olof 45 skrev 2025-03-10 16:22:34 följande:
Nu gör du väldigt många antaganden.
Min poäng är följande:
barnen har diagnoser och behöver aktiv face-to-face påminnelser. Pappan tyckte det var rimligt att be mamman göra detta, eftersom barnen var hos henne.
Du var jätte duktig på att göra en jäkla massa antagande om TS i ditt inlägg #57...
Skitsnack du kommer med här..
Det är inte alls rimligt av pappan att be exet (barnens mamma) om att påminna barnen om hans nyas födelsedag.
Pappan är ju väl medveten om barnens diagnoser, så han kunde gott fixat med presenter tillsammans med barnen på¨HANS vecka..
Men vad gör den latmasken? Jo i stället för att fixa med present till hans nya från barnen tillsammans med baren, på sin pappavecka så anser han att barnens mamma skall fixa HANS jobb med att påminna barnen om att fixa present.
Det är pappans jobb att vara aktivt ansvarig för presenterna från barnen om han anser att barnen skall fixa presenter till hans nya.
olof 45 skrev 2025-03-10 16:22:34 följande:
Sedan kan följande hända: (1) mamman bara ignorerar, vilket gör att pappan ÄR I TRON att allt är udner kontroll, och därför tar han inga aktiva steg. (2) mamman säger 'du får ingen hjälp av mig', och då får pappan en chans att tänka om/aktivt ta tag i saken själv. (3) mamman hjälper till.
Jag gissar att nr (1) är vad som hände här. Och det gör att jag tror att mamman är den som sköter sig dåligt just i denna situation. Hur hon, eller pappan för den delen, sköter sig i övrigt vet jag inget om och behöver itne debattera det vidare,
(1) Det är rätt så orimligt av pappan att förvänta sig överhuvudtaget att TS skulle ha allt under kontroll bara för att hon ignorerar det. Pappan skall ha hela kontrollen själv för presenter till hans nya från barnen, om pappan anser att barnen skall ge presenter till hans nya.
Pappan är en vuxen människa och har barn, då skall han ta hela (100%) ansvaret för barnen och eventuella presenter från barnen till hans nya om han anser det är viktigt.
(2) Nej TS skall inte behöva ha det ansvaret att säga ifrån "det får du sköta själv", herregud pappan är en vuxen människa och kan begripa såpass att det är hans jobb att sköta det själv.
Det är inte TS ansvar/jobb att tänka åt pappan, genom att säga åt honom "fixa det själv".
(3) Varför skall TS hjälpa till?
Det är ju pappans som anser att barnen skall fixa presenter till hans nya, då är det pappans jobb att fixa detta också, utan att TS skall behöva säga ifrån och/eller utan att TS skall göra hans jobb med att påminna barnen för något HAN vill att barnen gör, d.vs ge presenter till hans nya.
Nej du har rätt att hur de sköter sig i övrigt är knappast en diskussion. Men något som man skulle kunna diskutera är ju varför DU anser att TS skall göra latmaskens (pappans) jobb med att påminna barnen om presenter till hans nya. N är pappan hade all tid i världen att fixa det på HANS vecka med barnen.
Anser du inte att pappan har det minsta ansvar alls? Anser du att fixa med presenter enbart skall vara mammans jobb även om man har separerat, och då även har skyldighet mot pappan att "hjälpa barnen" att fixa med present till pappans nya, annars är hon en bitter mamma?
Det är en rimliga frågor att ställa till dig med tanke på hur du skriver i din kommentar och ansvarsbefriar pappan helt från sitt ansvar med att påminna barnen om presenter till hans nya, när han anser att barnen skall ge detta till henne.