• Samanta245

Duschar i två timmar

Hur länge duschar ni? Jag tycker att det är jobbigt.  Det tar två timmar när jag duschar.  Jag kan inte en timme.  

• Svar på tråden Duschar i två timmar
  • Anonym (J)
    Anonym (Tvaga) skrev 2025-05-18 11:38:43 följande:

Det är en gåta hur så många kan anse sig rena efter att ha sköljt av tvål och schampo ett fåtal minuter. Jag har långt och jättetjockt hår och bara att skölja ur det tar flera minuter. Sedan duschcremen/tvålen. Man behöver ju låta vattnet rinna på huden en stund för att verkligen skölja av smutsen som man lösgjort i tvålen. 

Men det här är en som duschar i två timmar 
  • Samanta245
    Anonym (J) skrev 2025-05-18 16:34:37 följande:

Vad exakt är det du gör i två timmar? 

Står du och löddrar upp tvålen i en halvtimme? Du blir faktiskt inte renare av det. Och detta kommer från en tjej som haft hemska problem med bacillskräck! Jag kunde inte ens röra en godispåse och sen äta godiset med handen efteråt. Jag kunde inte få nägot emot läpparna för då fick jag tvätta dom med tvål.

Lita på mig. 

Du blir inte renare av att gnugga in tvålen. tvärtom blir din hud irriterad. 

Och, dina barn påverkas av detta. De kommer bli likadana.

Står du och löddrar upp tvålen i en halvtimme? Du blir faktiskt inte renare av det. Och detta kommer från en tjej som haft hemska problem med bacillskräck! Jag kunde inte ens röra en godispåse och sen äta godiset med handen efteråt. Jag kunde inte få nägot emot läpparna för då fick jag tvätta dom med tvål.

Lita på mig. 

Jag har fett hår 
  • Anonym (?)
    Samanta245 skrev 2025-05-18 17:08:50 följande:

Lita på mig. 

Jag har fett hår 
    Så fett att det kräver två timmar i dusch???
    Problemet sitter inte i håret utan strax under det!
  • Anonym (Tvaga)
    Anonym (J) skrev 2025-05-18 16:34:59 följande:
    Men det här är en som duschar i två timmar 
    Ja, det känns extremt åt andra hållet.
  • Anonym (T)
    Samanta245 skrev 2025-05-15 08:24:10 följande:
    Kvittning skrev 2025-05-15 08:21:58 följande:

Fick tipset av en frisör att schamponera två gånger och har märkt att det gör en väldig skillnad på hur länge håret håller sig rent. Nu kan jag utan problem tvätta håret var tredje dag, innan behövde jag tvätta det varannan

Jag duschar en gång i veckan.  Vem orkar två timmar varannan dag 
    Det är nästan lika konstigt att du bara duschar en gång i veckan som att du duschar i två timmar.

Ta en snabb dusch lite oftare istället så behöver du kanske inte 2 hela timmar att göra dig ren. 
  • Anonym (R)

Bättre att duscha för länge än för lite.

• Anonym (Undrande)

Är det en tramstråd som TS startat? Ingen duschar väl 2 timmar?

Om man inte har någon funktionsnedsättning, fobi för bakterier eller lider av en tvångssjukdom? I så fall kan man få bätte hjälp någon annanstans än på FL.

• Samanta245
    Anonym (T) skrev 2025-05-19 08:55:21 följande:
    Det är nästan lika konstigt att du bara duschar en gång i veckan som att du duschar i två timmar.

Ta en snabb dusch lite oftare istället så behöver du kanske inte 2 hela timmar att göra dig ren. 
    Du har rätt.  Jag borde göra så.
  • Anonym (Vatten)
    Anonym (J) skrev 2025-05-18 16:32:40 följande:

Fast det tar inte två timmar att duscha.

När jag vsr tonåring och fick PANDAS hade jag hemska tvångstankar. Jag stod i duschen i sådär 2-3 timmar. Skrek, grät, upprepade alla rörelser jag gjorde. rörde väggar, rörde saker, tvättade mig svinvarmt för jag fick för mig att annars blev jag inte ren. Brände sönder mina händer. De var fnasiga. 

Nu duschar jag på 5-10 min. Är ocks tjej. 

Känner verkligen med dig♥️Hade också PANDAS som barn. Det är fruktansvärt att drabbas av. 
  • Anonym (Hej)

Pandas är ingen diagnos som finns i diagnosmanualen DSM-5. Hittepå diagnos.

Svar på tråden Duschar i två timmar