hur kan det bli TS ansvar?
    Visst ska man samarbeta kring barnen,men det är ju en viss skillnad på att påminna om t ex utvecklingssamtal på skolan/förskolan,barnens pers.nr osv och på att se till att barnen köper presenter åt ens ex nya partner. Tycker i alla fall jag.
  • olof 45
    EnAnonumius skrev 2025-03-11 15:05:56 följande:
    Oj oj oj oj oj....

Även om du NU när många har sagt till dig om dina dumma svar i tråden, så kommer du bara med en radda av ord om pappan.

Ändå i slutändan så lägger du över HELA ansvaret enbart på TS. Och anser att TS har hela ansvaret i grund och botten. 

Inte ett ord, trots din harang av invektiv om pappan, om att pappan borde se över situationen med barnen och vad han kunde göra för dem.
    Men snälla, läs det jag skriver.

Gång på gång säger jag att pappan gjort fel MEN man kan bara ändra på sig själv!

Ts kan bara kontrollera sig själv!

Fler skilsmässoföräldrar borde förstå detta. Jag vet psykologer som ger samma råd - att för BARNENS SKULL bör man som mamma påminna pappor om saker, trots att det känns bittert. För. barnens. Skull.

Hur surt det än känns.

Sedan kan man försöka sätta gränser mot pappan samtidigt, men inte på ett sådant sätt så barnen kommer ikläm! 

Det är min åsikt. 

Sammanfattningsvis:

TS ex är dum. Jag säger inget emot det. han borde itne ha frågat TS om hjälp, utan skött saken själv.

Jag tycker inte att TS borde hjälpa - men genom att inte ta den dialogen DIREKT MED PAPPAN, så hamnade BARNEN att ta smällen/pappans besvikelse., Kul för barnen? Tror ni det? Det tror inte jag.

Tänk vad mycket surhet jag bemöter här, fast jag försöker sätta BARNEN i fokus? 

Skumt... men men. Tycker ni att mammor 'får' bete sig dåligt för att deras ex är stolpskott även om barn kommer i kläm, då kan jag bara beklaga
  • olof 45
    molly50 skrev 2025-03-11 15:22:31 följande:
    Men det är väl ändå pappan som sätter barnen i en dålig sits när HAN inte påminner barnen,på SIN vecka,att köpa present åt HANS flickvän?
    Hur kan det bli TS ansvar?
    Visst ska man samarbeta kring barnen,men det är ju en viss skillnad på att påminna om t ex utvecklingssamtal på skolan/förskolan,barnens pers.nr osv och på att se till att barnen köper presenter åt ens ex nya partner. Tycker i alla fall jag.
    Ingen som har sagt att det är TS ansvar. Pappan borde skött det bättre absolut.

Men mamman blev ställd inför ett VAL - göra situationen bättre, eller sämre, för barnen. Och jag anser att hon kunde ha hanterat det bättre. Vi ställs alla inför liknande val. "Be the bigger man", som man säger. Alternativt, agera efter vad som är bäst för barnen. Sätt bitterheten åt sidan, för deras skull.

Som sagt, hade jag trott att pappan var här inne och läste, så skulle jag gett en gänga till honom. men det är bara TS som vi kan tala med här - och hon bör inte få applåder om hon ignorerade ett meddelande från sitt ex, och skickade iväg barnen till en obehaglig stund, med vett och vilja. 
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2025-03-11 15:39:06 följande:

Men mamman blev ställd inför ett VAL - göra situationen bättre, eller sämre, för barnen. Och jag anser att hon kunde ha hanterat det bättre. Vi ställs alla inför liknande val. "Be the bigger man", som man säger. Alternativt, agera efter vad som är bäst för barnen. Sätt bitterheten åt sidan, för deras skull.

Som sagt, hade jag trott att pappan var här inne och läste, så skulle jag gett en gänga till honom. men det är bara TS som vi kan tala med här - och hon bör inte få applåder om hon ignorerade ett meddelande från sitt ex, och skickade iväg barnen till en obehaglig stund, med vett och vilja. 
    Han kunde ha RINGT barnen SJÄLV. Samtliga har telefoner.
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-11 15:46:30 följande:
    Han kunde ha RINGT barnen SJÄLV. Samtliga har telefoner.
    Det kunde han absolut. Men han kanske tänkte att det skulle vara en positiv sak att meddelandet kom från dig? Vem vet hur han resonerade? Spelar det någon roll för frågeställningen ?

Det enda du vet är att han bad dig om en tjänst. Det irriterade dig, fine. Men SVARADE DU TILL HONOM att du inte tänkte göra som han bad? Så att han hade den informationen, och kunde agera utefter det? Och så barnen itne gick rakt in i en laddad situation, där pappan hade förväntningar, och säkerligen uttryckte besvikelse?

Om du itne kommunicerade ett NEJ, så skickade du barnen rätt in i en obehaglig situation. 

Du kan välja att vara en bättre mamma till dina barn, i alla situationer, även om ditt ex tjänar på det. 
  • Anonym (vilken)

Du försöker hela tiden vinkla det till att vara TS ansvar att täcka upp för pappan. 

Inte säkert att det var en obehaglig stund för barnen, mest säkert för pappan som blev blottad i hur oansvarig han är och hur lite han bryr sig när han inte ens ser till att hans barn kan uppvakta hans nya. 
  • molly50

Ja,men det är fortfarande inte mamman som ska påminna barnen om att köpa presenter åt pappans nya flickvän.
    Han hade barnen hela veckan innan och hade alla möjligheter att påminna dem då.
    Och om han nu råkade glömma det så hade han själv kunnat ringa och be att få prata med barnen eller skicka sms till dem och påminna dem själv istället för att lägga det på TS.
    Men det gjorde han inte. Istället så la han det på TS.
    Så det är bara han som sätter barnen i en obehaglig situation. Inte TS.
    Han har valt att skaffa ny flickvän. Då får han också ta ansvaret om han vill att barnen ska köpa presenter åt henne. Det är inte TS sak.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 11:18:47 följande:
    Han sa åt mig att påminna.
    Barnen ser henne inte som familj, hon är pappans flickvän, inget annat.
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 11:49:29 följande:
    Japp, jag lät medvetet bli. Barnen visste att hon fyllde år, hade de själva bett mig om tips etc hade jag hjälpt dem, men jag tänker inte vara den som för det på tal.

Varför påminde du de inte? Istället för att starta en omogen konflikt? 

Nej, det är inte ditt ansvar att ordna present med du kunde ha påmint dem. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 11:18:47 följande:
    Han sa åt mig att påminna.
    Barnen ser henne inte som familj, hon är pappans flickvän, inget annat.
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 11:49:29 följande:
    Japp, jag lät medvetet bli. Barnen visste att hon fyllde år, hade de själva bett mig om tips etc hade jag hjälpt dem, men jag tänker inte vara den som för det på tal.

Varför påminde du de inte? Istället för att starta en omogen konflikt? 

Nej, det är inte ditt ansvar att ordna present med du kunde ha påmint dem.
Svar på tråden Presenter till exets nya?