• Haja98

BF januari 2026

Hejsan!

Vet inte om det redan finns en sån här tråd, men jag lyckades inte hitta en 😅 Tänkte om det är fler som har BF i januari 2026 och vill ha ett forum tillsammans där vi diskuterar symptom och allt annat! 

Kort om mig: jag är 26 år och har bf 2 januari med första barnet! Jag och min sambo försökte i ett år och skulle precis söka hjälp när vi lyckades med detta lilla frö i magen! 
    Jag mår illa, inte så jag spytt men ändå illa, har ont över magen, känner mig sjuk i kroppen och är tröttare än jag någonsin varit tidigare! Men också lyckligare ❤️

Hoppas det är fler som har bf i januari som vill prata av sig! 

• Svar på tråden BF januari 2026
  • Duärvälkommen

Alltid svårt när man ska berätta. Vi har berättat för min syster och hennes kille som är som våra bästa vänner. Mest för att få lite stöd redan från början. Vi har också varit väldigt öppna med dem om att vi kämpat med att skaffa barn ett tag. 

Resterande Familj kommer vi berätta för på midsommar om allt går bra. Då är jag inne i vecka 12 och kommer ha haft ett VUL i vecka 9. 

Hade jag inte haft ett privat VUL inbokat i vecka 9 hade jag nog velat vänta att berätta tills första ultraljudet är gjort hos vanliga BM (som troligtvis kommer bli efter midsommar). 

• barnlängtan89
    Duärvälkommen skrev 2025-05-12 11:47:22 följande:

Alltid svårt när man ska berätta. Vi har berättat för min syster och hennes kille som är som våra bästa vänner. Mest för att få lite stöd redan från början. Vi har också varit väldigt öppna med dem om att vi kämpat med att skaffa barn ett tag. 

Resterande Familj kommer vi berätta för på midsommar om allt går bra. Då är jag inne i vecka 12 och kommer ha haft ett VUL i vecka 9. 

Hade jag inte haft ett privat VUL inbokat i vecka 9 hade jag nog velat vänta att berätta tills första ultraljudet är gjort hos vanliga BM (som troligtvis kommer bli efter midsommar). 

Men så fiffigt med midsommar, borde vara i vecka 12 då, har jag lite tur kanske jag får göra KUB precis innan midsommarafton då hade de ju kunnat vara ett roligt tillfälla att berätta! Tack för idén! 🤗

En annan tanke ang berättande, när berättar man för syskon? Jag har rätt ont i magen med jämna mellanrum och har svårt att tro att hon inte snart kommer börja undra varför mamma har ont. Men samtidigt om de inte går bra kommer hon sörja för evigt, hon är ett väldigt sörjande barn, många gånger hon blivit ledsen och sörjt sin farfar, som dog för över 25år sen och hon alltså aldrig träffat. Samma med hundar hon aldrig träffat, hundar som gått bort för flera år sen etc. Jag skulle gärna undvika att göra henne förtvivlad för ett syskon som inte blev om jag får att missfall.

Plus att hon kan inte hålla en hemlighet för sitt liv, så i samma ögonblick som hon vet vet halva stan. 🙈
  • Anonym ((Första barnet))
    barnlängtan89 skrev 2025-05-12 10:54:11 följande:
    Det tog min man en vecka att smälta nyheten att jag var gravid, trots att vi typ försökte, (nu på slutet har vi inte försökt så aktivt som de senaste 3åren) och trots att vi har en 9åring som han avgudar och trots att han tom jobbar som fsk-lärare vilket han gjort i över 15år och trivs som sjutton med det. Logiken logikar inte. 🤣

Det är en stor grej och tar bland tid att smälta, helt normalt. Min gubbe är fortfarande lite skärrad men han gillar verkligen inte stora förändringar. 😅 Tur de också har 9 månader på sig att smälta det. 😉
    barnlängtan89 skrev 2025-05-12 10:54:11 följande:
    Det tog min man en vecka att smälta nyheten att jag var gravid, trots att vi typ försökte, (nu på slutet har vi inte försökt så aktivt som de senaste 3åren) och trots att vi har en 9åring som han avgudar och trots att han tom jobbar som fsk-lärare vilket han gjort i över 15år och trivs som sjutton med det. Logiken logikar inte. 🤣

Det är en stor grej och tar bland tid att smälta, helt normalt. Min gubbe är fortfarande lite skärrad men han gillar verkligen inte stora förändringar. 😅 Tur de också har 9 månader på sig att smälta det. 😉

😁 Vet ju att han kommer landa i tanken men känns skönt att andra haft samma ?upplevelse?!
  • Anonym (Är inte säker)
    barnlängtan89 skrev 2025-05-10 07:07:26 följande:
    Det låter tungt för dig. Skulle säga att 43 absolut inte är för gammalt, det kommer min man vara när vår bebis kommer om allt går bra. ❤️

men de låter som du behöver ta ett test och skulle de vara positivt boka en tid med en kurator för att reda ut lite tankar. 🤗
    43 år kanske inte är så gammalt just här och nu, men jag tänker på att när den skulle vara 25 år så är jag pensionär.. det är lite sånt som spökar i mitt huvud..

