• Anonym (Tjock)

Går inte att gå ner i vikt

Jag håller på att bli tokig! tränar minst 5 dagar i veckan, gärna 6. Varvar löpning, styrketräning och crossfit. Är 43 år. Kvinna. Loggar det jag äter. Tex förra veckan åt jag 11000 kcal, dvs ett snitt på 1563 kcal om dagen. Jag har bränt 4912 kcal i aktivitet i veckan. Det är 410 kcal om dagen. Dvs jag borde gå ner i vikt. Men ingenting. Nada! Jag ätet lite mer på helgen än i veckan men snittat över veckan ser det ut såhär. Jag håller på att bli knäpp. 68 kg till 162 cm borde inte sitta såhär hårt med min aktivitetsnivå och kaloriintag. 

vad fan ska jag göra?!?

• Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt
  • Anonym (er)

Jag gick ner 16 kg på 2 månader. 
    Jag motionerade och minskade mina portioner bara med hjälp utav en våg. 

Räknade aldrig kalorier. 

Jag börjar med att lägga upp så mycket som jag brukade ta. väger det och skrapar bort lite lagom mycket så att jag inte blir vrålhungrig och äter för mycket igen. För mig var det viktigt att jag ALDRIG åt lite extra utan höll mig till att minska ner portionerna med ca 2-4 dagars mellanrum.

Sedan körde jag inte så mycket styrke träning. Kan vara en anledning till varför du inte går ner också eftersom att muskler väger mer än fett.

Och sedan var det en grej till, lite äckligt men kolla på avföringen eller känn efter. Den ska vara hård, inte så att du blir förstoppad. Men lite närmare åt det hållet än löst eller medium.

För är det hårt så har kroppen tagit tillvara på det den verkligen behövde. Blev man förstoppad så visar det att kroppen får alldeles för lite näring.  Och när det blev lösare så minskade man på maten.

Det var inte så svårt egentligen. Men bättre att du följer detta tills du kommit ner till hälften av vad du vill gå ner och först då börja styrketräna då du skriver att du vill gå ner i vikt. Jag testade att räkna kalorier osv, men lyckades inte i närheten av vad jag gjorde med matvågen.

i början käkade jag ca 1.3kg mat vid varje måltid. 
    I slutet åt jag ca 200-300 gram.

• Anonym (er)

Minns att det inte hände mycket på vågen med i början. Det tog nog ca 2 veckor innan något hände. Sen gick det jättebra ända ner till ca 6 kg ifrån målet, där tog det tvär stopp i ca 2-3 veckor, det var extremt frustrerande. Men det släppte och jag nådde mitt mål.

Börja springa i en brant backe. Det ger så mycket mer!

• Anonym (er)

Såg din bild nu. Du är inte överviktig. Förvånad

Du har ju jättefin form! O nej, jag tänder inte tjockisar!!! Så jag menar det jag skriver.

• Anonym

Tjock?
    Nej, tjock är du inte. Uppfattas inte som av något, ja förutom vår vän Rob då kanske.
    Stadig skulle jag säga, men absolut inte tjock.

Och för allt i världen, tro inte på allt som skrivs om att kroppen går i "svältläge". Det gör den inte. Det ska MYCKET till innan kroppen tar till det sista lilla halmstrået. För alla sker det inte ens.

Jag förstår dock att du vill gå ner lite, så att "stadigheten" inte är så uppenbar. Men tjock är du inte!

Mvh
    Fd anorektiker vars kropp inte gick in i någon "läge" och stannade på 174/42.

Anonym (Tjock) skrev 2025-02-11 22:21:08 följande:

Lägger in en bild från idag så vet ni ungefär startläge
    Försöker svara på flera i detta inlägget
    Rörelsekalorier äter jag inte upp. Jag använder min i Watch för att mäta dessa. Men eftersom jag inte äter dem så bryr jag mig inte om det är exakt. Hur som helst så vet jag ju att jag bränt något. 

om inte något är helt fel på mig borde jag ju därmed gå ner om jag äter ca 1500 kcal om dagen. Det är där jag ligger. Idag har jag ätit 1450, är så hungrig. Känner att livet blir helt outhärdligt om jag äter mindre. Men hoppas på utslag på vågen imorgon 🤞🏻

ni som tycker jag äter hur mycket som helst tror jag inte rör på sig så mycket. Testa att cykla till jobbet några km, gå ca 5 km i ren transport, och gå sen på en timmes crossfit. Återkom sen om det suger i magtrakten? 

• Kvinna7
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-11 15:42:50 följande:

Äter frukost. Lunch. Middag. Ibland mellanmål innan eller efter träning beroende på storleken på middagen. 

Frukost antingen havregrynsgröt på vatten, 1 dl havregryn, 1 äpple, 0,5 dl mellanmjölk. Eller 2 ägg, 100 g fruktsallad, 1 skiva danskt rågbröd (utan pålägg).

Lunchen äts från buffé och där tar jag verkligen så rent det bara går. Försöker hitta rent protein ist för en gryta. Tycker jag försöker runda av uppåt ist för att lura mig själv till att registrera mindre kalorier. Men här kan jag inte väga eller veta exakt vad som är i maten. Ca 500 kcal. 

