• Elisand

BIM Mars 2025

Bim Mars 2025

Hej! 

Det här är en tråd för alla som planerar barn och har BIM i februari 2025! 

Vi stöttar varandra Hjärta

Skriv gärna en presentation om dig själv!

BIM-lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

Nu håller vi tummarna för plus i mars Glad

• Svar på tråden BIM Mars 2025
  • AngieF

Testade östrogen och progesteron i fredags och fick svar imorse. Jag testade dag 6 efter ÄL eftersom det inte gick att testa på lördagen.

Av vad Google säger tolkar jag det som att progesteron nivån bekräftar att ägglossning har skett och typ tillräcklig för att kunna stötta en graviditet om ägget blev befruktat. 

Är på ÄL+9 idag och fick kämpa mot mig själv för att inte ta ett test idag, har lovat mig själv att vänta till tidigast imorgon! Har inga symptom öht så känner ingen stor förhoppning att det blir något denna månad..

• Anonym (ÖnskarSladdis)
    AngieF skrev 2025-03-10 10:02:29 följande:

Testade östrogen och progesteron i fredags och fick svar imorse. Jag testade dag 6 efter ÄL eftersom det inte gick att testa på lördagen.

Av vad Google säger tolkar jag det som att progesteron nivån bekräftar att ägglossning har skett och typ tillräcklig för att kunna stötta en graviditet om ägget blev befruktat. 

Är på ÄL+9 idag och fick kämpa mot mig själv för att inte ta ett test idag, har lovat mig själv att vänta till tidigast imorgon! Har inga symptom öht så känner ingen stor förhoppning att det blir något denna månad..

3 veckor efter ÄL/eventuell befruktning kan du få ett säkert svar på stickan Hjärta
  • AngieF
    Zozoi skrev 2025-03-10 07:53:57 följande:

3-4 dagar innan BIM men skymtar jag något där? Jag måste seriöst fråga här för när man letar plus så ser man linjer som inte finns 😂 Fått spök så många gånger så vågar liksom aldrig tro på varken test eller min egna förmåga att avgöra om man skymtar något eller inte. Hoppas bildkvalitén är okej.

Jag ser inget.. Hur många dagar efter ÄL är du? Vilken HCG nivå mäter testet?
  • AngieF
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-03-10 10:36:09 följande:
    3 veckor efter ÄL/eventuell befruktning kan du få ett säkert svar på stickan Hjärta
    Mina tidigare graviditeter testade jag positivt på ÄL+10/11 (dock slutade ju dem i missfall), därför jag satte gränsen som tidigast imorgon😅 
  • Anonym (Ardna)
    AngieF skrev 2025-03-10 10:02:29 följande:

Det är gott  väl tillräckligt 🥰
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-03-10 10:51:25 följande:

Ni som beställt egna prover för att kolla fertilitetsstatus, varifrån har ni beställt och vilka prover? 

Jag funderar på denna: www.testmottagningen.se/tester/fertilitetstester/fertilitetstest/ Är det någon av er som gjort den?

Jag har gjort den ett halvår efter förlossning, då prolaktin efter amningen kunde hindra cykeln samt jag ville kolla mitt amh igen. Jag har något lågt amh fick vi reda på under fertilitetsutredning innan första barnen och vi vet att vi kanske kommer göra ivf för att få ett till. Annars säger inte amh så mycket, men tillsammans med fsh kan det ge en hint om klimakteriet närmar sig. 
    Blodstatusen och sköldkörteln tror jag det är ganska lätt att få vårdcentralen att ta gratis ☺️ 

Jag köpte detta test när de hade rea och gav mig inte massor, mer än att jag fick reda på att mitt amh sjunkit mer men att mitt fsh ligger lågt än. 

• Anonym (ÖnskarSladdis)
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-10 11:18:08 följande:

Jag har gjort den ett halvår efter förlossning, då prolaktin efter amningen kunde hindra cykeln samt jag ville kolla mitt amh igen. Jag har något lågt amh fick vi reda på under fertilitetsutredning innan första barnen och vi vet att vi kanske kommer göra ivf för att få ett till. Annars säger inte amh så mycket, men tillsammans med fsh kan det ge en hint om klimakteriet närmar sig. 
    Blodstatusen och sköldkörteln tror jag det är ganska lätt att få vårdcentralen att ta gratis ☺️ 

Jag köpte detta test när de hade rea och gav mig inte massor, mer än att jag fick reda på att mitt amh sjunkit mer men att mitt fsh ligger lågt än. 

Jag undrar hur det är med äggen, jag blir 37 i år och jag och maken har ett gemensamt barn som är 11 år.. tror inte vi kommer få hjälpa av vården
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-03-10 12:53:07 följande:
    Jag undrar hur det är med äggen, jag blir 37 i år och jag och maken har ett gemensamt barn som är 11 år.. tror inte vi kommer få hjälpa av vården

Kanske se om ni kan få tid till en fertilitetsläkare/gyn. jag är 32 med amh som 40 år. Men Amh säger mer hur man reagerar vid ivf medicinering. Tillsammans med att de via ultraljud räknar folliklar får man en bättre bild av läget. 

Amh säger dock inte så mycket om fertiliteten just nu utan mer en uppskattning hur länge till man är fertil. Som för min del sa de vid vår utredning innan första barnet att det inte påverkar våra chanser just nu, men att vi kanske Inte skulle Räkna med att blir gravid efter 35-40 men jag har bara en äggstock också 🥰

• Rumpetrollet
    Juli1990 skrev 2025-03-10 06:29:39 följande:

Jag förstår. Hur gjorde ni för att få en fertilitetsutredning? 

Företår det! Man får ju verkligen väga in kostnad och hur relationen mår samt psyke. Inte lätt detta :(. 

Vi har inte en inbokad utredning än, men har kollat av riktlinjerna med dem och när det gått ett år sedan senast jag var gravid så får man göra utredning via dem, så då bara ringer man dit och bokar (säkert lite väntetid på det också). Sen får man ju inte ivf om man vill gå vidare med det, utan då måste man ju gå privat.
Svar på tråden BIM Mars 2025