Sen så går våran relation en del upp och ner, och mycket beror på min pojkväns barn som tror h*n styr och bestämmer allt, både här, hos sin mamma och skolan... Jag kommer låta som en hemsk människa nu, men jag vet inte om jag vill vara bunden till pojkvännens barn hela mitt liv... ????😱

Skulle vi göra slut här och nu, visst man skulle vara helt förstörd ett tag men man kommer gå vidare och kan starta om sitt liv, det kan man inte då på samma sätt. 😔

Har inte gjort ett test än, men jag är 99,9% säker på att det kommer vara positivt. Måste bara samla mod till allt, det är så mycket som snurrar just nu.
  • Anonym (Är inte säker)
    Jono90 skrev 2025-05-10 15:09:36 följande:

Anonym (är inte säker): Du har fått goda råd av Barnlängtan89 tycker jag? testa dig när du är redo, och om det är positivt är det kanske klokt att hitta någon du kan bolla dina funderingar med. Jag tycker absolut inte 43 år är för gammalt för att få barn, men oavsett vad testet visar och vad du skulle besluta dig för ska du göra det som känns bäst för DIG ❤️

Angående det där med att berätta - så svårt! Första graviditeten visste bara min närmsta kollega och en vän fram till vecka 14 typ, då började vi berätta för föräldrar och syskon och kompisar. Tyckte det var SÅ jobbigt att berätta och drog ut på det 🙈 Den här gången vet redan flera på mitt jobb (blev typ tvunget, inte vad jag hade valt) och sambons bror. Tror jag kommer berätta för min mamma snart (vi är väldigt nära) men sen avvakta tills KUB. Men får se! Orkar inte heller smussla och ljuga denna gång 😂

Ja, absolut det var bra tips och tack för att du också skriver. 🌸 Ska bara få ordning på alla tankar och samla mod till att köpa ett test.
  • Duärvälkommen
    barnlängtan89 skrev 2025-05-12 12:40:31 följande:
    Men så fiffigt med midsommar, borde vara i vecka 12 då, har jag lite tur kanske jag får göra KUB precis innan midsommarafton då hade de ju kunnat vara ett roligt tillfälla att berätta! Tack för idén! 🤗

En annan tanke ang berättande, när berättar man för syskon? Jag har rätt ont i magen med jämna mellanrum och har svårt att tro att hon inte snart kommer börja undra varför mamma har ont. Men samtidigt om de inte går bra kommer hon sörja för evigt, hon är ett väldigt sörjande barn, många gånger hon blivit ledsen och sörjt sin farfar, som dog för över 25år sen och hon alltså aldrig träffat. Samma med hundar hon aldrig träffat, hundar som gått bort för flera år sen etc. Jag skulle gärna undvika att göra henne förtvivlad för ett syskon som inte blev om jag får att missfall.

Plus att hon kan inte hålla en hemlighet för sitt liv, så i samma ögonblick som hon vet vet halva stan. 🙈

Det var ju det gulligaste jag har hört 🥺 
    Svårt att veta när som är rätta tillfället att berätta. Har själv inga barn sedan innan så är inte den bästa rådgivaren där. Men kanske när ni berättar för andra då om det nu är svårt för henne att inte prata om det 😅 
    Eller när magen har börjat synas lite och man vet kön (om ni nu vill veta det), då blir det ju lite enklare att greppa, att kunna se magen och säga lillebror eller lillasyster. Så blir besvikelsen kanske inte lika stor heller att det blir en lillasyster eller lillebror om hon hoppats på något av dem fram tills att man vet. 

Äsch ni känner bäst själva, häftigt för henne att bli storasyrra!

• Maramba

Är det någon av er som tagit cb digital och har koll på hur många dagar efter ägglossning den slog om från 1-2 veckor till 2-3 veckor? 

min förra graviditet visade 2-3 veckor redan Äl+12. 

nu är jag ÄL+14 men ändå visar testet fortfarande 1-2 veckor. Dels vet jag att implantationen skedde senare den här gången eftersom jag plussade senare samt att jag även testar med icke-morgonurin så det kanske är anledningen. Men är ändå nyfiken att höra andras erfarenheter. 

jag är väl inte superorolig för mina vanliga teststickor visar starkare streck för varje dag men det vore ändå en skön bekräftelse att få se 2-3. 

• jjkkll2
    Maramba skrev 2025-05-13 12:57:35 följande:

Är det någon av er som tagit cb digital och har koll på hur många dagar efter ägglossning den slog om från 1-2 veckor till 2-3 veckor? 

min förra graviditet visade 2-3 veckor redan Äl+12. 

nu är jag ÄL+14 men ändå visar testet fortfarande 1-2 veckor. Dels vet jag att implantationen skedde senare den här gången eftersom jag plussade senare samt att jag även testar med icke-morgonurin så det kanske är anledningen. Men är ändå nyfiken att höra andras erfarenheter. 

jag är väl inte superorolig för mina vanliga teststickor visar starkare streck för varje dag men det vore ändå en skön bekräftelse att få se 2-3. 

Obs! Ska veckoindikatorn stämma så måste du ta med morgonurin även om du passerat bim. Jag har fått 1-2 på bim (äl+12) och har ofta testat en vecka senare och då fått 2-3 veckor.
  • Anonym (Trean)

Rapport om Xonvea om ni är fler som börjar må illa snart. Det är förvisso tidigt så det kan ju bli värre men än så länge har xonvea tagit bort mitt illamående nästan helt och hållet. Otroligt! Och då tar jag inte ens full dos än. 

• jjkkll2
    Anonym (Trean) skrev 2025-05-13 13:45:32 följande:

Rapport om Xonvea om ni är fler som börjar må illa snart. Det är förvisso tidigt så det kan ju bli värre men än så länge har xonvea tagit bort mitt illamående nästan helt och hållet. Otroligt! Och då tar jag inte ens full dos än. 

Tar du maxdos? Kompletterar du med lergigan eller så?
Svar på tråden BF januari 2026