• Anonym (Tjock)

Går inte att gå ner i vikt

Jag håller på att bli tokig! tränar minst 5 dagar i veckan, gärna 6. Varvar löpning, styrketräning och crossfit. Är 43 år. Kvinna. Loggar det jag äter. Tex förra veckan åt jag 11000 kcal, dvs ett snitt på 1563 kcal om dagen. Jag har bränt 4912 kcal i aktivitet i veckan. Det är 410 kcal om dagen. Dvs jag borde gå ner i vikt. Men ingenting. Nada! Jag ätet lite mer på helgen än i veckan men snittat över veckan ser det ut såhär. Jag håller på att bli knäpp. 68 kg till 162 cm borde inte sitta såhär hårt med min aktivitetsnivå och kaloriintag. 

vad fan ska jag göra?!?

• Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt
  • Anonym (Göran Vladmirsson)
    Anonym (H) skrev 2025-02-13 08:20:15 följande:

Ser att du tränar både crossfit och löpning.. Det är inte optimalt om du ska gå ner i vikt. Du bör träna lågintensiva träningsformer och promenera istället för att löpa. Just nu bygger du muskler, du bränner inte fett.

typ spinning kombinerat med promenader?
  • burleskburkläsk

Om det är du trådstartaren på fotot.

Jag tycker du har en fin kropp, bra former, kanske något muskliga överarmar.

Träna för att må bra och lägg undan vågen.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Göran Vladmirsson) skrev 2025-02-13 15:12:41 följande:
    typ spinning kombinerat med promenader?
    Spinning är ju också högintensivt. För de flesta människor skapar högintensiv träning ökad hunger. Det är därför man ofta rekommenderar promenader i kombination med styrketräning när man deffar. 
  • Anonym (Göran Vladmirsson)
    Anonym (Maria) skrev 2025-02-13 15:17:50 följande:
    Spinning är ju också högintensivt. För de flesta människor skapar högintensiv träning ökad hunger. Det är därför man ofta rekommenderar promenader i kombination med styrketräning när man deffar. 
    Aha intressant.
  • Anonym (ämlnÖbi'n)

Jag har inte läst allt för jag är på väg ut med hunden haha. 

Min kropp funkar bäst med många, men små måltider, annars får den för sig att jag svälter den. Knepigt tycker jag, men så fick jag det förklarat för mig. 

Det allra bästa har jag kommit fram till är att äta stadigt (men inte jättemycket) till frukost så jag står mig. Sen äter jag någon matsked yoghurt på fm eller några munnar smoothie. Bara så att ev hungerskänsla avbryts. 

Lunch relativt stadig, men samma här, inga jättemängder utan så att jag inte har hungerskänsla mer. Det kan vara 1 potatis och tre köttbullar, men också vara två dl ris och en dl gryta av något slag. 

Mellanmål, samma som på fm oftast. Ibland ett fiberkex, en majskaka eller något liknande. 

Kvällsmat, något lättare, sallad, soppa, te och macka eller en skål yoghurt med frukt i. 

Strax innan sänggåendet, som på fm och em. 

Viktigast är att jag slutar äta när jag inte är hungrig längre, inte att jag äter tills jag känner mig mätt. Blir jag hungrig fyller jag bara på med någon msk yoghurt eller smoothie. 

Favoritsmotthisarna är: avokado och spenat eller päron och persilja men jag kan även unna mig en med banan och hallon. 

Yoghurten är naturell med eller utan bär, någon gång blir det lite ringlad honung på. 

Lunch och kvällsmat är 'normal' mat, inget speciellt men jag tänker på att inte använda en massa fett, men jag utesluter det inte helt heller. 

Frukost, ja det kan faktiskt vara en gårdagens matlåda. Gröt klarar jag inte av att äta, men yoghurt kan det bli, gärna turkisk eller grekisk faktiskt, men även naturell kvarg med bär. Eller två, tre kokta ägg. 

Ibland blir det två frukostar, en liten snabb hemma bestående av två ostskivor, ett par tre mks yoghurt eller liknande. Sedan en på jobbet, te och macka eller yoghurt. 

• Anonym (matlådan)
    Tta alltid med matlåda till jobbet. Där kommer du se din förändring.
  • Anonym (matlådan)
    Om man gör kostförändring tycker jag man kan gå hungrig max 2 veckor, sedan brukar kroppen ha vant sig. Om den inte gör det så får man tänka om. Sluta följa trams som Lifesum. Börja ät mer intuitivt istället, lita på dig själv. 

Käka mer proteiner. 

Kör 80-20-principen. 80% bra mat 20% mindre bra/mindre genomtänkt.

