• Anonym (Tjock)

Går inte att gå ner i vikt

Jag håller på att bli tokig! tränar minst 5 dagar i veckan, gärna 6. Varvar löpning, styrketräning och crossfit. Är 43 år. Kvinna. Loggar det jag äter. Tex förra veckan åt jag 11000 kcal, dvs ett snitt på 1563 kcal om dagen. Jag har bränt 4912 kcal i aktivitet i veckan. Det är 410 kcal om dagen. Dvs jag borde gå ner i vikt. Men ingenting. Nada! Jag ätet lite mer på helgen än i veckan men snittat över veckan ser det ut såhär. Jag håller på att bli knäpp. 68 kg till 162 cm borde inte sitta såhär hårt med min aktivitetsnivå och kaloriintag. 

vad fan ska jag göra?!?

• Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt
  • TvillingmammaVästgöte
    burleskburkläsk skrev 2025-02-12 22:23:04 följande:

Du borde göra "stora hälsokollen", få alla dina värden kollade.

Ozempic är också nåt att ha i åtanke, vet en som tar det med sjukt bra resultat.

Jag hade tagit det med VCT om inte de är nåt att ha så se om du kan hitta nån privatläkare.

Vet inte vad du äter men du får i dig väldigt lite kalorier per dag, vad består detta utav?
    Äter du socker, dåliga fetter och sötningsmedel, frukt, pasta/ris/potatis/mjöl/etc så bör du planera om...

Ozempic bör man inte ta med BMI 25 och fullt frisk kropp!!
  • Anonym (123)
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-12 22:14:20 följande:
    Jag har tränat mycket i flera år. Störst skillnad märktes för 5 år sedan när jag satte igång, då bara med löpning. Sen gick jag över till även styrketräning. Jag har gått  upp 4 kg senaste året. Har inte ändrat något mer än att sprungit mindre och gymmat mer pga skada. Kläderna sitter sämre Pga högre fettprocent. Nu vill jag bli av med dem men trots att löpningen är tillbaks och maten är densamma så händer inget. drygt 
    Du tränar mycket och helt rätt för åkdern.

Jag skulle gissa att din viktuoogång snarare är att du bygger muskler. På ditt foto tex, om du intr spänner benen eller har någon form av formande byxor så är du uppenbart vältränad.

Kolla om det finns möjlighet att mäta krippsfett på gymmet så kommer du säkert ändta bildrn av dig själv.
  • burleskburkläsk
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-13 06:55:23 följande:
    Ozempic bör man inte ta med BMI 25 och fullt frisk kropp!!
    Sant

Hon lär inte få det utskrivet heller om hon inte är riktigt överviktig.

Trodde inte detta var nån normalviktig, då fattar jag inte ens tråden...

Då är det väl muskelmassa med tanke på att hon ändrade träning.
  • Anonym (H)

Ser att du tränar både crossfit och löpning.. Det är inte optimalt om du ska gå ner i vikt. Du bör träna lågintensiva träningsformer och promenera istället för att löpa. Just nu bygger du muskler, du bränner inte fett.

• Anonym (123)
    Anonym (H) skrev 2025-02-13 08:20:15 följande:

Ser att du tränar både crossfit och löpning.. Det är inte optimalt om du ska gå ner i vikt. Du bör träna lågintensiva träningsformer och promenera istället för att löpa. Just nu bygger du muskler, du bränner inte fett.

Vilket är precis vad man bör göra för att må fysiskt bra som kvinna 40+. 

Problemet är inte träningsformen, problemet är att ts har hakat upp sig på att se på vågen. 
  • Anonym (Nemo)
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-12 22:14:20 följande:
    . Kläderna sitter sämre Pga högre fettprocent. 
    Vet du att du har högre fettprocent - dvs har du faktiskt fått det kollat? (och då menar jag ingen sån låssaskoll som man kan göra själv genom att mäta olika delar av kroppen, som är totalt opålitlig).
  • Anonym (Tjock)
    Anonym (Nemo) skrev 2025-02-13 13:15:00 följande:
    Vet du att du har högre fettprocent - dvs har du faktiskt fått det kollat? (och då menar jag ingen sån låssaskoll som man kan göra själv genom att mäta olika delar av kroppen, som är totalt opålitlig).
    Jag vet inte men jag känner det på kläderna. Jag har också fotat mig själv när jag vägde 4 kg mindre och jag ser en klar skillnad. Jag går upp ganska jämt över hela kroppen så det är inte så att magen blir specifikt större utan det är mer att hela kroppen blir lite mindre definierad.  Tycker det är snyggare när man kan se musklerna mer. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-13 13:55:49 följande:
    Jag vet inte men jag känner det på kläderna. Jag har också fotat mig själv när jag vägde 4 kg mindre och jag ser en klar skillnad. Jag går upp ganska jämt över hela kroppen så det är inte så att magen blir specifikt större utan det är mer att hela kroppen blir lite mindre definierad.  Tycker det är snyggare när man kan se musklerna mer. 
    Du bulkar 😁
  • Anonym (Tjock)

Anonym (Tjock) skrev 2025-02-13 13:55:49 följande:

För att visa vad jag menar så såg jag ut såhär 4 kg lättare För ca 1 år sedan. Jag har fortfarande ett BMi här som bara ligger strax under övervikt men jag anser mig inte på något vis vara överviktig här.

detta är inte bara svar på ditt inlägg utan men generellt. jag stirrar inte bara på vågen men vill gärna gå ner dessa 4 kg - 6 kg hade varit en dröm.  Mina nya 4 kg är inte fler muskler. 

Att minska träningen för att bli smalare är heller inget jag vill. 

men jag fattar att jag måste äta mindre men det är bara jä svårt det är ju inte som jag är onyttig till att börja med

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt