• Anonym (Tjock)

Går inte att gå ner i vikt

Jag håller på att bli tokig! tränar minst 5 dagar i veckan, gärna 6. Varvar löpning, styrketräning och crossfit. Är 43 år. Kvinna. Loggar det jag äter. Tex förra veckan åt jag 11000 kcal, dvs ett snitt på 1563 kcal om dagen. Jag har bränt 4912 kcal i aktivitet i veckan. Det är 410 kcal om dagen. Dvs jag borde gå ner i vikt. Men ingenting. Nada! Jag ätet lite mer på helgen än i veckan men snittat över veckan ser det ut såhär. Jag håller på att bli knäpp. 68 kg till 162 cm borde inte sitta såhär hårt med min aktivitetsnivå och kaloriintag. 

vad fan ska jag göra?!?

• Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt
  • Anonym (Ja)
    KimLinnefeldt skrev 2025-02-11 20:03:10 följande:

Varför ska du banta? Det låter som om du är ganska fin i kroppen.

För att hon är överviktig?
  • Just Precis

Jag räknar generellt inte kalorier men det låter som att du får i dig en del via maten, rejäl frukost och en buffé som du inte lagat själv, svårt att beräkna kalorier där även om du försöker äta rent. Vilken sorts frukt i fruktsalladen, sirap i rågbrödet? Osv.

Du rör dig regelbundet och bra och har säkert fin hälsa men 5km löpning bränner man inte jättemycket på. Hur tungt kör du på crossfit, bygger du muskler som bränner kalorier åt dig eller kör du mer flås? Samma sak som med löpningen annars tyvärr.

När jag varit deffad har jag sprungit eller cyklat betydligt längre, lyft så tungt jag orkat och ätit mindre än du, trots att jag är längre. Det är en rätt tråkig/statisk livsstil så jag tycker inte att du ska hänga upp dig för mycket på din vikt.

• Anonym (morot)
    Anonym (svalten) skrev 2025-02-11 15:52:04 följande:

Frågan är ju inte hur många kalorier du äter. Utan VAD du äter. Låter som en svältdiet och kroppen sätter sig på tvären och vägrar förlora sitt fett som behövs för att överleva, du kommer i första hand förlora muskelmassa eftersom muskler är tyngre att släpa runt på för kroppen.

Det där är gammal hatt och en myt idag, du behöver uppdatera din kunskap.

"Ibland hör man argumentet att kroppen går in i svältläge och drar ned på ämnesomsättningen om man äter för lite. Om man verkligen svälter kan kroppen dra ned på ämnesomsättningen en aning, men man går givetvis fortfarande ned i vikt. Och detta är tack och lov inget vi i Sverige behöver oroa oss för."

www.viktvaktarna.se/se/artikel/viktminskning/myter-om-viktminskning
  • Anonym (Paraply)

Tippar på att kroppen gått in i svältläge, och därför gör allt för att inte gå ner. Du kan ju öka kaloriintaget lite, till typ 1700? Ibland räcker det att bara dra ner lite för att gå ner i vikt.

Hur länge har du kört med upplögget? Jag började också använda Lifesum och tappade 30 kg, på ca 1 år.

Men det tog ett litet tag innan det började ge resultat på vågen. Jag räknade inte in träningen. Finns ju en funktion där man kan räkna in träningen, som omvandlar det till kalorier tror jag och ger fler kalorier att äta för under dagsintaget. 

• Anonym (Tjock)

Lägger in en bild från idag så vet ni ungefär startläge
    Försöker svara på flera i detta inlägget
    Rörelsekalorier äter jag inte upp. Jag använder min i Watch för att mäta dessa. Men eftersom jag inte äter dem så bryr jag mig inte om det är exakt. Hur som helst så vet jag ju att jag bränt något. 

om inte något är helt fel på mig borde jag ju därmed gå ner om jag äter ca 1500 kcal om dagen. Det är där jag ligger. Idag har jag ätit 1450, är så hungrig. Känner att livet blir helt outhärdligt om jag äter mindre. Men hoppas på utslag på vågen imorgon 🤞🏻

ni som tycker jag äter hur mycket som helst tror jag inte rör på sig så mycket. Testa att cykla till jobbet några km, gå ca 5 km i ren transport, och gå sen på en timmes crossfit. Återkom sen om det suger i magtrakten? 

• Anonym (Tjock)

Rörelsekalorier äter jag inte upp. Jag använder min i Watch för att mäta dessa. Men eftersom jag inte äter dem så bryr jag mig inte om det är exakt. Hur som helst så vet jag ju att jag bränt något. 

om inte något är helt fel på mig borde jag ju därmed gå ner om jag äter ca 1500 kcal om dagen. Det är där jag ligger. Idag har jag ätit 1450, är så hungrig. Känner att livet blir helt outhärdligt om jag äter mindre. Men hoppas på utslag på vågen imorgon 🤞🏻

ni som tycker jag äter hur mycket som helst tror jag inte rör på sig så mycket. Testa att cykla till jobbet några km, gå ca 5 km i ren transport, och gå sen på en timmes crossfit. Återkom sen om det suger i magtrakten? 

• Lynx123

Skulle gissa att du helt enkelt har muskler som får dig att väga mer. Du är helt klart inte överviktig utan ligger på en jättebra nivå. Ät som vanligt och njut av livet! 

• Anonym (S)
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-11 22:21:06 följande:

Det är därför du ska dra ner på träningen. Jag går upp i vikt när jag tränar mer och ner i vikt när jag tränar mindre. Det är inte bara muskler utan man äter mer för att man blir mer hungrig. Det är lätt hänt att man äter fler kalorier än vad man gör av med när man tränar. Det tar tid att springa, träna med mera men det tar bara några minuter att äta samma mängd kalorier eller mer.
  • Anonym (S)

Du ser för övrigt inte överviktig ut.

• Grönska

Ett snitt på 1563 kcal/dygn ska leda till viktnedgång för någon i din storlek, oavsett om personen är fysiskt aktiv eller inte. Dygnsförbrukningen kan vara svårare att ha koll på, men du är ju aktiv och borde ligga långt över ditt angivna intag.
    Jag registrerar själv allt jag äter, är aktiv och tränar, men viktförändringar följer ändå inte alltid såsom de borde och det kan diffa en del olika dagar. Jag kan väga något kilo mer vissa dagar, men går sedan tillbaka.

Logiska förklaringar kan vara extra mycket inlagrad vätska, särskilt efter träning vid muskelpump, eller ovanligt stort salt- eller kolhydratintag, felregistrering av näringsintag, mm. 
    Kan själv för lite om eventuella sjukdomstillstånd som kan påverka energiförbrukning, men som jag förstått är det inte vanliga åkommor. Hittas ingen annan förklaring kan det väl kanske vara bra att kolla upp ändå?

Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt