• Elisand

BIM Mars 2025

Bim Mars 2025

Hej! 

Det här är en tråd för alla som planerar barn och har BIM i februari 2025! 

Vi stöttar varandra Hjärta

Skriv gärna en presentation om dig själv!

BIM-lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

Nu håller vi tummarna för plus i mars Glad

• Svar på tråden BIM Mars 2025
  • AngieF
    Palettbladet25 skrev 2025-03-06 11:35:37 följande:
    Vad är testmottagningen för något? Jag har försökt få tid till gyn för detta men dem säger nej.. 
    vet inte vart man ska vända sig.. 
    Jag beställde prover via testmottagningen.se, supersmidigt! Det kostade ca 400kr så kan jag gå på drop in på sjukhuset i min stad och ta blodprov sen får jag provsvar digitalt ett par dagar senare. Blir ju inte som en hel utredning men känner iaf att jag vill veta om det ser någorlunda normalt ut, och om det inte ser bra ut så kommer jag kontakta gyn direkt.
  • Anonym (N)
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-05 21:27:04 följande:

Du kan alltid testa att söka. Oss nekade de all hjälp inom ett år från missfall. Men de första cyklerna var längre innan de gick ner i längd igen. Kanske testa inositol? 

Men helt klart värt att testa att höra om de kan hjälpa dig 🥰

Glömde skriva att vi förlorade ett barn 2024 i IUFD också innan missfallet. Förlusten skedde efter fullgången graviditet, så vi har nog andra rättigheter att få hjälp om vi frågar om man säger så. Men känner samtidigt att jag ?inte vill vara i vägen? genom att ringa dom. 
  • Palettbladet25
    AngieF skrev 2025-03-06 12:21:03 följande:
    Jag beställde prover via testmottagningen.se, supersmidigt! Det kostade ca 400kr så kan jag gå på drop in på sjukhuset i min stad och ta blodprov sen får jag provsvar digitalt ett par dagar senare. Blir ju inte som en hel utredning men känner iaf att jag vill veta om det ser någorlunda normalt ut, och om det inte ser bra ut så kommer jag kontakta gyn direkt.

Ja nu förstår jag.. får man typ hem ett testkit som man tar med sig till drop in? 

kan man ta provet när man är gravid redan? Fåör det står om att man ska testa cd 19 eller något .. vet nån? 

• Anonym (Ardna)
    Palettbladet25 skrev 2025-03-06 15:19:05 följande:

Ja nu förstår jag.. får man typ hem ett testkit som man tar med sig till drop in? 

kan man ta provet när man är gravid redan? Fåör det står om att man ska testa cd 19 eller något .. vet nån? 

Tror du kan söka fram mottagningar som kan ta blodprovet i ditt område på detas hemsida. Där jag bor måste jag boka tid. 

Så jag köper vilket test jag vill göra, väljer provtagningsplats (gissar det är allt som behövs vid drop in) och bokar en tid. När jag kommer probtagningsplatsen har han remissen och rör fördigt och tar blodprovet. Och sen får man resultatet digitalt en eller två dagar efteråt. 

Jag tog min hcg test vid första barnet via dem också. Smidigt och så får man gratis provtagning ibland när man tagit några blodprov ☺️

• Anonym (Ardna)
    Palettbladet25 skrev 2025-03-06 15:19:05 följande:

För progesteron så ta det 7-8 dagar efter ägglossning. 

Om man har äl cd 14 så provtagning cd 21, annars utgå från din ägglossningsdag ☺️

• Palettbladet25
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-06 15:36:37 följande:

För progesteron så ta det 7-8 dagar efter ägglossning. 

Om man har äl cd 14 så provtagning cd 21, annars utgå från din ägglossningsdag ☺️

Okej, va smart? då kan man ju inte bli nekad iaf ..
    jag är gravid nu så ägglossning finns inte 🤣 vet du om man kan kolla upp värdena under graviditet? Samma test alltså.. 
  • Anonym (Ardna)
    Palettbladet25 skrev 2025-03-06 15:43:01 följande:
    Okej, va smart? då kan man ju inte bli nekad iaf ..
    jag är gravid nu så ägglossning finns inte 🤣 vet du om man kan kolla upp värdena under graviditet? Samma test alltså.. 
    ja man kan kolla progesteronet under graviditeten. Jag gjorde det i samband med en av mina hcg provtagningar för att slippa gå och oroa mig för om jag hade tillräckliägt progesteron. Jag hade något låga nivåer innan och hade bara varit gravid med ett missfall innan. Jag fick lugnt besked och en sak mindre att oroa mig över ❤️
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-06 15:53:52 följande:
    ja man kan kolla progesteronet under graviditeten. Jag gjorde det i samband med en av mina hcg provtagningar för att slippa gå och oroa mig för om jag hade tillräckliägt progesteron. Jag hade något låga nivåer innan och hade bara varit gravid med ett missfall innan. Jag fick lugnt besked och en sak mindre att oroa mig över ❤️
    Hade faktiskt tagit prov på 7dpo sen cykeln som var aningen bättre än tidigare på 21 och sen när jag tog om det på 13dpo så var det på 43. Så man kan ha god produktion när man väl blir gravid även om man har något lägre annars 🤗
  • Anonym (blomman)

Och nu kom mensen precis enligt beräknad dag. Krävdes väl bara slöseri innan idag av ett graviditetstest innan den bestämde sig för att komma 😅

Men åh, så nedstämd!! Drömmen om barn 2025 är nu borta. Tårarna rinner. Nya tag till 2026. Vi funderar nämligen på att ta en till två månaders paus, för att vi funderat på de här med att inte ha ?decemberbarn?, fylla år mitt i julen och sådär. Men de kanske är ?dumt? tänkt av oss? Ska man fortsätta försöka? Hur tänker ni andra?

Sen börjar det närma sig ett års försök för vår del, tänkte då ta kontakt med vården för hjälp. Vart vänder man sig? Till sin närmsta barnmorskemottagning? Är inte riktigt dags än men snart.

• Palettbladet25
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-06 15:59:32 följande:
    Hade faktiskt tagit prov på 7dpo sen cykeln som var aningen bättre än tidigare på 21 och sen när jag tog om det på 13dpo så var det på 43. Så man kan ha god produktion när man väl blir gravid även om man har något lägre annars 🤗

Tack snälla du för bra svar. Då ska jag nog beställa hem.. tror du det blir bra med den som är ?östrogen och progesterontest?? 

❤️❤️❤️

Svar på tråden BIM Mars 2025