• Anonym (Glad)

Bara bada bastu

Vilket drag! Grattis!

• Svar på tråden Bara bada bastu
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Glad) skrev 2025-03-15 07:43:55 följande:
    Jag är beredd att gå så långt och hävda att det är den bästa schlagerlåtar genom tiderna.
    Skrattande
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (nvi)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-09 15:30:38 följande:
    Samma sak gäller dig angående låten som vann. Du kanske inte ska hålla på och visa ditt ogillande om Sverige Finländare för oss som gillar låten av egen erfarenhet.
    Dumheter. Jag har ingenstans i denna tråd uttryckt nåt ogillande för finnar. Har enbart uttalat mig om låten vilket tråden handlar om och jag har rätt att tycka precis vad jag vill om denna. Sluta ljuga och lägga ord i munnen på folk. Det är både fult och oärligt.
  • Anonym (nvi)
    Xenia skrev 2025-03-10 02:03:17 följande:
    Sterotyp på finländare! Även finlandssvenskarna badar bastu.

Ja, det är just det steerotypiska som gör låten kul.

Är inte finlandssvenskar svenskar? Hets mot folkgrupp att mobba ut finlandssvenskar som "inte svenskar". De talar svenska, de skriver på svenska, de kollar på rikssvensk TV. Ja, de är t o m "genetiskt svenska", eftersom de härstammar från svenskar som flyttat till Finland ända sedan medeltiden.

Det finns inte heller någon regel i ESC om att deltagarna måste vara medborgare i det land de tävlar för. Redan år 1988 tävlade kanadensiska medborgaren Celine Dion för Schwez och vann.
    Stereotyp som får folk att tänka på finnar, inte svenskar. Jag har sett många reaktioner på denna låt från folk i olika länder och det är flera som påpekat att låten är mer finsk än svensk. Finns t.o.m. finnar som sagt det.

Och lägg ner. Finns inget hetsande mot folkgrupp i att påpeka sanningen, nämligen att finlandssvenskar och svenskar är två olika grupper. Medlemmarna ur KAJ är inte svenskar, de talar inte heller med en svensk dialekt. När jag lyssnar på deras vinnarlåt så finns det flera ord och meningar som jag inte ens förstår vad de betyder.

Halmdocka i ditt sista stycke. Har aldrig hävdat att det skulle finnas någon sådan regel heller så helt irrelevant att dra upp. 

Ordet och åsikterna är dock fria att uttrycka och i mina öron är Sveriges låt betydligt mer finsk än svensk. På flera sätt.
  • Faile
    Mayjel skrev 2025-03-14 11:58:57 följande:
    Jo, men jag var inte bekant med det där uttrycket "får ej övertäckas", varken på finska eller svenska. Har väl helt enkelt inte vistats bland värmeelement eller bastur tillräckligt under min uppväxt. Men nu vet jag.
    För att alla vi som är lite äldre hade inte mobiler. Och på toaletten fanns ofta/alltid ett element med texten Ei saa peitää. Och det läste vi typ 5000 ggr efter vi inte hade något annat att fokusera på när vi satt på toa. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Mayjel skrev 2025-03-15 12:21:50 följande:

Ser nu i uppträdandet att de är sju man på scen. I eurovision tilllåts endast sex personer på scenen samtidigt. Tror att detta kan komma att påverka numret lite, dansen framförallt, med tre dansare istället för fyra.

Hade sedan önskat en annan klädsel på sångarna, eller att de klär av sig en bit in i numret. Inte för att låta pervig här men de sitter ju faktiskt i en bastu. Lite konstigt att göra detta i kostymer och skor. 
    De skulle byta till handdukar på underkropp likt dansarna nång gång under låten, typ innan sista refrängen, lite undanskymt då förstås.

Det hänvisar nog till att alla badar bastu, även de i kostym. Därför de tar i hand i början, för att visa att alla kan bada bastu. Även främlingar i kostym. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nvi) skrev 2025-04-12 02:38:14 följande:
    Stereotyp som får folk att tänka på finnar, inte svenskar. Jag har sett många reaktioner på denna låt från folk i olika länder och det är flera som påpekat att låten är mer finsk än svensk. Finns t.o.m. finnar som sagt det.

Och lägg ner. Finns inget hetsande mot folkgrupp i att påpeka sanningen, nämligen att finlandssvenskar och svenskar är två olika grupper. Medlemmarna ur KAJ är inte svenskar, de talar inte heller med en svensk dialekt. När jag lyssnar på deras vinnarlåt så finns det flera ord och meningar som jag inte ens förstår vad de betyder.

Halmdocka i ditt sista stycke. Har aldrig hävdat att det skulle finnas någon sådan regel heller så helt irrelevant att dra upp. 

Ordet och åsikterna är dock fria att uttrycka och i mina öron är Sveriges låt betydligt mer finsk än svensk. På flera sätt.
    Jag tycker att finlandssvenskar är mer svenska än svenskar. De har bevarat den svenska kulturen. Vi var samma land i 600 år.
  • Postman
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-12 08:57:15 följande:
    Jag tycker att finlandssvenskar är mer svenska än svenskar. De har bevarat den svenska kulturen. Vi var samma land i 600 år.
    Instämmer helt och man unnar dem verkligen denna framgången.
  • Postman
    Anonym (nvi) skrev 2025-04-12 02:38:14 följande:

Det är svenska låtskrivare. Finlands sak är vår.
  • klyban
    Anonym (nvi) skrev 2025-04-12 02:29:09 följande:
    Dumheter. Jag har ingenstans i denna tråd uttryckt nåt ogillande för finnar. Har enbart uttalat mig om låten vilket tråden handlar om och jag har rätt att tycka precis vad jag vill om denna. Sluta ljuga och lägga ord i munnen på folk. Det är både fult och oärligt.

Den är lite komisk faktiskt och hur man ser vissa kör ad hominem och lägga orden i mun i sina försvar av låten.

Låten som så är medioker helt klart, men sen uppträdandet och att det är trallvänligt gör den bättre.
    Påminner en hel del om Käärijä´s låt och hur hans uppträdande var det som tog den såpass långt.
    Men såklart Käärijä´s låt var väl bättre dock.

Om vi leker med tanken den går vidare till finalen, så kan jag inte komma på om det blir totalfiasko eller bra till succé.
    Väldigt svårbedömt tycker jag.

En fascinerande sak i hur irriterade/arga en del är att man inte tokhyllar låten, och då tänker jag inte bara här på forumet.
    Ska bli intressant och följa, även om det tar stopp i den Svenska finalen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Bara bada bastu