• Anonym (Tjock)

Går inte att gå ner i vikt

Jag håller på att bli tokig! tränar minst 5 dagar i veckan, gärna 6. Varvar löpning, styrketräning och crossfit. Är 43 år. Kvinna. Loggar det jag äter. Tex förra veckan åt jag 11000 kcal, dvs ett snitt på 1563 kcal om dagen. Jag har bränt 4912 kcal i aktivitet i veckan. Det är 410 kcal om dagen. Dvs jag borde gå ner i vikt. Men ingenting. Nada! Jag ätet lite mer på helgen än i veckan men snittat över veckan ser det ut såhär. Jag håller på att bli knäpp. 68 kg till 162 cm borde inte sitta såhär hårt med min aktivitetsnivå och kaloriintag. 

vad fan ska jag göra?!?

• Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt
  • Lynx123

Du konsumerar helt enkelt för många kalorier. Kanske har du en lägre dagsförbränning än du tror? Det är lätt hänt.

En annan grej är det här med hur du loggar det du äter och dricker? Använder du en köksvåg eller någon app?

Och hur mycket konsumerar du på helgerna?

• Anonym (Smal)

Då har du helt enkelt inte ett kaloriunderskott. Jag äter bara grönsaker i perioder. Du går ned om du äter nyttigt. 

• Anonym (Tjock)
    Lynx123 skrev 2025-02-11 14:27:08 följande:

Du konsumerar helt enkelt för många kalorier. Kanske har du en lägre dagsförbränning än du tror? Det är lätt hänt.

En annan grej är det här med hur du loggar det du äter och dricker? Använder du en köksvåg eller någon app?

Och hur mycket konsumerar du på helgerna?

Jag använder köksvåg och Lifesum. Men isf ska jag ju ha en basförbränning på ca 1150 kcal - är det inte lågt? Jag undrar alltså bara. Otroligt drygt isf.. känner inte att jag äter särskilt mycket som det är. 

I lördags åt jag ca 1900 kcal men i tisdags 1200
    kcal, så på en vecka snittar jag på 1563 kcal om dagen. 

Bränner i snitt 410 kcal på träning om dagen 

• Anonym (Tjock)
    Anonym (Smal) skrev 2025-02-11 14:35:23 följande:

Då har du helt enkelt inte ett kaloriunderskott. Jag äter bara grönsaker i perioder. Du går ned om du äter nyttigt. 

Vad är nyttigt? Kaloriunderskott är inte = nyttigt. Man kan äta för mycket men maten kan trots det vara nyttig. 

jag äter nyttigt men uppenbarligen för mycket. Undrar bara hur lite man ska äta för att gå ner i vikt men inte svimma på kuppen. 🙁

• målvakten

Vad äter du?

Hur många gånger per dag? (frukost?, lunch? kvällsmat?, mellanmål?)

Vilken träning gör du? (läste vad du träna.)
    Följdfråga: gör du all typ av träning varje dag eller är det uppdelat per dag?

Hur lång tid är träningspassen?

Man kan inte bara stirra på en våg och kalorier.
    Man behöver se en helhet i det.

If I offended you, you needed it.
  • Lynx123
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-11 15:05:37 följande:

Jag använder köksvåg och Lifesum. Men isf ska jag ju ha en basförbränning på ca 1150 kcal - är det inte lågt? Jag undrar alltså bara. Otroligt drygt isf.. känner inte att jag äter särskilt mycket som det är. 

I lördags åt jag ca 1900 kcal men i tisdags 1200
    kcal, så på en vecka snittar jag på 1563 kcal om dagen. 

Bränner i snitt 410 kcal på träning om dagen 

Jo det låter jättelågt. Själv skulle jag nog granska intaget lite närmare. Det är biologiskt omöjligt att inte gå ner om man ligger på ett kaloriunderskott.

Tror du att det finns något du inte räknat med? Känner inte till Lifesum men däremot kostbevakningen där man kan göra väldigt exakta beräkningar. Skulle vara intressant att jämföra hur de räknar ut olika livsmedel.

Kan det vara så att du inte fått med riktigt allt - typ sådant du druckit eller.små godisbitar här och där? Kanske en proteinshake (som lätt kan komma upp i 500kcal) efter träningen?

Är övertygad om att det går att hitta den felande.länken någonstans...
  • Anonym (Tjock)
    målvakten skrev 2025-02-11 15:21:32 följande:

Vad äter du?

Hur många gånger per dag? (frukost?, lunch? kvällsmat?, mellanmål?)

Vilken träning gör du? (läste vad du träna.)
    Följdfråga: gör du all typ av träning varje dag eller är det uppdelat per dag?

Hur lång tid är träningspassen?

Man kan inte bara stirra på en våg och kalorier.
    Man behöver se en helhet i det.

Äter frukost. Lunch. Middag. Ibland mellanmål innan eller efter träning beroende på storleken på middagen. 

Frukost antingen havregrynsgröt på vatten, 1 dl havregryn, 1 äpple, 0,5 dl mellanmjölk. Eller 2 ägg, 100 g fruktsallad, 1 skiva danskt rågbröd (utan pålägg).

Lunchen äts från buffé och där tar jag verkligen så rent det bara går. Försöker hitta rent protein ist för en gryta. Tycker jag försöker runda av uppåt ist för att lura mig själv till att registrera mindre kalorier. Men här kan jag inte väga eller veta exakt vad som är i maten. Ca 500 kcal. 

Middag kväll. stekt kycklingfilé, eller torsk, eller lax (Portions förpackning).  Kokt potatis till ca 250 g. Kanske 1 msk majonnäs om det finns utrymme, eller tacosås eller liknande. Ofta kål till.

mellanmål om det finns utrymme en protein shake på tyngre (1 skopa), frysta jordgubbar och vatten. 

Jag tränar inte allt varje dag. Förra veckan
    Mån: crossfit vanligt pass på 1 timme, ink uppvärmning och teknikövningar också
    Tis: löpning 5 km 
    Ons: Crossfit enligt måndag
    Tors: löpning 5 km
    Fre: Crossfit enligt måndag 
    Lör: Vila
    Söndag: Löpning 1,2 mil 

På helgen drack jag vin på lördagen. Åt även vitt bröd. Friterade även kyckling för barnen ville ha det. Men kan verkligen en enda dålig måltid på helgen sabba en hel vecka? 

• Ezmeraldah

Du kanske har gått ner ett halvt-ett kg men samlat på dig vätska och tarminnehåll så det inte syns på vågen? Vikten kan ju skilja sig åt från dag till dag. Hur många veckor har du hållit på? 

• Anonym (svalten)

Frågan är ju inte hur många kalorier du äter. Utan VAD du äter. Låter som en svältdiet och kroppen sätter sig på tvären och vägrar förlora sitt fett som behövs för att överleva, du kommer i första hand förlora muskelmassa eftersom muskler är tyngre att släpa runt på för kroppen.

Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt