• Anonym (Tjock)

Går inte att gå ner i vikt

Jag håller på att bli tokig! tränar minst 5 dagar i veckan, gärna 6. Varvar löpning, styrketräning och crossfit. Är 43 år. Kvinna. Loggar det jag äter. Tex förra veckan åt jag 11000 kcal, dvs ett snitt på 1563 kcal om dagen. Jag har bränt 4912 kcal i aktivitet i veckan. Det är 410 kcal om dagen. Dvs jag borde gå ner i vikt. Men ingenting. Nada! Jag ätet lite mer på helgen än i veckan men snittat över veckan ser det ut såhär. Jag håller på att bli knäpp. 68 kg till 162 cm borde inte sitta såhär hårt med min aktivitetsnivå och kaloriintag. 

vad fan ska jag göra?!?

• Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt
  • Anonym (Tjock)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-11 16:04:47 följande:
    Hur mycket tänker du att du borde gå ner i veckan enligt uträkningen i trådstarten? 

Du är väldigt vältränad antar jag, om du tränat fem-sex dagar i veckan i flera år och springer flera mil i veckan. Och du väger inte speciellt mycket. 

Du kanske inte måste gå ner i vikt? 
    Jag anser mig vara vältränad. Lyfter tungt och kan springa långt. Men ser inte vältränad ut pga övervikt. Hade velat gå ner 6 kg. Hade hoppats på 0,5 kg/ vecka 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-11 15:05:37 följande:

Jag använder köksvåg och Lifesum. Men isf ska jag ju ha en basförbränning på ca 1150 kcal - är det inte lågt? Jag undrar alltså bara. Otroligt drygt isf.. känner inte att jag äter särskilt mycket som det är. 

I lördags åt jag ca 1900 kcal men i tisdags 1200
    kcal, så på en vecka snittar jag på 1563 kcal om dagen. 

Bränner i snitt 410 kcal på träning om dagen 

Träningen kan du räkna bort. Det sista du ska göra är att "äta igen" dina brända kalorier. Man bränner sällan så mycket som man tror på träning. Faktum är att träning har extremt liten inverkan på vikten. 

Abs are made in the kitchen, som man säger. Allt handlar om kosten.

Om du tvekar mellan att spendera 45 minuter på ett träningspass eller 45 minuter på att preppa hälsosam mat så lägg tiden på maten istället!

Försök att ha 0 dagar i veckan som du går över din kaloribudgte. Det är lätt att låta helgerna bli för mycket och så har man förlorat allt man har vunnit under veckan.

Den krassa sanningen är om du inte går ner i vikt så äter du för många kalorier.

Räkna ut ditt behov här: 
  • Anonym (svalten)
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-11 15:59:33 följande:
    Läs inlägget under ditt. Där äter jag för mycket tydligen- otroliga mängder. Spridda skurar här  

Såg nu vad du brukar äta. Låter inte som mycket men däremot fel mat. Hiva ut kolhydraterna, öka på fettet istället, jobbigt i början men sen kommer fettet rinna av dig. Fett löser fett liksom :)

I din ålder dessutom är det viktigt att få i sig det mesta av proteinet på morgonen.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Maria) skrev 2025-02-11 16:07:45 följande:
    Träningen kan du räkna bort. Det sista du ska göra är att "äta igen" dina brända kalorier. Man bränner sällan så mycket som man tror på träning. Faktum är att träning har extremt liten inverkan på vikten. 

Abs are made in the kitchen, som man säger. Allt handlar om kosten.

Om du tvekar mellan att spendera 45 minuter på ett träningspass eller 45 minuter på att preppa hälsosam mat så lägg tiden på maten istället!

Försök att ha 0 dagar i veckan som du går över din kaloribudgte. Det är lätt att låta helgerna bli för mycket och så har man förlorat allt man har vunnit under veckan.

Den krassa sanningen är om du inte går ner i vikt så äter du för många kalorier.

Räkna ut ditt behov här: 
    www.calculator.net/tdee-calculator.html

Räkna på det lägsta energibehovet "sedentary" och gå efter det. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (svalten) skrev 2025-02-11 16:09:15 följande:

Såg nu vad du brukar äta. Låter inte som mycket men däremot fel mat. Hiva ut kolhydraterna, öka på fettet istället, jobbigt i början men sen kommer fettet rinna av dig. Fett löser fett liksom :)

I din ålder dessutom är det viktigt att få i sig det mesta av proteinet på morgonen.

Snicksnack. Fett som du äter via munnen kan inte på något sätt lösa upp fettet på magen eller rumpan. 

