• Anonym (TS)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 

Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 

Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

• Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • Anonym (TS)
    Freddie K skrev 2025-06-08 06:52:12 följande:

Borde inte alla få samma chans även om man har en if? Med rätt stöd så kan den personen gå långt. Det är vad jag tror i alla fall.

Med rätt stöd? Det är universitetet vi pratar om nu, där det krävs en högre kognitiv förmåga. Varför inte skapa andra utbildningar personer med IF kan gå med dessa förutsättningar så de kan lyckas? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2025-06-08 06:49:24 följande:

Det är väl ingen som talat om att sänka nivån? Bara att göra det möjligt att få behörighet till universitetskurser.
    Man kan vara bra på vissa områden. Inte alla kurser är speciellt krävande. Klarar man inte tentorna så gör man inte, men man har fått möjlighet att prova, och kanske lära sig något.

Om man har dessa förmågor i vissa ämnen så finns den möjligheten redan idag att läsa in extrakurser på komvux, svenska och engelska på vanlig gymnasienivå är ju basic och så kan man göra svenska och engelskadelen. Man kommer ju inte undan att läsa. Så om inte nivån ska sänkas för att anpassas till deras förmåga så finns möjligheten och att då göra högskoleprovet 
  • Anonym (olika)

Jag kan förstå dem. Det man kan studera på universitetet är både mycket mer och mycket smalare än man kan studera på gymnasiet och även om man har en intellektuell funktionsnedsättning kan man ha intressen och vilja förkovra sig inom något som bara finns/finns "gratis" på högskola/universitet.

Jag har själv inte en IF men jag har missat stora delar av min skolgång, både i grundskolan och då så klart inte gått gymnasiet. Då jag håller på att ta itu med det nu som vuxen har jag läst på om gymnasieprogrammen, som jag så klart inte får gå nu, och det är ju inte superlockande, på det stora hela. Men jag har även kollat in universitetsprogram, för målet är att utbilda mig på högre nivå. Och jag har fasen svårt att ens välja vad jag ska satsa på. Mina intressen finns på universitetet, inte i grundskolan eller på gymnasiet.

Och alla studier måste inte vara såna som gör att man jobbar med det sen. Många studerar fristående kurser bara för att de finner det intressant.,

• Anonym (skola)

Borde inte alla få samma chans även om man har en if? Med rätt stöd så kan den personen gå långt. Det är vad jag tror i alla fall.

Om du har fått en IF har du lågt iq, du har inte klarat grundskolan och absolut inte gymnasiet och därmed kommer du inte klara eller förstå universitetet.

Hur skulle stödet kunna hjälpa till? De flesta som gått anpassad skola har fått mycket stöd men ändå inte klarat den vanliga skolans krav, hur tänker du att de ska klara universitetets krav?

Det låter gulligt och fint när du skriver att alla ska få en chans men fullständigt orealistiskt och därmed oseriöst skrivet av dig.
  • Freddie K
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 07:12:21 följande:
    Med rätt stöd? Det är universitetet vi pratar om nu, där det krävs en högre kognitiv förmåga. Varför inte skapa andra utbildningar personer med IF kan gå med dessa förutsättningar så de kan lyckas? 
    Ta till exempel särskolan som ett exempel. Hade den inte funnits så hade de med if kunnat gå i en normal skola med lite stöd och därmed kunnat få gå högre utbildningar. Sätts du i särskola så får du inte bara en stämpel på dig utan du är inte behörig till högre utbildningar. Visst, många av de kanske inte skulle klara av det, men de borde i alla fall få chansen till högre utbildning. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (skola) skrev 2025-06-08 08:17:45 följande:
    Om du har fått en IF har du lågt iq, du har inte klarat grundskolan och absolut inte gymnasiet och därmed kommer du inte klara eller förstå universitetet.

Hur skulle stödet kunna hjälpa till? De flesta som gått anpassad skola har fått mycket stöd men ändå inte klarat den vanliga skolans krav, hur tänker du att de ska klara universitetets krav?

Det låter gulligt och fint när du skriver att alla ska få en chans men fullständigt orealistiskt och därmed oseriöst skrivet av dig.
    Tyck vad du vill. Det har du rätt till. Jag kan bara gå till mig själv och tänka att hade jag fått rätt stöd och hjälp så kanske jag hade kunnat klara av gymnasiet. Nu fick jag inte det, men jag fick ändå ganska bra betyg från grundskolan, även om det inte är värt så mycket så är det värt en del för mig, för jag vet vad jag är bra på och mindre bra på.
  • Anonym (Kaja)

Blev precis lite kär i dig 🥰 

Vilken helt underbar människosyn. Världen hade varit ett bättre ställe om fler hade varit som dig.

Människor med IF ska ges möjlighet att gå på anpassad högskola/universitet. De är människor som alla andra och kan precis som andra ha en vilja att utvecklas och nå högre mål.
  • Freddie K
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 08:58:04 följande:
    Blev precis lite kär i dig 🥰 

Vilken helt underbar människosyn. Världen hade varit ett bättre ställe om fler hade varit som dig.

Människor med IF ska ges möjlighet att gå på anpassad högskola/universitet. De är människor som alla andra och kan precis som andra ha en vilja att utvecklas och nå högre mål.
    Ojdå. Skäms.

Jo, men jag tycker det och vad gör man åt de som inte klarar skolan och får rätt stöd? De hamnar ofta i kriminalitet och annat. Jag hade ändå rätt tur, även om jag med var illa ute ett tag. Jag vill bara att alla ska få en chans oavsett om de har en if eller inte. 
  • Anonym (Kaja)
    Freddie K skrev 2025-06-08 09:00:27 följande:
    Ojdå. Skäms.

Jo, men jag tycker det och vad gör man åt de som inte klarar skolan och får rätt stöd? De hamnar ofta i kriminalitet och annat. Jag hade ändå rätt tur, även om jag med var illa ute ett tag. Jag vill bara att alla ska få en chans oavsett om de har en if eller inte.
    Håller helt med dig. Tyvärr ser samhället ut så att alla ska passa in i en mall och vara precis som alla andra.

Teoretisk kunskap värderas till skyarna och man ska dessutom vara snabb och lära sig på samma sätt som alla andra. Verkligen är ju dock sådan att vi är alla människor och ingen är den andra lik. Vi lär oss på olika sätt och vissa behöver mer tid än andra. Skolan bygger på att alla ska vara lika och tyvärr innebär detta att många kommer att misslyckas. Med rätt stöd och hjälp för alla som inte passar in i mallen hade det varit annorlunda.
  • Freddie K
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 09:17:27 följande:
    Håller helt med dig. Tyvärr ser samhället ut så att alla ska passa in i en mall och vara precis som alla andra.

Teoretisk kunskap värderas till skyarna och man ska dessutom vara snabb och lära sig på samma sätt som alla andra. Verkligen är ju dock sådan att vi är alla människor och ingen är den andra lik. Vi lär oss på olika sätt och vissa behöver mer tid än andra. Skolan bygger på att alla ska vara lika och tyvärr innebär detta att många kommer att misslyckas. Med rätt stöd och hjälp för alla som inte passar in i mallen hade det varit annorlunda.
    Jo, så är det. Utbildning är ju jätteviktigt och som du säger, vi lär oss olika snabbt, men bara för att en lär sig lite snabbare än den andre så betyder ju inte det att den är dum i huvudet. 
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?