• Samanta245

Duschar i två timmar

Hur länge duschar ni? Jag tycker att det är jobbigt.  Det tar två timmar när jag duschar.  Jag kan inte en timme.  

• Svar på tråden Duschar i två timmar
  • Anonym (Vatten)
    Anonym (Hej) skrev 2025-05-19 23:31:04 följande:

Pandas är ingen diagnos som finns i diagnosmanualen DSM-5. Hittepå diagnos.

Det är tyvärr väldigt verkligt och ett stort lidande för den som drabbas.

Det är en autoimmun reaktion där immunförsvaret angriper delar av hjärnan och utlöses av streptokockinfektion. 

Det är enbart tragiskt att det inte står som en tydlig diagnos när så många får sina liv raserade och deras familjer. 

• Anonym (Undrande)

PANDAS ör en fysisk åkomma och behandlas som det. Det är ingen psykologisk/psykiatrisk sjukdom. Har först på senare år blivit känd. 

• Anonym (Johanna)

Är du deprimerad? Då kan det bli som en tvångshandling

• Samanta245
    Anonym (Johanna) skrev 2025-05-21 13:50:37 följande:

Är du deprimerad? Då kan det bli som en tvångshandling

Vad menas med tvångshandling? Jag är bara ren.
  • Anonym (Vatten)

Tycker det beror lite på varför du duchar i 2 h. Är det för att det är skönt? Eller för att du ska bli ren? 

Jag kan duscha i över 1 h ibland, eftersom jag inte har ett badkar och tycker det är härligt och varmt. Gillar också kallbad, så kan tycka om att växla mellan varmt och kallt vatten. Det ger samma effekt på kroppen som att sitta i bastun och slänga sig i havet.  Men för att bli ren räcker en dusch på typ 10-15 min. 

• Samanta245
    Anonym (Vatten) skrev 2025-05-21 19:28:40 följande:

Tycker det beror lite på varför du duchar i 2 h. Är det för att det är skönt? Eller för att du ska bli ren? 

Jag kan duscha i över 1 h ibland, eftersom jag inte har ett badkar och tycker det är härligt och varmt. Gillar också kallbad, så kan tycka om att växla mellan varmt och kallt vatten. Det ger samma effekt på kroppen som att sitta i bastun och slänga sig i havet.  Men för att bli ren räcker en dusch på typ 10-15 min. 

Det tar tid att tvåla in och massera sen skölja.  10 min tar att massera håret.
  • Anonym (?)
    Samanta245 skrev 2025-05-21 20:44:49 följande:
    Det tar tid att tvåla in och massera sen skölja.  10 min tar att massera håret.
    Ok, så vad gör du de andra 110 minuterna?
  • Samanta245
    Anonym (?) skrev 2025-05-21 21:08:26 följande:
    Ok, så vad gör du de andra 110 minuterna?
    Jag är långsam som en snigel.  
Svar på tråden Duschar i två timmar