• Anonym (Förvirrad)

Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

• Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen
  • Fjäril kär
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:12:40 följande:
    Jag är inte säker. Enligt henne så är hon säker på sin sak och känner redan att hon är gravid och därför gjort ett gravtest som blev positivt.
    Då rekommenderar jag att du inte gör ett skit utan att du testar dig så barnet verkligen är ditt. Säg det åt henne att du förväntar dig faderskapstest och utredning och att svaret avgör vad du kommer göra sen.

Allt annat hon säger kan du räkna med är bullshit. 

Våga vara källkritisk här.  

Hon kan iskallt räkna med att du ska gå med på saker i panik fast du inte ens är pappan .. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:12:40 följande:
    Jag är inte säker. Enligt henne så är hon säker på sin sak och känner redan att hon är gravid och därför gjort ett gravtest som blev positivt.
    Upptäcker man efter 3 veckor redan så är det utstuderat och planerat.... just saying
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (E) skrev 2025-03-15 12:11:03 följande:

Det är en jobbig sits, givetvis borde ni ha skyddat er men nu är det som det är, hon kanske hade planen från början, vem vet...

En av mina kompisar har lyckats med det 2 gånger, med ena mamman och barnet har han ingen kontakt, det andra barnet har han regelbundet umgänge med, en annan kompis blev gravid och behöll, pappan och hon hade ingen relation men umgicks under graviditeten och blev senare tillsammans och idag har de 2 barn. 

Att barnet kommer kan du inte påverka, däremot så kan du välja hur delaktig du vill vara, hur gamla är ni?

Lätt att vara efterklok...

Hur känner han för det nu i efterhand? Valde han mamma nummer 2 av kärlek?

Vi är lite äldre, utbildade med bra förutsättningar så det är inga konstigheter där.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (E) skrev 2025-03-15 12:20:18 följande:
    Upptäcker man efter 3 veckor redan så är det utstuderat och planerat.... just saying

Hur är det utstuderat? Känner mig lite okunnig som man. Är det svårt att känna efter den korta tiden?

• Anonym (Förvirrad)
    Fjäril kär skrev 2025-03-15 12:19:37 följande:
    Då rekommenderar jag att du inte gör ett skit utan att du testar dig så barnet verkligen är ditt. Säg det åt henne att du förväntar dig faderskapstest och utredning och att svaret avgör vad du kommer göra sen.

Allt annat hon säger kan du räkna med är bullshit. 

Våga vara källkritisk här.  

Hon kan iskallt räkna med att du ska gå med på saker i panik fast du inte ens är pappan .. 

Jag har svårt att se att hon försöker lura mig men det är väl så klart en möjlighet. 
    Faderskapstest känns som ett måste när det skett på det här sättet. Förtroendet för en okänd person är ju låg även om hon verkar snäll.

• Anonym (Hallå vakna)

Alltså ursäkta om jag är krass...

Men hur vet du ens att hon ÄR gravid? Hon säger det ja..men hur vet du att det är sant? 

Och hon kan ju ha legat med halva stan innan dig så hur vet du att det är ditt?  Hon kanske säger detta till 10 andra män också?  

• Fjäril kär
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:26:16 följande:

Jag har svårt att se att hon försöker lura mig men det är väl så klart en möjlighet. 
    Faderskapstest känns som ett måste när det skett på det här sättet. Förtroendet för en okänd person är ju låg även om hon verkar snäll.

Om ni är lite äldre och hon vill ha barn kan desperation göra rätt mycket med folk .

Köp ingenting av vad hon säger förrän ett test är gjort. 

Hon kan ju lite "lämpligt" få "missfall" längre fram också ....
  • Anonym (E)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 12:24:07 följande:

Hur är det utstuderat? Känner mig lite okunnig som man. Är det svårt att känna efter den korta tiden?

Om man vet att man är gravid efter 3 veckor så har man stenkoll på ägglossning mm, det var alltså antingen planerat eller sä är barnet inte ditt
  • Kirenaj68
    Anonym (Förvirrad) skrev 2025-03-15 11:54:21 följande:
    Hon blev gravid efter första träffen

Gick på en dejt med en kvinna med målet att lära känna henne. Vi hade en trevlig första dejt som slutade med sex. På grund av tidsbrist gick det tre veckor tills nästa träff. Hon berättar då att hon är gravid och tänker behålla barnet. 

Det kom så klart som en chock. Jag känner mig långt ifrån redo att skaffa barn under dessa förhållanden. Hon var säker på att hon tänkt behålla det och hoppades på att vi skulle lära känna varandra. 

Just då och även nu känner jag bara panik. Har svårt att landa i det hela. Jag var tydlig med att jag inte var arg på henne och har förståelse för henne beslut men att det är ett väldigt stort beslut som tas utan mig vilket gör att det kommer bli omöjligt att bygga ett förhållande under dessa omständigheter. 

Vart går man här ifrån?

Har ni några tips och råd till en förvirrad själ?

Visst kan man märka att man är gravid redan efter 3 veckor, men det är ovanligt. 4-6 veckor är mer vanligt även om det finns de som inte märkt något förrän efter flera månader. I ditt fall hade jag gjort som flera här har varit inne på. Faderskapstest så fort det är möjligt.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Hallå vakna) skrev 2025-03-15 12:26:39 följande:

Alltså ursäkta om jag är krass...

Men hur vet du ens att hon ÄR gravid? Hon säger det ja..men hur vet du att det är sant? 

Och hon kan ju ha legat med halva stan innan dig så hur vet du att det är ditt?  Hon kanske säger detta till 10 andra män också?  

Det är ju ett dilemma när det inte är min kropp men nej. Jag vet inte om det stämmer. 

Min känsla är att hon inte legat med halva stan men det vet jag ju faktiskt inget om.

I nuläget har jag faktiskt ingen aning att misstro henne. Hon ger inte någon hemsk bild eller upplevs som någon partytjej. 

Svar på tråden Hon blev gravid efter första träffen