• Anonym (Tjock)

Går inte att gå ner i vikt

Jag håller på att bli tokig! tränar minst 5 dagar i veckan, gärna 6. Varvar löpning, styrketräning och crossfit. Är 43 år. Kvinna. Loggar det jag äter. Tex förra veckan åt jag 11000 kcal, dvs ett snitt på 1563 kcal om dagen. Jag har bränt 4912 kcal i aktivitet i veckan. Det är 410 kcal om dagen. Dvs jag borde gå ner i vikt. Men ingenting. Nada! Jag ätet lite mer på helgen än i veckan men snittat över veckan ser det ut såhär. Jag håller på att bli knäpp. 68 kg till 162 cm borde inte sitta såhär hårt med min aktivitetsnivå och kaloriintag. 

vad fan ska jag göra?!?

• Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt
  • Anonym (Tjock)
    Anonym (S) skrev 2025-02-11 22:46:59 följande:
    Det är därför du ska dra ner på träningen. Jag går upp i vikt när jag tränar mer och ner i vikt när jag tränar mindre. Det är inte bara muskler utan man äter mer för att man blir mer hungrig. Det är lätt hänt att man äter fler kalorier än vad man gör av med när man tränar. Det tar tid att springa, träna med mera men det tar bara några minuter att äta samma mängd kalorier eller mer.
    Jag förstår poängen. Håller med att det är lättare att äta mindre om man är mer inaktiv. Det går bara emot mina egna principer. Att vara smalare men ohälsosammare genom att ha sämre kondis, mindre muskler.
    Jag måste hitta ett sätt där jag kan fortsätta träna men trots det hålla aptiten i schack. Förmodligen äter jag mer än jag tror speciellt på helgen.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Ja) skrev 2025-02-11 20:13:23 följande:
    För att hon är överviktig?
    Hennes värden ligger en poäng över normalviktig, drygt 25 BMI, där gränsen går vid 25. BMI är ett trubbigt mått. Jag hoppas att hon kan vara nöjd med sin kropp istället.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Nemo) skrev 2025-02-12 07:18:28 följande:
    Ja, alltså - om din tdee är 1483 så ska du (i teorin) äta knappt 1000 kcal för att gå ned 0,5kg i veckan. Sen är det betydligt mer komplicerat än så i praktiken - bara en sån sak som inverkan av termisk effekt tillexempel gör att tdee är ett väldigt trubbigt verktyg - men ... ja. 

Sen är det där med träning extremt överskattat som viktminskningsmetod - jättebra av en massa andra anledningar, men synnerligen ineffektivt som ett sätt att gå ned i vikt. Läs gärna Herman Pontzers forskning om detta, som visar att regelbunden träning ger precis lika lite resultat som att sitta stilla. Låter ju fullständigt barockt när man hör det, men när man har läst hans studier fattar man - det är inte så konstigt som det låter.
    Är man kort som Ts bör man inte dra ner kalorierna till under 1200 per dag. 

För övrigt ser du jättefin ut TS! 
  • Anonym (Nemo)
    Anonym (Maria) skrev 2025-02-12 09:41:00 följande:
    Är man kort som Ts bör man inte dra ner kalorierna till under 1200 per dag. 

För övrigt ser du jättefin ut TS! 
    Precis - det är en av alla faktorer som spelar in; det var det jag menade med att det i teorin är på ett sätt, medan det blir väldigt trubbigt i praktiken.
  • Anonym (kör keto och HIIT)

Kapa kolhydraterna och kör keto ett tag. Sluta drick alkohol helt om du gör det. Kolla så du inte räknar fel på kalorierna eller får i dig kalorier från nån källa du inte tänkt på.

Se över träningen och kanske dra ner lite på den, tänk på att det ska vara hållbart över tid också så du inte tröttnar efter några veckor. Läs på om HIIT och testa det under en tid, det är effektivare för viktminskning än vanlig cardio.

• TvillingmammaVästgöte
    KimLinnefeldt skrev 2025-02-12 09:36:43 följande:
    Hennes värden ligger en poäng över normalviktig, drygt 25 BMI, där gränsen går vid 25. BMI är ett trubbigt mått. Jag hoppas att hon kan vara nöjd med sin kropp istället.
    Ja, TS är inte tjock. TS tränar och äter bra och har en frisk och hälsosam kropp. 
  • Anonym (Ja)
    KimLinnefeldt skrev 2025-02-12 09:36:43 följande:
    Ja, hon är precis så hon hamnar på övervikt. Men ofta rekommenderas man att gå ner lite i vikt även som normalviktig och inte ligga i övre delen av det spannet. BMI är ett trubbigt verktyg, men fungerar ganska bra om du inte har en massa muskler, vilket TS inte ser ut att ha.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ja) skrev 2025-02-12 12:50:25 följande:
    Ja, hon är precis så hon hamnar på övervikt. Men ofta rekommenderas man att gå ner lite i vikt även som normalviktig och inte ligga i övre delen av det spannet. BMI är ett trubbigt verktyg, men fungerar ganska bra om du inte har en massa muskler, vilket TS inte ser ut att ha.
    Tycker det är risk att man uppmuntrat till ätstörning om man uppmuntrar i princip normalviktiga och fullt friska människor att gå ner i vikt. 
  • Anonym (Tjock)
    Anonym (kör keto och HIIT) skrev 2025-02-12 12:38:01 följande:

Kapa kolhydraterna och kör keto ett tag. Sluta drick alkohol helt om du gör det. Kolla så du inte räknar fel på kalorierna eller får i dig kalorier från nån källa du inte tänkt på.

Se över träningen och kanske dra ner lite på den, tänk på att det ska vara hållbart över tid också så du inte tröttnar efter några veckor. Läs på om HIIT och testa det under en tid, det är effektivare för viktminskning än vanlig cardio.

Jag har tränat såhär i några år så tror inte jag tröttnar jag tycker min träning är kul som det är så inga önskemål att ändra på den. 

men ska bli mer strikt med maten och verkligen inte slarva alls. Frustrationen är väl bara att jag aldrig tränat såhär mycket eller brytt mig såhär mycket om maten med så lite resultat i spegeln?.

• Anonym (kör keto och HIIT)
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-12 14:33:04 följande:

Jag har tränat såhär i några år så tror inte jag tröttnar jag tycker min träning är kul som det är så inga önskemål att ändra på den. 

men ska bli mer strikt med maten och verkligen inte slarva alls. Frustrationen är väl bara att jag aldrig tränat såhär mycket eller brytt mig såhär mycket om maten med så lite resultat i spegeln?.

Härligt att höra att du har en träningsrutin som funkar långsiktigt! Jag antog felaktigt att det var något du börjat med nu från noll och inget och då lät det som rätt mycket. Förlåt för det. :)

Då är det kosten du behöver fokusera på. Kanske har du hamnat på en viktplatå? Då kan det hjälpa att lägga om kosten för att få skakat om metabolismen. Kan varmt rekommendera att prova keto en tid, sen när du känner att kroppen svarar och viktminskningen kommit igång igen så kan du addera carbs igen och se var du och kroppen trivs nånstans.

Keto har också fördelen att man tappar mycket vikt i början när kroppen släpper ifrån sig vatten som glykogenet binder upp. Det gör ju ingen skillnad på själva fettet (som du ju egentligen vill åt) att tappa vätskevikt men det kan sporra psykologiskt till att fortsätta.
Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt