• Anonym (TS)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 

Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 

Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

• Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • Anonym (TS)
    Freddie K skrev 2025-06-08 11:50:19 följande:
    Tro mig, jag har försökt, men jag fick inte den hjälpen eller det stödet jag behövde, sen var det andra faktorer som spelade in med.
    Så du har försökt i 20 år på folkhögskola men ändå inte lyckats? vilka ämnen är det som du inte klarar då? 
  • Freddie K
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 12:24:13 följande:
    Så du har försökt i 20 år på folkhögskola men ändå inte lyckats? vilka ämnen är det som du inte klarar då? 
    Jag har försökt på Komvux ett par gånger. Jag hade svårt med matten. Det har jag alltid haft, men sen var det andra faktorer som spelade in också. Det var för många i klassrummet så jag kunde inte koncentrera nig. Efter att jag hade försökt att läsa upp mina betyg så tröttnade jag helt enkelt på det. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (TS)
    Freddie K skrev 2025-06-08 12:40:02 följande:
    Jag har försökt på Komvux ett par gånger. Jag hade svårt med matten. Det har jag alltid haft, men sen var det andra faktorer som spelade in också. Det var för många i klassrummet så jag kunde inte koncentrera nig. Efter att jag hade försökt att läsa upp mina betyg så tröttnade jag helt enkelt på det. 
    Komvux och folkhögskola är två olika saker. Så har du inte läst folkhögskola har du ju inte gjort allt. 
  • Freddie K
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 12:53:33 följande:
    Komvux och folkhögskola är två olika saker. Så har du inte läst folkhögskola har du ju inte gjort allt. 
    Jag försökte gå på folkuniversitetet ett tag, men det gick inte heller. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (TS)
    Freddie K skrev 2025-06-08 12:58:07 följande:
    Jag försökte gå på folkuniversitetet ett tag, men det gick inte heller. 
    Vad har folkuniversitetet med folkhögskola att göra? Folkhögskolorna undervisar på ett anna sätt och erbjuder betydligt fler lektioner och hjälp än vad en betalutbildning eller komvux kan ge. 
  • Anonym (Autister med hög iq)

I en del fall handlar det här om autister med normal eller hög iq.

Då kan speciellt högstadiet och gymnasiet vara problematiskt pga sociala svårigheter, men universitet funkar. Pga omgivningen är mindre stökig och de har lärt sig strukturera sitt studerande i en anpassad miljö. 

• ClumsySmurf
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 09:31:17 följande:
    Freddie K skrev 2025-06-08 09:19:14 följande:
    Jo, så är det. Utbildning är ju jätteviktigt och som du säger, vi lär oss olika snabbt, men bara för att en lär sig lite snabbare än den andre så betyder ju inte det att den är dum i huvudet. 
    Så är det absolut! 

Sedan får man inte glömma att teoretiskt lärande inte är det enda. Det finns massor av olika former av intelligens. Känslomässig och social intelligens till exempel för att inte tala om empatisk förmåga och medkänsla. Vi är alla olika och alla är lika värdefulla.

Det beror helt på hur man definierar intelligens.

Men det är ändå inte särskilt genomtänkt att enbart använda IQ som ett mått.
    Big Five personality traits and academic performance: A meta-analysis

Abstract

Objective and method: This meta-analysis reports the most comprehensive assessment to date of the strength of the relationships between the Big Five personality traits and academic performance by synthesizing 267 independent samples (N = 413,074) in 228 unique studies. It also examined the incremental validity of personality traits above and beyond cognitive ability in predicting academic performance.

Results: The combined effect of cognitive ability and personality traits explained 27.8% of the variance in academic performance. Cognitive ability was the most important predictor with a relative importance of 64%. Conscientiousness emerged as a strong and robust predictor of performance, even when controlling for cognitive ability, and accounted for 28% of the explained variance in academic performance. A significant moderating effect of education level was observed. The relationship of academic performance with openness, extraversion, and agreeableness demonstrated significantly larger effect sizes at the elementary/middle school level compared to the subsequent levels. Openness, despite its weak overall relative importance, was found to be an important determinant of student performance in the early years of school.

