• Anonym (TS)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 

Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 

Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

• Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:10:40 följande:

Det är en så liten grupp så borde inte gälla några stora resurser. Allt på universitetet är ju inte avancerat.

Skämtar Du? Vad skulle vara enkelt? 
  • Embla twopointoh

Det är en så liten grupp så borde inte gälla några stora resurser. Allt på universitetet är ju inte avancerat.

Oavsett hur "avancerat" det är så kostar varje student både pengar och andra resurser, och universiteten har i allmänhet tajta budgetar, och lärarna har inte direkt massa tid över att lägga på denna "lilla grupp". Eftersom det är skattepengar det handlar om, så kommer varje krona och reell tid som används till denna "lilla grupp", behöva tas från någon annan. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 19:20:19 följande:
    Skämtar Du? Vad skulle vara enkelt? 
    Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette. Filosofi som jag själv läste första året var rätt flummigt.

Universitetet är mer än forskare och karriär.
  • Anonym (Em)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 19:24:24 följande:
    Oavsett hur "avancerat" det är så kostar varje student både pengar och andra resurser, och universiteten har i allmänhet tajta budgetar, och lärarna har inte direkt massa tid över att lägga på denna "lilla grupp". Eftersom det är skattepengar det handlar om, så kommer varje krona och reell tid som används till denna "lilla grupp", behöva tas från någon annan. 
    Man kan ju resonera likadant när det gäller grundskola och gymnasium. Är det bortkastat om personerna inte blir arbetsföra?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:26:10 följande:
    Man kan ju resonera likadant när det gäller grundskola och gymnasium. Är det bortkastat om personerna inte blir arbetsföra?
    Jag har inte skrivit någonstans i denna tråd att det skulle vara bortkastat att låta personer med IF plugga på högskolenivå. Det enda jag resonerat kring, är att dels kan det bli svårt för de med IF att klara av högre studier (det är liksom svårt för normalbegåvade) och dels så kostar det pengar.
  • Anonym (Em)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 19:31:15 följande:
    Jag har inte skrivit någonstans i denna tråd att det skulle vara bortkastat att låta personer med IF plugga på högskolenivå. Det enda jag resonerat kring, är att dels kan det bli svårt för de med IF att klara av högre studier (det är liksom svårt för normalbegåvade) och dels så kostar det pengar.
    Ja, beror väl på vad man läser, hur och varför. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:24:31 följande:
    Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette. Filosofi som jag själv läste första året var rätt flummigt.

Universitetet är mer än forskare och karriär.

Och du menar att kreativ musik skulle vara enkelt då eller? 

Du ska läsa litteratur på sådär 2000 sidor, du ska referera korrekt m.m

Har svårt att se att detta skulle vara enkelt för en person som gått i anpassad skola. Filosofi brukar inte heller räknas till enkla studier. Själv brukar den typen av litteratur ge mig existentiell ångest och göra mig sinnesförvirrad? så enkelt är överdrivet. 

• Embla twopointoh
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:33:36 följande:
    Ja, beror väl på vad man läser, hur och varför. 
    Vad menar du? 
  • Anonym (Uni)

Självklart finns det olika svårighetsgrader på universitetet också men en person som inte klarade gymnasiet kommer inte klara av något av det. Vi har två personer med flera diagnoser och lågt IQ (inom normalspannet) på min utbildning och fast de verkligen kämpar och får hur mycket extra stöd som helst har de inte fixat tillräckligt med tentor för att gå vidare efter sommaren. Jag tvivlar starkt på att de kommer klara av ett jobb (vilket som helst) på vanliga arbetsmarknaden. Universitetet kräver mycket mer än gymnasiet oavsett vad man läser. 
  • Anonym (Em)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 19:35:32 följande:
    Vad menar du? 
    Osäker på vad su inte förstår med det jag skrev? Är skillnad på att läsa datateknisk civilingenjör och att läsa en fristående kurs i ett kreativt ämne
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?