• Anonym (TS)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 

Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 

Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

• Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • Anonym (TS)
    Anonym (d) skrev 2025-06-07 20:38:28 följande:

Det hör till god ton att länka det en vill diskutera:

https://www.sverigesradio.se/artikel/emma-kampar-for-att-anpassad-skola-ska-na-universitet

Hon får tycka det även om det inte kommer att bli så. Stör mig inte och är inget som kommer att få något större gehör.

Detta har diskuterats tidigare och miljöpartiet har inte varit negativt inställda till detta iaf. Men jag kan inte riktigt förstå syftet. Att läsa en gymnasiekurs säger vi kräver kanske max 200 sidors text per kurs. På universitetet kräver en kurs flera tusen sidor istället med betydligt mer avancerad litteratur. Och frågan är vilka yrken som dessa personer ska utbilda sig till och hur det ska förenklas. Och sedan är frågan vem som vill ha en exempelvis läkare med en förenklad läkarutbildning eller en lärare med en förenklad utbildning. Om det är så att någon bara behöver stöd för att klara en utbildning och mer tid så hamnar man inte på en anpassad skola Utan då finns det andra skolformer och skulle man hamna på anpassad skola så skulle ju det vara felaktigt liksom. 
  • Anonym (OO)

Barn får ofta höra "du kan bli precis vad du vill" och det har förmodligen även denna unga dam med särgymnasiekompetens fått höra. Hon har ju gått på ett anpassat gymnasium dvs det som tidigare kallades särgymnasiun för att hon har en nedsatt kognitiv förmåga. Hon förstår inte vad högskolestudier innebär och det kan vi inte lasta henne för. 
    Men vi måste sluta med att inbilla barn och ungdomar att de kan bli precis vad de vill. Det är ytterst få som har den förmågan. För alla de som inte har förmågan blir det en kanske en livslång besvikelse och en känsla av att ha blivit lurad.

• Anonym (d)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-07 20:54:33 följande:
    Och frågan är vilka yrken som dessa personer ska utbilda sig till och hur det ska förenklas. Och sedan är frågan vem som vill ha en exempelvis läkare med en förenklad läkarutbildning eller en lärare med en förenklad utbildning. Om det är så att någon bara behöver stöd för att klara en utbildning och mer tid så hamnar man inte på en anpassad skola Utan då finns det andra skolformer och skulle man hamna på anpassad skola så skulle ju det vara felaktigt liksom. 
    Yrken, inte bara kurser? Du drar på så stora växlar att det är omöjligt att diskutera...
  • Anonym (TS)
    Anonym (d) skrev 2025-06-07 21:31:28 följande:
    Yrken, inte bara kurser? Du drar på så stora växlar att det är omöjligt att diskutera...

Vad ska poängen då vara med att skapa dessa utbildningar? Om dom skulle klara av att studera på dom befintliga kurserna så finns den möjligheten redan idag. Så anledningen är väl att man vill kunna jobba med något särskilt? 

• Anonym (Uni)

Är inte anpassad skola de som följer vanliga läroplanen men behöver gå i små klassar pga npf diagnoser? De med IF går väl i särskola?! Universitetet är verkligen inte bara för att få fram forskare sjuksköterskor, lärare mm utan pluggar på universitet. Men jag håller med dig klarar man inte vanliga grundskolan klarar man inte universitet heller. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Uni) skrev 2025-06-07 23:47:41 följande:

Är inte anpassad skola de som följer vanliga läroplanen men behöver gå i små klassar pga npf diagnoser? De med IF går väl i särskola?! Universitetet är verkligen inte bara för att få fram forskare sjuksköterskor, lärare mm utan pluggar på universitet. Men jag håller med dig klarar man inte vanliga grundskolan klarar man inte universitet heller. 

Anpassad skola är det nya ordet för det man tidigare kallade för särskola så det är en skolform som kräver att man har en intellektuell funktionsnedsättning. Och ja, självklart kan man läsa till sjuksköterska och lärare också. Men krasst, utan forskarna så stannar universiteteten. Hela verksamheten bygger på forskare. Så meningen är ju inte att alla ska bli detta. Min poäng är att varför ska personer med omfattande kognitiva svårigheter gå en utbildning som personer med normal IQ kan finna krävande? 

Jag köper att det ska finnas möjlighet till högre studier och med variation så man kan få ett roligt yrke som personen har förmåga att klara av. Men är det verkligen rimligt att sänka nivån så personer med utvecklingsstörning ska klara av att bli exempelvis sjuksköterska? 

Eller varför inte en utvecklingsstörd läkare.

• Anonym (.)

Det är väl ingen som talat om att sänka nivån? Bara att göra det möjligt att få behörighet till universitetskurser.
    Man kan vara bra på vissa områden. Inte alla kurser är speciellt krävande. Klarar man inte tentorna så gör man inte, men man har fått möjlighet att prova, och kanske lära sig något.

• Freddie K

Borde inte alla få samma chans även om man har en if? Med rätt stöd så kan den personen gå långt. Det är vad jag tror i alla fall.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?