Conclusion: These findings reaffirm the critical role of personality traits in explaining academic performance through the most comprehensive assessment yet of these relationships.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34265097/
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 10:08:24 följande:
    Anonym (skola) skrev 2025-06-08 09:45:01 följande:

Jag tror inte du förstår vad det innebär att ha lågt iq om du tror att det bara räcker med stöd så kan man klara sina ämnen.

Om du klarade grundskolan, med eller utan stöd, så har du inte lågt iq. De som går på anpassad grundskola har oftast ett iq under 70 och har stora svårigheter att klara något i skolan över årskurs 6, många kommer inte längre än årskurs 3. Tycker du fortfarande att de ska gå på universietet?

Du måste separera dina svårigheter i grundskolan (som inte kan ha varit studiemässiga om du gick ut med godkända betyg) mot någon med if. Du har autism och hade troligtvis väldigt tufft med de sociala koderna mm och jag tvivlar inte på att du inte fick nog med stöd men vi pratar helt olika nivåer.
    Jag tror att det är du som inte förstår vad IQ är. Det är ett otroligt kritiserat test.Testresultaten kan skilja enormt beroende på dagsform och motivation. Det tar inte heller någon hänsyn till NPF-diagnoser där den kognitiva förmågan som exempelvis arbetsminne kan vara nedsatt. Inte heller vid språkstörning tas det någon hänsyn där den verbala delen av testet kommer att dra ner poängen. Dessa grupper kommer alltså få ett lägre IQ i ett IQ-test än andra.

Nassim Nicholas Taleb är en av dem som kritiserat testet och kallat det för en pseudovetenskaplig bluff.

Jag tycker att det är otroligt synd att IQ-tester överhuvudtaget används. Vid IF är det dessutom andra delar, som inte ens mäts i ett IQ-test, som är avgörande för diagnos. Man ska även ha svårt för socialt samspel och att klara sig självständigt i vardagen.

Jag har själv gjort ett IQ-test i samband med att jag sökte en tjänst. Resultatet: lågt! Vad spelar det för roll? Jag har ett jobb jag trivs med (efter en akademisk examen) och många fina vänner. Jag är lycklig.
    Gör Nassim Nicholas Taleb någon bra poäng för att de med IF skulle klara sej bra på universitet?

medium.com/incerto/iq-is-largely-a-pseudoscientific-swindle-f131c101ba39

• Anonym (TS)
    Anonym (Autister med hög iq) skrev 2025-06-08 13:34:17 följande:

I en del fall handlar det här om autister med normal eller hög iq.

Då kan speciellt högstadiet och gymnasiet vara problematiskt pga sociala svårigheter, men universitet funkar. Pga omgivningen är mindre stökig och de har lärt sig strukturera sitt studerande i en anpassad miljö. 

fast då går man inte i anpassad skola om man har normal eller hög iq
  • Anonym (?)

Var ska alla normalbegåvade då ta vägen? De som inte kom in på sina drömutbildningar? 

Det är de som får slava åt andra som antingen inte vill eller kan.

Jag ser framför mig att studenterna med högst betyg och högskolepoäng  kommer in på sina drömutbildningar (som vanligt). Men sen kommer dessutom alla stackare -med funktionsnedsättningar. De ska ju få sitt och leva på samma nivå som alla andra. Bli kompenserade. Alla med funktionsnedsättningar ska ha all möjlig service, anpassning, pengar och medel idag.

Det blir de två grupperna på universiteten och högskolorna. 

De övriga tråkiga normalbegåvade, som inte får några gratispengar eller andra genvägar, får helt enkelt bli boendestödjare, ledsagare, studiepedagoger åt personer med IF så att de kan få klara sina högskolestudier.

• Anonym (Em)

Det är en så liten grupp så borde inte gälla några stora resurser. Allt på universitetet är ju inte avancerat.

Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?