Middag kväll. stekt kycklingfilé, eller torsk, eller lax (Portions förpackning).  Kokt potatis till ca 250 g. Kanske 1 msk majonnäs om det finns utrymme, eller tacosås eller liknande. Ofta kål till.

mellanmål om det finns utrymme en protein shake på tyngre (1 skopa), frysta jordgubbar och vatten. 

Jag tränar inte allt varje dag. Förra veckan
    Mån: crossfit vanligt pass på 1 timme, ink uppvärmning och teknikövningar också
    Tis: löpning 5 km 
    Ons: Crossfit enligt måndag
    Tors: löpning 5 km
    Fre: Crossfit enligt måndag 
    Lör: Vila
    Söndag: Löpning 1,2 mil 

På helgen drack jag vin på lördagen. Åt även vitt bröd. Friterade även kyckling för barnen ville ha det. Men kan verkligen en enda dålig måltid på helgen sabba en hel vecka? 

Möjligen äter du för lite till den tränings mängd du utför vilket leder till att kroppen håller fast det den har. Öka på proteinet och lägg in en till vilodag. 
  • Anonym (Nemo)
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-11 17:20:58 följande:
    Då landar jag på 1483. ska jag äta det då eller dra av ytterligare 500 kcal för viktminskning?
    Ja, alltså - om din tdee är 1483 så ska du (i teorin) äta knappt 1000 kcal för att gå ned 0,5kg i veckan. Sen är det betydligt mer komplicerat än så i praktiken - bara en sån sak som inverkan av termisk effekt tillexempel gör att tdee är ett väldigt trubbigt verktyg - men ... ja. 

Sen är det där med träning extremt överskattat som viktminskningsmetod - jättebra av en massa andra anledningar, men synnerligen ineffektivt som ett sätt att gå ned i vikt. Läs gärna Herman Pontzers forskning om detta, som visar att regelbunden träning ger precis lika lite resultat som att sitta stilla. Låter ju fullständigt barockt när man hör det, men när man har läst hans studier fattar man - det är inte så konstigt som det låter.
  • Anonym (Nemo)
    Anonym (morot) skrev 2025-02-11 20:38:06 följande:
    Det där är gammal hatt och en myt idag, du behöver uppdatera din kunskap.

"Ibland hör man argumentet att kroppen går in i svältläge och drar ned på ämnesomsättningen om man äter för lite. Om man verkligen svälter kan kroppen dra ned på ämnesomsättningen en aning, men man går givetvis fortfarande ned i vikt. Och detta är tack och lov inget vi i Sverige behöver oroa oss för."

www.viktvaktarna.se/se/artikel/viktminskning/myter-om-viktminskning
     Vill bara tillägga att helt och hållet en myt är det inte - det är helt sant att metabolismen kan sakta ned (och betydligt mer än en aning) i svältläge, men då ska det verkligen vara svältläge också, inte en situation där man ligger ngra 100kcal under tdee för att man vill bli av m övervikten. Fortsätter att gå ned i vikt gör man ju som sagt så klart ändå, även om man befinner sig i akut svältläge, men det går betydligt långsammare.
  • Anonym (Nn)

Tycker du är superduktig!! 

Jag misstänker att du går upp i muskelmassa, i längden är det bra att stärka kroppen så tycker du ska ha tålamod. 

Jag gick ner 8 kg på 3 veckor då jag skulle vägas in för att få en operation beviljad. Jag körde lifesum och åt ca j1000 kalorier per dag och träningen var endast löpning, ville inte ha muskler. Sista dagarna bytte jag vissa måltider mot nutrilettsoppor Och sista dagen innan åt jag ca 200 kalorier och drack inget vatten efter 15. Gick ner från 77-69 kg, dock var det verkligen hemskt att äta så lite, hade inte mkt energi till nått och på slutet googlade jag efter hur lång tid självsvält blev farligt. 

Detta slutade jag med när operationen blev beviljad så målet var nått.

• Anonym (Tjock)
    Anonym (Nn) skrev 2025-02-12 07:49:32 följande:

Tycker du är superduktig!! 

Jag misstänker att du går upp i muskelmassa, i längden är det bra att stärka kroppen så tycker du ska ha tålamod. 

Jag gick ner 8 kg på 3 veckor då jag skulle vägas in för att få en operation beviljad. Jag körde lifesum och åt ca j1000 kalorier per dag och träningen var endast löpning, ville inte ha muskler. Sista dagarna bytte jag vissa måltider mot nutrilettsoppor Och sista dagen innan åt jag ca 200 kalorier och drack inget vatten efter 15. Gick ner från 77-69 kg, dock var det verkligen hemskt att äta så lite, hade inte mkt energi till nått och på slutet googlade jag efter hur lång tid självsvält blev farligt. 

Detta slutade jag med när operationen blev beviljad så målet var nått.

Det låter helt förfärligt! Men härligt att du klarade det. fullt så hängiven är jag inte. Jag väger lite mycket om man ser till BMI men har inga direkt a fettdepåer även om fettprocenten kunde vara lite lägre. 
Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt