Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 09:31:17 följande:
Freddie K skrev 2025-06-08 09:19:14 följande:
Jo, så är det. Utbildning är ju jätteviktigt och som du säger, vi lär oss olika snabbt, men bara för att en lär sig lite snabbare än den andre så betyder ju inte det att den är dum i huvudet.
Så är det absolut!
Sedan får man inte glömma att teoretiskt lärande inte är det enda. Det finns massor av olika former av intelligens. Känslomässig och social intelligens till exempel för att inte tala om empatisk förmåga och medkänsla. Vi är alla olika och alla är lika värdefulla.
Det beror helt på hur man definierar intelligens.
Men det är ändå inte särskilt genomtänkt att enbart använda IQ som ett mått.
Big Five personality traits and academic performance: A meta-analysis
Abstract
Objective and method: This meta-analysis reports the most comprehensive assessment to date of the strength of the relationships between the Big Five personality traits and academic performance by synthesizing 267 independent samples (N = 413,074) in 228 unique studies. It also examined the incremental validity of personality traits above and beyond cognitive ability in predicting academic performance.
Results: The combined effect of cognitive ability and personality traits explained 27.8% of the variance in academic performance. Cognitive ability was the most important predictor with a relative importance of 64%. Conscientiousness emerged as a strong and robust predictor of performance, even when controlling for cognitive ability, and accounted for 28% of the explained variance in academic performance. A significant moderating effect of education level was observed. The relationship of academic performance with openness, extraversion, and agreeableness demonstrated significantly larger effect sizes at the elementary/middle school level compared to the subsequent levels. Openness, despite its weak overall relative importance, was found to be an important determinant of student performance in the early years of school.
Conclusion: These findings reaffirm the critical role of personality traits in explaining academic performance through the most comprehensive assessment yet of these relationships.
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34265097/Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 10:08:24 följande:
Anonym (skola) skrev 2025-06-08 09:45:01 följande:
Jag tror inte du förstår vad det innebär att ha lågt iq om du tror att det bara räcker med stöd så kan man klara sina ämnen.
Om du klarade grundskolan, med eller utan stöd, så har du inte lågt iq. De som går på anpassad grundskola har oftast ett iq under 70 och har stora svårigheter att klara något i skolan över årskurs 6, många kommer inte längre än årskurs 3. Tycker du fortfarande att de ska gå på universietet?
Du måste separera dina svårigheter i grundskolan (som inte kan ha varit studiemässiga om du gick ut med godkända betyg) mot någon med if. Du har autism och hade troligtvis väldigt tufft med de sociala koderna mm och jag tvivlar inte på att du inte fick nog med stöd men vi pratar helt olika nivåer.
Jag tror att det är du som inte förstår vad IQ är. Det är ett otroligt kritiserat test.Testresultaten kan skilja enormt beroende på dagsform och motivation. Det tar inte heller någon hänsyn till NPF-diagnoser där den kognitiva förmågan som exempelvis arbetsminne kan vara nedsatt. Inte heller vid språkstörning tas det någon hänsyn där den verbala delen av testet kommer att dra ner poängen. Dessa grupper kommer alltså få ett lägre IQ i ett IQ-test än andra.
Nassim Nicholas Taleb är en av dem som kritiserat testet och kallat det för en pseudovetenskaplig bluff.
Jag tycker att det är otroligt synd att IQ-tester överhuvudtaget används. Vid IF är det dessutom andra delar, som inte ens mäts i ett IQ-test, som är avgörande för diagnos. Man ska även ha svårt för socialt samspel och att klara sig självständigt i vardagen.
Jag har själv gjort ett IQ-test i samband med att jag sökte en tjänst. Resultatet: lågt! Vad spelar det för roll? Jag har ett jobb jag trivs med (efter en akademisk examen) och många fina vänner. Jag är lycklig.
Gör Nassim Nicholas Taleb någon bra poäng för att de med IF skulle klara sej bra på universitet?
medium.com/incerto/iq-is-largely-a-pseudoscientific-swindle-f131c101ba39