• Samanta245

Duschar i två timmar

Hur länge duschar ni? Jag tycker att det är jobbigt.  Det tar två timmar när jag duschar.  Jag kan inte en timme.  

• Svar på tråden Duschar i två timmar
  • Xenia

Tvärtom kan det börja klia om man duschar för länge. Pga kloret? Eller för att huden blir för uttorkad.

• Anonym (Tvaga)

Det är en gåta hur så många kan anse sig rena efter att ha sköljt av tvål och schampo ett fåtal minuter. Jag har långt och jättetjockt hår och bara att skölja ur det tar flera minuter. Sedan duschcremen/tvålen. Man behöver ju låta vattnet rinna på huden en stund för att verkligen skölja av smutsen som man lösgjort i tvålen. 

• Xenia
    Anonym (Tvaga) skrev 2025-05-18 11:38:43 följande:

Det är en gåta hur så många kan anse sig rena efter att ha sköljt av tvål och schampo ett fåtal minuter. Jag har långt och jättetjockt hår och bara att skölja ur det tar flera minuter. Sedan duschcremen/tvålen. Man behöver ju låta vattnet rinna på huden en stund för att verkligen skölja av smutsen som man lösgjort i tvålen. 

Men i två timmar? Vilket slöseri med vatten och värme, är det ingen som bryr sig det minsta om miljön? Vatten är en bristvara i världen, kanske blir det så i Sverige också. Energi kan också bli dyrare.
  • Tobben
    Xenia skrev 2025-05-18 11:46:36 följande:
    Men i två timmar? Vilket slöseri med vatten och värme, är det ingen som bryr sig det minsta om miljön? Vatten är en bristvara i världen, kanske blir det så i Sverige också. Energi kan också bli dyrare.
    Det är inte direkt som att vattnet är förbrukat bara för att man duschat.
    Ska man vara sparsam med vatten idag för att det kan bli en bristvara om 100 år?
  • Anonym (Tvaga)
    Xenia skrev 2025-05-18 11:46:36 följande:
    Nej, så länge duschar inte jag heller. 
  • Samanta245

Jag har hört om schampomössa. Man behöver inte vatten när man använder den för att tvätta håret.  Har ni använt den någon gång? 

• Xenia
    Tobben skrev 2025-05-18 12:05:33 följande:
    Det är inte direkt som att vattnet är förbrukat bara för att man duschat.
    Ska man vara sparsam med vatten idag för att det kan bli en bristvara om 100 år?
    Det dröjer säkert inte 100 år. Redan i år är det brist på grundvatten i Sverige. Vi tillråds att inte borsta tänderna under rinnande vatten.
  • Tobben
    Xenia skrev 2025-05-18 16:22:11 följande:
    Det dröjer säkert inte 100 år. Redan i år är det brist på grundvatten i Sverige. Vi tillråds att inte borsta tänderna under rinnande vatten
    Många städer i Sverige har ytvattentäkter. Men bor man på ett ställe där det är vattenbrist är det såklart korkat att duscha i två timmar.
  • Anonym (J)
    Samanta245 skrev 2025-05-14 19:15:28 följande:
    Jag vill veta hur andra gör och andras åsikter.  Jag har inte uppmärksamhets-behov och mår bra.  Jag vill bara höra andras åsikter.  Thats all. 

Fast det tar inte två timmar att duscha.

När jag vsr tonåring och fick PANDAS hade jag hemska tvångstankar. Jag stod i duschen i sådär 2-3 timmar. Skrek, grät, upprepade alla rörelser jag gjorde. rörde väggar, rörde saker, tvättade mig svinvarmt för jag fick för mig att annars blev jag inte ren. Brände sönder mina händer. De var fnasiga. 

Nu duschar jag på 5-10 min. Är ocks tjej. 

• Anonym (J)

Vad exakt är det du gör i två timmar? 

Står du och löddrar upp tvålen i en halvtimme? Du blir faktiskt inte renare av det. Och detta kommer från en tjej som haft hemska problem med bacillskräck! Jag kunde inte ens röra en godispåse och sen äta godiset med handen efteråt. Jag kunde inte få nägot emot läpparna för då fick jag tvätta dom med tvål.

Lita på mig. 

Du blir inte renare av att gnugga in tvålen. tvärtom blir din hud irriterad. 

Och, dina barn påverkas av detta. De kommer bli likadana.

Svar på tråden Duschar i två timmar