• Anonym (Mamma)

Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

• Svar på tråden Presenter till exets nya?
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 17:47:35 följande:
    De ser inte mig och pappan som familj nej, men det gör inte hans flickvän till familj heller.
    Då vet vi fakta.

Skall tillägga att du har ingen skyldighet att gå ditt ex (barnens pappas) ärenden med att påminna barnen och/eller fråga hur de skall göra. Det är något han får sköta helt själv utan din inblandning.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Hjelm

Det här måste väl ändå vara ett skämt?

Är barnen stora nog att ha egen ekonomi att röra sig med, är det upp till dem om de vill ge pappas tjej en present som de köpt med månadspengen.

Är de inte det är det givetvis pappan som köper en present "från barnen" till henne.

Hur kan någon enda person tycka det är rimligt att du köper en present - med dina pengar - till ditt ex:s tjej?

Självklart undantaget om hon vore en person du själv ser som en vän du hade köpt present till annars.

• Anonym (O)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 16:26:39 följande:
    "Fast partner" är inte samma sak som familj. Nej hon är inte anledningen.

Saboterar? Seriöst? Han kunde ringa sina barn själv och tjata eller se till att det gjordes veckan innan, jag har inget ansvar för hans flickväns födelsedag.
    Ja och det märkliga är ju att du ens vet att hon fyller år.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (O) skrev 2025-02-09 12:48:45 följande:
    Ja och det märkliga är ju att du ens vet att hon fyller år.
    Du missade helt det faktum att han sa åt mig att påminna om att de ska fixa presenter till födelsedagen?
  • Anonym (O)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-09 13:30:06 följande:
    Du missade helt det faktum att han sa åt mig att påminna om att de ska fixa presenter till födelsedagen?
    Okej. Jaha var det bara hjälp att påminna så var det inte lika illa som jag trodde iaf.
    Tycker ändå att han borde kunna påminna barnen själv, om de nu ville ge något.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (O) skrev 2025-02-10 00:33:58 följande:
    Okej. Jaha var det bara hjälp att påminna så var det inte lika illa som jag trodde iaf.
    Tycker ändå att han borde kunna påminna barnen själv, om de nu ville ge något.
    Du tyckte det var konstigt att jag visste att hon fyllde år, det var det jag besvarade - han sa det. Han ansåg att jag "skulle se till att se gjorde det", det är mer än att bara nämna det. Oavsett så är det inte mitt ansvar och han får skylla sig själv att det inte fixats tidigare.
  • Anonym (vilken)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 11:00:40 följande:
    Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

Hans nya, hans barn = hans ansvar. 

Vilken klassisk mansbebis som tycker att till och med ett ex har mer ansvar för hans nya relation än han själv har :)

Om jag var lite elak så skulle jag skicka en riktigt fin present till den nya, med en förklarande ursäkt om att du är så himla ledsen att du glömde att se till att barnen hade med sig nåt fint till henne på hennes födelsedag!
  • Anonym (vilken)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-02-08 12:17:15 följande:

Känns som det ligger mer bakom denna story än du delger här. Sista svaren av dig pekar lite åt det hållet.  Om barnen efter två år på halvtid inte ser denna person som en del av familjen så är det något som skaver när du dessutom medvetet låter bli att påminna dom om födelsedagen.  
    Varför ska barnen ha ett vuxet ansvar för en födelsedagspresent?  Det är ni föräldrar som har det ansvaret och om du av nån anledning inte vill påminna dom som var sjysst nog att säga det åt pappan att det får stå för honom.  
    Det luktar begraven hund här...

Den enda som har nåt ansvar i den här situationen är ju pappan. Det är hans nya. Det är hans barn. Det är hans ansvar att se till att barnen har present till hans nya, och en vettig relation med henne om de är där det skaver.

Varför ska alla kvinnor hela tiden förväntas sköta allt åt män? Tom sitt ex och hans nya relation ska hon ta hand om  alltså?
  • Anonym (O)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-10 06:58:57 följande:
    Du tyckte det var konstigt att jag visste att hon fyllde år, det var det jag besvarade - han sa det. Han ansåg att jag "skulle se till att se gjorde det", det är mer än att bara nämna det. Oavsett så är det inte mitt ansvar och han får skylla sig själv att det inte fixats tidigare.
    Det låter domderande. Inte alls okej. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-10 06:58:57 följande:
    Varför hade ìnte han sett till att de gjorde det? Varför måste du göra det? Han kunde väl gjort det på sin vecka?

Det hade varit en sak om han sa att han tyvärr inte hunnit och frågade dig om du skulle ha tid och lust att hjälpa barnen med det. Men att bara förutsätta att du ska fixa det på din vecka som om det vore din uppgift...? Nej, det förstår jag inte? 
Svar på tråden Presenter till exets nya?