• Anonym (TS)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 

Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 

Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

• Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • Anonym (Kaja)
    Anonym (skola) skrev 2025-06-08 09:45:01 följande:

Jag tror inte du förstår vad det innebär att ha lågt iq om du tror att det bara räcker med stöd så kan man klara sina ämnen.

Om du klarade grundskolan, med eller utan stöd, så har du inte lågt iq. De som går på anpassad grundskola har oftast ett iq under 70 och har stora svårigheter att klara något i skolan över årskurs 6, många kommer inte längre än årskurs 3. Tycker du fortfarande att de ska gå på universietet?

Du måste separera dina svårigheter i grundskolan (som inte kan ha varit studiemässiga om du gick ut med godkända betyg) mot någon med if. Du har autism och hade troligtvis väldigt tufft med de sociala koderna mm och jag tvivlar inte på att du inte fick nog med stöd men vi pratar helt olika nivåer.
    Jag tror att det är du som inte förstår vad IQ är. Det är ett otroligt kritiserat test.Testresultaten kan skilja enormt beroende på dagsform och motivation. Det tar inte heller någon hänsyn till NPF-diagnoser där den kognitiva förmågan som exempelvis arbetsminne kan vara nedsatt. Inte heller vid språkstörning tas det någon hänsyn där den verbala delen av testet kommer att dra ner poängen. Dessa grupper kommer alltså få ett lägre IQ i ett IQ-test än andra.

Nassim Nicholas Taleb är en av dem som kritiserat testet och kallat det för en pseudovetenskaplig bluff.

Jag tycker att det är otroligt synd att IQ-tester överhuvudtaget används. Vid IF är det dessutom andra delar, som inte ens mäts i ett IQ-test, som är avgörande för diagnos. Man ska även ha svårt för socialt samspel och att klara sig självständigt i vardagen.

Jag har själv gjort ett IQ-test i samband med att jag sökte en tjänst. Resultatet: lågt! Vad spelar det för roll? Jag har ett jobb jag trivs med (efter en akademisk examen) och många fina vänner. Jag är lycklig.

• Freddie K
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 10:08:24 följande:
    Jag tror att det är du som inte förstår vad IQ är. Det är ett otroligt kritiserat test.Testresultaten kan skilja enormt beroende på dagsform och motivation. Det tar inte heller någon hänsyn till NPF-diagnoser där den kognitiva förmågan som exempelvis arbetsminne kan vara nedsatt. Inte heller vid språkstörning tas det någon hänsyn där den verbala delen av testet kommer att dra ner poängen. Dessa grupper kommer alltså få ett lägre IQ i ett IQ-test än andra.

Nassim Nicholas Taleb är en av dem som kritiserat testet och kallat det för en pseudovetenskaplig bluff.

Jag tycker att det är otroligt synd att IQ-tester överhuvudtaget används. Vid IF är det dessutom andra delar, som inte ens mäts i ett IQ-test, som är avgörande för diagnos. Man ska även ha svårt för socialt samspel och att klara sig självständigt i vardagen.

Jag har själv gjort ett IQ-test i samband med att jag sökte en tjänst. Resultatet: lågt! Vad spelar det för roll? Jag har ett jobb jag trivs med (efter en akademisk examen) och många fina vänner. Jag är lycklig.
    Jag håller helt med. IQ-tester är inte rättvisa. Jag har själv aldrig gjort ett IQ-test, för jag tycker det är meningslöst. Jag vet att jag är dålig på vissa saker och bra på andra. Det räcker för mig.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Mrs Moneybags
    Anonym (pluggis) skrev 2025-06-08 09:58:34 följande:
    Nej, jag tycker inte det är rimligt att sänka kraven för yrkesutbildningar som har med människors liv och hälsa att göra.

Däremot skulle man med små modifikationer kunna göra enstaka kurser i grundläggande moralfilosofi, juridik och om olika samhällsfunktioner som en del med IF hade haft nytta av.

Det finns redan idag en hel del små "popcornkurser" som inte kräver så mycket.
    T.ex. "Fysik för poeter", "Samtida fantasylitteratur" med mera.

Om det alltså handlar om känslan i att få vara vid universitetet och uppleva miljön så tänker jag att det hade kunnat finnas en sådan möjlighet, precis som utlänningar kan köpa sig till en sommarkurs i engelska vid Cambridge eller Oxford för att ta del av den miljön.
    Key word: köpa.
    De köper sig till den möjligheten för att det kostar mycket pengar att ge en kurs.

Cambridge ger inte gratis kurser på skoj.
    Freddie K skrev 2025-06-08 09:56:34 följande:
    Nej, de kanske inte borde gå på universitet då, men något måste göras, anser jag för att bättre fånga upp de eleverna som har det svårt. Med eller utan if. 
    Vad menar du med att fånga upp?

Utöver att det riktade stödet till behövande studenter har fyrdubblats de senaste 10 åren?

Du menar att man ska fånga upp personer med ett IQ under 70 så att de kan studera litteraturhistoria, kinesiska, juridik och människans fysiologi? 
  • Freddie K
    Mrs Moneybags skrev 2025-06-08 10:13:27 följande:
    Key word: köpa.
    De köper sig till den möjligheten för att det kostar mycket pengar att ge en kurs.

Cambridge ger inte gratis kurser på skoj.
    Freddie K skrev 2025-06-08 09:56:34 följande:
    Nej, de kanske inte borde gå på universitet då, men något måste göras, anser jag för att bättre fånga upp de eleverna som har det svårt. Med eller utan if. 
    Vad menar du med att fånga upp?

Utöver att det riktade stödet till behövande studenter har fyrdubblats de senaste 10 åren?

Du menar att man ska fånga upp personer med ett IQ under 70 så att de kan studera litteraturhistoria, kinesiska, juridik och människans fysiologi? 
    Jag menar bara så att de får en ärlig chans. Sätts man i särskola till exempel så har man ju inte mycket till chans och vad ska de göra då? Dessutom så tycker inte jag att alla med if ska gå i en särskola. Jag har kompisar som har gått i särskola, men som inte borde behöva ha gjort det. 
  • Mrs Moneybags

Okej, men oavsett IQ-nivå så finns det en anledning till att dessa ungdomar inte kunnat ta till sig vanlig grundskola och gymnasium. De har ett handikapp. Det är inte elakt att säga nej till högre utbildning för dem (och för alla andra som inte klarar av universitetsstudier). Det är snällt och bra att låta alla oavsett handikapp inse sina begränsningar.

Alla kan inte bli Usain Bolt. Alla kan inte bli läkare. Alla kan inte läsa en kurs på universitetet. Det handlar inte om människovärde. 

IQ är ett mått av många, men generellt sett har dessa personer ett lågt IQ. 
    Freddie K skrev 2025-06-08 10:15:37 följande:
    Jag menar bara så att de får en ärlig chans. Sätts man i särskola till exempel så har man ju inte mycket till chans och vad ska de göra då? Dessutom så tycker inte jag att alla med if ska gå i en särskola. Jag har kompisar som har gått i särskola, men som inte borde behöva ha gjort det. 
    Jag tror säkert att det finns de som har placerats i särskola utan att verkligen behöva det. Det har ju rapporterats om det tidigare. Det är förstås jättedåligt. 

• Alessia

När min äldsta dotter gick på dagis (jo, det kallades fortfarande så då) och lågstadiet, lekte hon en hel del med en jämnårig flicka. Vi bodde grannar på den tiden. När de skulle börja åk 4 försvann denna flicka in i en annan klass på en annan skola. Hon hade inte lärt sig läsa, förstod inte siffror  hade ett begränsat ordförråd. Men hon var söt och rar, mycket social och lätt att vara med för bossiga småtjejer, för hon gjorde alltid som de sa till henne. Hon hade nedsatt intellektuell, kognitiv förmåga och placerades i särskola. Jag minns att skoltaxi kom och hämtade henne varje morgon. 
    Vi flyttade efter något år till annan stads del och mina barn bytte skola.Men jag höll viss kontakt med gamla grannar och vet att flickan nu 22 år, precis som min dotter, fortfarande bor hemma men har ett deltidsarbete på ett lunchkafé. Hon kan läsa enkla texter, förstår fortfarande inte siffror, är fortfarande söt, rar och social.
    Blotta tanken på att denna tjej som i många år fått anpassad skolgång dvs särgrundskola, särgymnasium, även skulle beredas anpassade högskolestudier är upprörande. I vilka ämnen? Till vilka yrken? Bli särjurist som sin forna lekkamrat? Eller särsjuksköterska? Särpedagog?

• Embla twopointoh

Jag ser på IQ-test som jag ser på många av de analytiska test jag utför i mitt yrkesliv (är kemist), de ger inte en exakt och/eller komplett bild av det som testas, och de kan under vissa förutsättningar ge ett skevt eller felaktigt resultat. Och det måste jag vara medveten om när jag drar slutsatser och gör en bedömning utifrån dem. Det är dock inte samma sak som att det är helt irrelevanta och borde skrotas. Tvärtom. 

De flesta vet att en individs förmåga består av fler delar än den biten ett IQ-test mäter, det är just därför inte enbart IQ används som diagnoskriterie. Via andra tester kan man få en uppfattning om en individs andra förmågor, men resultatet av de testerna är ännu mer osäkra än ett IQ-test, då IQ är den enda del som går att mäta kvantitativt på ett någorlunda vetenskapligt sätt. 

Att använda IQ-test som en del av en helhetsbedömning är därför enligt min åsikt varken konstigt eller fel. Man ska dock, som alltid i vetenskapliga sammanhang, vara medveten om en metods fördelar, nackdelar och begränsningar. 

ki.se/en/research/popular-science-and-dialogue/spotlight-on/spotlight-on-healthy-ageing/why-a-higher-iq-means-a-longer-life
  • Anonym (TS)
    Freddie K skrev 2025-06-08 08:31:11 följande:
    Tyck vad du vill. Det har du rätt till. Jag kan bara gå till mig själv och tänka att hade jag fått rätt stöd och hjälp så kanske jag hade kunnat klara av gymnasiet. Nu fick jag inte det, men jag fick ändå ganska bra betyg från grundskolan, även om det inte är värt så mycket så är det värt en del för mig, för jag vet vad jag är bra på och mindre bra på.
    Är inte du typ 40? Du har haft väldigt många år på dig att komplettera gymnasiet både på komvux och folkhögskola. Det finns massa stöd på dessa skolor. Varför har du inte gjort det? 
  • Freddie K
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 11:48:08 följande:
    Är inte du typ 40? Du har haft väldigt många år på dig att komplettera gymnasiet både på komvux och folkhögskola. Det finns massa stöd på dessa skolor. Varför har du inte gjort det? 
    Tro mig, jag har försökt, men jag fick inte den hjälpen eller det stödet jag behövde, sen var det andra faktorer som spelade in med.
  • Anonym (Ella)

Tanken är fin men alla vi som läst på universitetet vet att det är en utmaning till och med för de som haft toppbetyg från grundskolan och gymnasiet. Jag är sjuksköterska och min man är snart färdigutbildad läkare. Det var många som hoppade av universitetet i båda våra klasser just för att det var så höga krav och högt tempo att det tog knäcken på flera duktiga studenter. Jag skulle inte tycka det var rättvist att utsätta en person med intellektuell funktionsnedsättning för detta.

Det finns väl yrkeshögskola och folkhögskolor med anpassade kurser, duger inte de?

Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?