Anonym (pluggis) skrev 2025-06-08 09:58:34 följande:
Nej, jag tycker inte det är rimligt att sänka kraven för yrkesutbildningar som har med människors liv och hälsa att göra.
Däremot skulle man med små modifikationer kunna göra enstaka kurser i grundläggande moralfilosofi, juridik och om olika samhällsfunktioner som en del med IF hade haft nytta av.
Det finns redan idag en hel del små "popcornkurser" som inte kräver så mycket.
T.ex. "Fysik för poeter", "Samtida fantasylitteratur" med mera.
Om det alltså handlar om känslan i att få vara vid universitetet och uppleva miljön så tänker jag att det hade kunnat finnas en sådan möjlighet, precis som utlänningar kan
köpa sig till en sommarkurs i engelska vid Cambridge eller Oxford för att ta del av den miljön.
Key word: köpa.
De köper sig till den möjligheten för att det kostar mycket pengar att ge en kurs.
Cambridge ger inte gratis kurser på skoj.
Freddie K skrev 2025-06-08 09:56:34 följande:
Nej, de kanske inte borde gå på universitet då, men något måste göras, anser jag för att bättre fånga upp de eleverna som har det svårt. Med eller utan if.
Vad menar du med att fånga upp?
Utöver att det riktade stödet till behövande studenter har fyrdubblats de senaste 10 åren?
Du menar att man ska fånga upp personer med ett IQ under 70 så att de kan studera litteraturhistoria, kinesiska, juridik och människans fysiologi?