Anonym (Uni) skrev 2025-06-07 23:47:41 följande:
Är inte anpassad skola de som följer vanliga läroplanen men behöver gå i små klassar pga npf diagnoser? De med IF går väl i särskola?! Universitetet är verkligen inte bara för att få fram forskare sjuksköterskor, lärare mm utan pluggar på universitet. Men jag håller med dig klarar man inte vanliga grundskolan klarar man inte universitet heller.
Anpassad skola är det nya ordet för det man tidigare kallade för särskola så det är en skolform som kräver att man har en intellektuell funktionsnedsättning. Och ja, självklart kan man läsa till sjuksköterska och lärare också. Men krasst, utan forskarna så stannar universiteteten. Hela verksamheten bygger på forskare. Så meningen är ju inte att alla ska bli detta. Min poäng är att varför ska personer med omfattande kognitiva svårigheter gå en utbildning som personer med normal IQ kan finna krävande?
Jag köper att det ska finnas möjlighet till högre studier och med variation så man kan få ett roligt yrke som personen har förmåga att klara av. Men är det verkligen rimligt att sänka nivån så personer med utvecklingsstörning ska klara av att bli exempelvis sjuksköterska?
Eller varför inte en utvecklingsstörd läkare.