Det är kalorier ut och kalorier in, inget annat. Alla andra dieter är bara varianter på detta. Får man inte i sig mindre än man gör av med kommer man aldrig gå ner i vikt oavsett hur man lägger upp sin kost. 
  • målvakten

Jag skulle ta bort protein shake. Det behövs inte. protein får du från maten. Kyckling eller kalkon är bra för protein.
    Ris kan vara bra. det ger ett mättande känsla och även energi.

Dum fråga här men du dricker regelbundet vatten?  (ca 2 - 3 liter/dag)
    Med tanke på mängden träning.

Vart är grönsakerna?
    Funderar på om du fokuserar på protein för mycket.
    Du kör mycket kondition träning vilket inte är protein baserat.
    Skulle du styrketräna för att bygga muskler och styrka skulle jag tänka protein intag.

Funderar på vad tidigare har sagt, att om du får in för lite kalorier lagrar du maten och går upp i stället för ner.

162 lång och 68kg kan inte vara mycket övervikt här.
    Är målet med träning att gå ner i vikt eller ha en fungerande kropp?
    Se bra ut vill vi alla göra.

Ska också sägas att viktnedgång och styrketräning tar tid innan man börjar se något resultat.
    hur länge har du hållit på?

If I offended you, you needed it.
  • Anonym (Ja)
    målvakten skrev 2025-02-11 16:11:21 följande:

Skulle du styrketräna för att bygga muskler och styrka skulle jag tänka protein intag.

Som medelålders kvinna är protein väldigt viktigt. TS börjar närma sig klimakterieåldern.
  • Anonym (svalten)
    Anonym (Maria) skrev 2025-02-11 16:10:51 följande:
    Snicksnack. Fett som du äter via munnen kan inte på något sätt lösa upp fettet på magen eller rumpan. 

Det är kalorier ut och kalorier in, inget annat. Alla andra dieter är bara varianter på detta. Får man inte i sig mindre än man gör av med kommer man aldrig gå ner i vikt oavsett hur man lägger upp sin kost. 
    Jösses, läs på lite innan du yttrar dig
  • Anonym (Dietfällan)

Det kan ju inte vara bra att ligga på för högt kaloriunderskott heller. Dieter är oftast anledningen till att folk går upp. Man ska ändra till en bra nyttig diet som man kan tänkas klara av att följa resten av livet. 

Om det är något jag lärt mig av min mamma så är det att dieter skapar övervikt. För varje 5 kg hon klarade gå ner, gick hon upp 10kg. Jag har aldrig i mitt liv räknat kalorier utan tänker mer på vad jag stoppar i mig, och försöker låta bli att äta mig extrem mätt. Jag har alltid varit smal och om jag går upp eller ner så handlar det alltid om 1-2 kg. Jag är för den delen i menopaus, så jag äter något mindre nu än förut, men jag räknar aldrig. Om jag unnar mig något så blir det max 1 gång/ vecka.

• Anonym (Tjock)
    målvakten skrev 2025-02-11 16:11:21 följande:

Jag skulle ta bort protein shake. Det behövs inte. protein får du från maten. Kyckling eller kalkon är bra för protein.
    Ris kan vara bra. det ger ett mättande känsla och även energi.

Dum fråga här men du dricker regelbundet vatten?  (ca 2 - 3 liter/dag)
    Med tanke på mängden träning.

Vart är grönsakerna?

Funderar på vad tidigare har sagt, att om du får in för lite kalorier lagrar du maten och går upp i stället för ner.

162 lång och 68kg kan inte vara mycket övervikt här.
    Är målet med träning att gå ner i vikt eller ha en fungerande kropp?
    Se bra ut vill vi alla göra.

Ska också sägas att viktnedgång och styrketräning tar tid innan man börjar se något resultat.
    hur länge har du hållit på?

Där är grönsaker också men orkade inte skriva eftersom det skiljer sig från dag till dag. Men varje lunch och middag har också grönsaker. vatten dricks och jag tror absolut det blir minst 2 l per dag. 

huvudfokus med träningen är att bli starkare och mer uthållig. Jag skulle inte ändra träningsform för att bli smalare. Men självklart hade jag önskat att all min träning också gav synliga resultat. 68 kg till 162 cm ger tyvärr ett BMI som indikerar på övervikt  

Jag har sprungit sedan 2020 och kört styrka sedan 2021, så det har hunnit bli några år. Vikten som jag har nu har kommit krypande senaste året. Innan dess var jag nere på 64 kg och höll mig där med likvärdig kost, fast lite mindre strikt. Har även ökat träningsmängden senaste månaden. Känner mig starkare men inte smalare trots mer träning och mindre kalorier. 

Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt