• Anonym (Tjock)

Går inte att gå ner i vikt

Jag håller på att bli tokig! tränar minst 5 dagar i veckan, gärna 6. Varvar löpning, styrketräning och crossfit. Är 43 år. Kvinna. Loggar det jag äter. Tex förra veckan åt jag 11000 kcal, dvs ett snitt på 1563 kcal om dagen. Jag har bränt 4912 kcal i aktivitet i veckan. Det är 410 kcal om dagen. Dvs jag borde gå ner i vikt. Men ingenting. Nada! Jag ätet lite mer på helgen än i veckan men snittat över veckan ser det ut såhär. Jag håller på att bli knäpp. 68 kg till 162 cm borde inte sitta såhär hårt med min aktivitetsnivå och kaloriintag. 

vad fan ska jag göra?!?

• Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt
  • Anonym (Tjock)
    Anonym (kör keto och HIIT) skrev 2025-02-12 15:52:14 följande:
    Härligt att höra att du har en träningsrutin som funkar långsiktigt! Jag antog felaktigt att det var något du börjat med nu från noll och inget och då lät det som rätt mycket. Förlåt för det. :)

Då är det kosten du behöver fokusera på. Kanske har du hamnat på en viktplatå? Då kan det hjälpa att lägga om kosten för att få skakat om metabolismen. Kan varmt rekommendera att prova keto en tid, sen när du känner att kroppen svarar och viktminskningen kommit igång igen så kan du addera carbs igen och se var du och kroppen trivs nånstans.

Keto har också fördelen att man tappar mycket vikt i början när kroppen släpper ifrån sig vatten som glykogenet binder upp. Det gör ju ingen skillnad på själva fettet (som du ju egentligen vill åt) att tappa vätskevikt men det kan sporra psykologiskt till att fortsätta.
    Jag har gått upp 4 kg det senaste året utan att egentligen göra något annorlunda. Brutalt irriterande. Dock haft en längre tid av skada så inte kunnat springa lika mycket. ser man till rena kalorier så är det svårt att hitta annan träning man kan hålla på med så länge- dvs över en timme och bränna lika många kalorier. Så kanske det är bristen på långa löprundor som gjort att jag gått upp. Dock tränat annat. Maten lika. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-12 08:51:53 följande:
    Jag förstår poängen. Håller med att det är lättare att äta mindre om man är mer inaktiv. Det går bara emot mina egna principer. Att vara smalare men ohälsosammare genom att ha sämre kondis, mindre muskler.
    Jag måste hitta ett sätt där jag kan fortsätta träna men trots det hålla aptiten i schack. Förmodligen äter jag mer än jag tror speciellt på helgen.
    Det beror ju lite på vilken typ av träning man håller på med. Om man vill slimma kroppen är det kanske bättre med raska promenader och pilates. Man kan träna så man får långa muskler. Tränar med däremot lite tyngre träning så blir man mer bastant i kroppen. Det är en smaksak både vad man tycker om att träna och vilket resultat man vill ha. Man måste inte hålla på med tung träning många timmar i veckan för att vara hälsosam. Jag kör lätt konditionsträning ca 45 min per dag och mjuka övningar för muskler och leder ca 15 minuter 5 ggr i veckan och det räcker gott och väl för en hälsosam kropp. Jag blir inte så hungrig av den träningen heller.
  • Anonym (Tjock)
    Anonym (S) skrev 2025-02-12 21:13:02 följande:
    Det beror ju lite på vilken typ av träning man håller på med. Om man vill slimma kroppen är det kanske bättre med raska promenader och pilates. Man kan träna så man får långa muskler. Tränar med däremot lite tyngre träning så blir man mer bastant i kroppen. Det är en smaksak både vad man tycker om att träna och vilket resultat man vill ha. Man måste inte hålla på med tung träning många timmar i veckan för att vara hälsosam. Jag kör lätt konditionsträning ca 45 min per dag och mjuka övningar för muskler och leder ca 15 minuter 5 ggr i veckan och det räcker gott och väl för en hälsosam kropp. Jag blir inte så hungrig av den träningen heller.

Det är säkert sant. Och där få jag nog lägga handen på hjärtat och säga att jag vill kunna lyfta tungt. Jag vill gärna vara en av de starkaste tjejerna på crossfit passet. Jag vill  trycka på och hålla uppe pulsen på nära max under konditionspasset. Känslan av att ge järnet så så grym. Känslan efter träningen är typ den bästa. 

så raska promenader lite pilates låter tyvärr som döden  

om jag måste välja på att gå ner 6 kg genom att avstå träning och med det  förlora styrka och kondis så väljer jag nog att ha den vikten jag har  

varför jag startar tråden är för att jag kan inte helt acceptera att min träning skulle vara boven i dramat. Aptiten däremot, absolut.  Det är där jag måste punktmarkera mig själv. 

