• Anonym (TS)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 

Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 

Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

• Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • Anonym (Em)
    Anonym (IF) skrev 2025-06-08 19:56:47 följande:
    Ska du hävda detta med någon som helst trovärdighet får du allt se till att gå in på detaljer och konkreta exempel på kurser som är mycket lättare än svensk grundskola.
    Du har ett exempel i det jag skrev här ovanför.
  • Anonym (F)
    Ska du hävda detta med någon som helst trovärdighet får du allt se till att gå in på detaljer och konkreta exempel på kurser som är mycket lättare än svensk grundskola.

För mig var det mycket lättare att läsa matematiskt på högskolan än tyska och engelska på gymnasiet.

Det är en fördel på höjskola/universitet, man kan slippa ämnen man har svårt med.

Dock tycker jag behörighetskraven till högskolan är bra.  Klarar man det borde man inte vara diskvalificerad för högre studier. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:50:54 följande:
    Jag vet inte, jag har inte hört intervjun. Men ofta är syftet just inkludering. Var det för kort eller förstår du vad jag menar?
    Jag har redan skrivit att man kanske skulle låta personer som gått anpassad gymnasieskola göra någon typ av behörighetstest för högskola för att kunna göra en bedömning om de kan klara studierna eller inte. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:48:18 följande:
    Det var inte en avancerad kurs. Byggde mycket på fritt skapande i smågrupper. En typisk utfyllnad under sommarmånaderna.
    Jo det kan varit så att det funnits inslag i kursen med fritt skapande. Men sedan ska du ju koppla detta till kurslitteratur och göra en inlämningsuppgift på detta. Då ska du referera korrekt och skriva flera sidor text. Du blir aldrig godkänd om du enbart deltar i något praktiskt. Inte ens i estetiska ämnen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:52:28 följande:
    Är nog snarare du som saknar kunskap om vad universiteten erbjuder för typ av kurser. 
    Harry potterkunskap som många raljerar om är inte heller enkelt. 
  • Anonym (Em)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 20:02:09 följande:
    Jag har redan skrivit att man kanske skulle låta personer som gått anpassad gymnasieskola göra någon typ av behörighetstest för högskola för att kunna göra en bedömning om de kan klara studierna eller inte. 
    Kan ju vara så att de klarar de enklaste kurserna, ev med rätt stöd.
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 20:03:20 följande:
    Harry potterkunskap som många raljerar om är inte heller enkelt. 
    Och jag skulle bidra med den menar du? Har ju bidragit med exempel från verkliga livet. 
  • Anonym (Em)

Vi kanske ska diskutera vad universiteten har för roll och utbud. Om vi bara ska ha kurser som genererar forskare eller kompetens på arbetsmarknaden så får vi stryka många kurser.

• Anonym (F)

Finns möjligheten att läsa in behörighet via komvux
  • Embla twopointoh
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:03:33 följande:
    Kan ju vara så att de klarar de enklaste kurserna, ev med rätt stöd.
    Och vem ska tillhandahålla och betala för detta stöd? 

Jag har jobbat som lärare på universitet, visserligen inom naturvetenskap och alltså inte med någon av dessa mystiska "enkla" kurserna, men jag har ändå ett hum om hur akademin funkar både från en students och en anställds perspektiv. Redan nu görs en del anpassningar för att även studenter med olika problematik ska kunna ta sig igenom kurser/program, men det finns en gräns både för vad man kan göra och för vad man bör göra. 

Säg att en person med inte så grav IF kan ta sig igenom en "enklare" kurs med mycket anpassningar och stort stöd. Är det värt den kostnaden för samhället att Anna eller Pelle med IF kan plugga dessa enstaka "enklare" kurser?
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?