Hur länge har du hållit på med din kostförändring?
  • Liberté

Har personligen tränat ned kollegor och vänner i över 20 år. Så.länge de följt kosten så har de gått ned i vikt. 100% av fallen.
    Tips 1 ) när du räknar kcal du förbränner skit I hur mycket din träning förbrukar. Primärt händer det i köket inte vad din klocka / gå-band säger.
    Tips 2)  räkna absolut allt, väg allting. Allt som inte är rent vatten ska räknas och loggas. 
    Tips 3) var realistisk med dina macros. Mängden protein du behöver är i fettfri massa och inte din nuvarande vikt. 
    Tips 4) när du tappat en del av den vikt du ska bli av med, räkna om enligt formern din förbrukning igen. Brukar normalt säga när man tappat 10% av vikten.
    Tips 5) sluta Skyll ifrån dig på allt och alla och var ärlig med vad och hur du äter. Aldrig någonsin har en person. Varit immun mot att tappa vikt vid underskott, det skulle i princip innebära att personen var odödlig. 

• Anonym (matlådan)

tycker typ du ser likadan ut på båda bilder. du kanske har gått upp i muskler.

• Grönska
    Liberté skrev 2025-02-14 22:04:50 följande:

Har personligen tränat ned kollegor och vänner i över 20 år. Så.länge de följt kosten så har de gått ned i vikt. 100% av fallen.
    Tips 1 ) när du räknar kcal du förbränner skit I hur mycket din träning förbrukar. Primärt händer det i köket inte vad din klocka / gå-band säger.
    Tips 2)  räkna absolut allt, väg allting. Allt som inte är rent vatten ska räknas och loggas. 
    Tips 3) var realistisk med dina macros. Mängden protein du behöver är i fettfri massa och inte din nuvarande vikt. 
    Tips 4) när du tappat en del av den vikt du ska bli av med, räkna om enligt formern din förbrukning igen. Brukar normalt säga när man tappat 10% av vikten.
    Tips 5) sluta Skyll ifrån dig på allt och alla och var ärlig med vad och hur du äter. Aldrig någonsin har en person. Varit immun mot att tappa vikt vid underskott, det skulle i princip innebära att personen var odödlig. 

Håller verkligen med om samtliga tips! Ser man till att ligga på energiunderskott går man på sikt ned i vikt, oavsett om man under tiden även ökar sin muskelmassa.
  • Anonym (Nemo)
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-13 13:55:49 följande:
    Jag vet inte men jag känner det på kläderna. Jag har också fotat mig själv när jag vägde 4 kg mindre och jag ser en klar skillnad. Jag går upp ganska jämt över hela kroppen så det är inte så att magen blir specifikt större utan det är mer att hela kroppen blir lite mindre definierad.  Tycker det är snyggare när man kan se musklerna mer. 
    Hm ... hur menar du att du känner det på kläderna? Det enda du kan känna på kläderna är ju om din kropp har blivit större - inte vad den har blivit större av, eller hur? Däremot kan man ju känna med händerna om det är mer mjukt "fluff", men även det kan vara lurigt eftersom många muskler ju också är mjuka när de är avslappnade.
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-13 14:12:32 följande:

För att visa vad jag menar så såg jag ut såhär 4 kg lättare För ca 1 år sedan. Jag har fortfarande ett BMi här som bara ligger strax under övervikt men jag anser mig inte på något vis vara överviktig här.

detta är inte bara svar på ditt inlägg utan men generellt. jag stirrar inte bara på vågen men vill gärna gå ner dessa 4 kg - 6 kg hade varit en dröm.  Mina nya 4 kg är inte fler muskler. 

Att minska träningen för att bli smalare är heller inget jag vill. 

men jag fattar att jag måste äta mindre men det är bara jä svårt det är ju inte som jag är onyttig till att börja med

Du skrev i det första inlägget jag citerar här att du ser en klar skillnad på foton då och nu - men jag kan inte säga att jag tycker att det är nån skillnad alls när det gäller hur muskulös vs "fläskig" du ser ut. Du är aningen mindre på den gamla bilden - ja! Men det hade ju varit konstigt om du inte hade varit det på 4 kilos mindre vikt. Ser ut som att du har mer fett i förhållande till muskler tycker jag däremot inte att det gör.
  • Anonym (Nemo)
    Liberté skrev 2025-02-14 22:04:50 följande:

Väldigt många tumme upp på detta - bortsett fr att punkt 5 behöver modifieras. Ingen har någonsin varit imun mot underskott - nä, så klart inte, men det är ganska vanligt att man "platåar" under processen, även om man ff ligger på ett tydligt underskott. En platå kan hålla på i flera månader ...
Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt