Anonym (Mamma) skrev 2025-03-10 14:40:08 följande:
De bor inte ihop och enligt mina barn är de INTE familj.
Inte det minsta bitter.
Ja, de har nog lärt sig vad de ska säga om pappans nya partner inflör dig...
Du låter sannerligen bitter, och är väldigt snabb på att påpeka att denna person minsann inte är familj.
Finns forskning som pekar på att barn som har en vidare förståelse för begreppet "familj" är lyckligare. Kan vara värt att tänka på, att du inte färgar dina barns syn här pga svartsjuka. Barn får OFTA för sig att de måste tycka illa om - eller iaf låtssas tycka illa om - en förälders nya, inför den andra föräldern. Förstå vad hemskt, egentligen!
En bra förälder lär barnen att en till vuxen i livet som man kan luta sig mot och lära sig saker utav kan vara en superbra sak!
Vad är förresten syftet med ditt inlägg? Ditt ex bad dig om en sak, du vägrade göra honom den tjänsten med flit - utan att du verkar tycka att barnen kunde ha känt sig som bättre människor om de hade fått en påminnelse och kunnat uppvakta en annan människa på bättre sätt. Jag antar att du inte sa åt ditt ex att "nej, jag tänker minsann inte hjälpa dig!" utan det fick han bara märka av senare, så barnen hamnade i kläm när han undrade hur de tänkt uppmärksamma "Gretas" födelsedag?
Jag vet itne jag... Jag får inte direkt bra vibbar från dina inlägg. Kan vara värt att fundera på hur du aktivt kan stödja dina barn och GARANTERAT inte umgängessabotera eller liknande... Jag menar, min kompis (som jag tycker sköter detta galant) ser definitivt till att barnen uppmärksammar både pappa, pappans nya och pappans förälders födelsedagar. Hjälper dem komma ihåg, har hjälpt till att köpa kort och en liten blomma vid ett tillfälle. Uppmuntrat teckningar och sånt. Det räcker inte med att "nå, jag pratar itne illa om xxx i närheten av barnen" i min mening. Inte om man på riktigt vill sätta barnens välbefinnande först!