• Lynx123
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-12 21:42:51 följande:

Det är säkert sant. Och där få jag nog lägga handen på hjärtat och säga att jag vill kunna lyfta tungt. Jag vill gärna vara en av de starkaste tjejerna på crossfit passet. Jag vill  trycka på och hålla uppe pulsen på nära max under konditionspasset. Känslan av att ge järnet så så grym. Känslan efter träningen är typ den bästa. 

så raska promenader lite pilates låter tyvärr som döden  

om jag måste välja på att gå ner 6 kg genom att avstå träning och med det  förlora styrka och kondis så väljer jag nog att ha den vikten jag har  

varför jag startar tråden är för att jag kan inte helt acceptera att min träning skulle vara boven i dramat. Aptiten däremot, absolut.  Det är där jag måste punktmarkera mig själv. 

Men du är ju jättefin som du är! Tycker inte att du ska jobba på aptiten utan självkänslan och se hur stark och vacker du i själva verket är. Det är absolut inget fel på dig!
  • burleskburkläsk

Vikt är skitsamma så länge man inte är en stor koloss.

Hur sitter kläderna, sitter de slappare än förut eller är det samma som före träning?

När jag tog tag i träning på allvar det första riktiga klivet jag tog var att sluta stressräkna kalorier och vågen slängde jag.

Jag vet en man som vägde sig kanske 10+ ggr om dagen och han var så frustrerad, ena gången undrade han hur han kunde gått upp så mycket på 30 minuter...jag påpekade att han stod på vågen och hade ett glas mjölk i ena handen.

• Anonym (Tjock)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-12 22:03:48 följande:

Vikt är skitsamma så länge man inte är en stor koloss.

Hur sitter kläderna, sitter de slappare än förut eller är det samma som före träning?

När jag tog tag i träning på allvar det första riktiga klivet jag tog var att sluta stressräkna kalorier och vågen slängde jag.

Jag vet en man som vägde sig kanske 10+ ggr om dagen och han var så frustrerad, ena gången undrade han hur han kunde gått upp så mycket på 30 minuter...jag påpekade att han stod på vågen och hade ett glas mjölk i ena handen.

Jag har tränat mycket i flera år. Störst skillnad märktes för 5 år sedan när jag satte igång, då bara med löpning. Sen gick jag över till även styrketräning. Jag har gått  upp 4 kg senaste året. Har inte ändrat något mer än att sprungit mindre och gymmat mer pga skada. Kläderna sitter sämre Pga högre fettprocent. Nu vill jag bli av med dem men trots att löpningen är tillbaks och maten är densamma så händer inget. drygt 
  • burleskburkläsk

Du borde göra "stora hälsokollen", få alla dina värden kollade.

Ozempic är också nåt att ha i åtanke, vet en som tar det med sjukt bra resultat.

Jag hade tagit det med VCT om inte de är nåt att ha så se om du kan hitta nån privatläkare.

Vet inte vad du äter men du får i dig väldigt lite kalorier per dag, vad består detta utav?
    Äter du socker, dåliga fetter och sötningsmedel, frukt, pasta/ris/potatis/mjöl/etc så bör du planera om...

• burleskburkläsk

Något som funkar bra är att fasta.

Jag äter inget mellan kl 18 och klockan 10.
    Det är 16 timmar enbart vatten, kan låta tråkigt men känner mig pigg och frisk.

Hur mycket får du i dig av viktiga ämnen/vitaminer/mineraler/salter/aminosyror/fetter osv ?

• Anonym (Ofrivillig)

Själv har jag försökt gå ner i vikt utan att lyckas sen hände det en tråkig och sorglig sak i mitt liv och gick då ner 15 kilo. Visserligen på fel sett men vad gör man när man mår dåligt?

• burleskburkläsk
    Anonym (Ofrivillig) skrev 2025-02-13 04:28:13 följande:

Själv har jag försökt gå ner i vikt utan att lyckas sen hände det en tråkig och sorglig sak i mitt liv och gick då ner 15 kilo. Visserligen på fel sett men vad gör man när man mår dåligt?

Väldigt sant.

Jag har för ca 5 månader sedan själv också gått ner ca 15 kg eller mer på extremt kort tid.
Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt