• Anonym (TS)

    Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

    Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 


    Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 


    Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

    Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

  • Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • KillBill
    Anonym (TS) skrev 2025-06-07 20:12:53 följande:
    Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

    Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 


    Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 


    Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

    Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 


    Det verkar finnas vissa elever i anpassad skola som önskar studera vidare på universitetet. elever med intellektuell funktionsnedsättning godkänns inte för universitetsstudier.


    Däremot får många personer med andra typer av funktionsnedsättningar, som syn- eller hörselnedsättning, dyslexi, autism eller ADHD, studera med stöd på universitetet och de kan ofta lyckas väl med sina utbildningar.

    www.sverigesradio.se/artikel/emma-kampar-for-att-anpassad-skola-ska-na-universitet




    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Sigill)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:21:30 följande:
    Räknar man i rena pengar som personen kommer att betala tillbaka i skatt så är det förmodligen inte värt det. Men det är oftast inte grundskola eller gymnasium för denna grupp heller. Vinningen är snarare i de mer diffusa kategorierna hälsa, inkludering och demokrati.
    Många som har en lindrig intelmektuell funktionsnedsättning kan, med anpassningar och visst stöd i arbetssituationen, klara av ett enklare jobb. Men då behöver de få grundläggande utbildning, i anpassad grundskola och gymnasium. Och att arbetsgivare intresserar sig för att anställa. 

    Det som personer med den här svårigheten lär sig grundligt och förstår, kommer ihåg. Skillnaden är att de aldrig når över en viss årskurs kunskaper om man jämför med den vanliga grundskolan. De lär sig, men lär sig långsammare och når inte upp till samma abstrakta nivåer på kunskaperna och färdigheterna. 

    Deras maximala utveckling kan nås genom orienterande kurser och yrkesutbildningar på anpassade gymnasie- och folkhögskolekurser.

    Man behöver inte gå till högskolan för att de ska nå sin högsta utvecklimg. Man förnekar dem inte den utveckling som är.möjlig, det tycker jag är det viktigaste. Inte vilken skola man läser vid. 
  • KillBill
    KillBill skrev 2025-06-08 22:41:24 följande:

    Det verkar finnas vissa elever i anpassad skola som önskar studera vidare på universitetet. elever med intellektuell funktionsnedsättning godkänns inte för universitetsstudier.


    Däremot får många personer med andra typer av funktionsnedsättningar, som syn- eller hörselnedsättning, dyslexi, autism eller ADHD, studera med stöd på universitetet och de kan ofta lyckas väl med sina utbildningar.

    www.sverigesradio.se/artikel/emma-kampar-for-att-anpassad-skola-ska-na-universitet


    Förtydligande: Orsaken till att personer med intellektuell funktionsnedsättning inte antas till universitet är att den skolform de gått (anpassad gymnasieskola) inte ger grundläggande högskolebehörighet ? inte att de har en intellektuell funktionsnedsättning i sig.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • ClumsySmurf
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 22:19:31 följande:
    Ja, jag tycker att det är mer givande att diskutera övergripande än att gå in på detaljer rörande enskilda kurser. Tror man att alla kurser på universitetet är jättesvåra så har man nog inte vistats i den miljön så mycket. 

    Var inget motargument utan ett grundläggande antagande. Ifrågasätter man kurserna på universitetet blir det svårt att diskutera huruvida personer med IF ska få tillgång till dessa kurser eller inte.
    "Tror man att alla kurser på universitetet är jättesvåra så har man nog inte vistats i den miljön så mycket.

    När du försöker argumentera för att de med IF ska få gå enskilda kurser på universitet men tycker att det är onödigt att gå in på detaljer rörande dessa enskilda kurser väger inte dina egna argument tyngre än 'tror', om andra skiter i att kolla upp om det du säger stämmer åt dej har du inget bra argument för att de med IF ska få gå enskilda kurser.
    Jag förstår inte hur du kan tycka att det är mer givande.

    "Ifrågasätter man kurserna på universitetet blir det svårt att diskutera huruvida personer med IF ska få tillgång till dessa kurser eller inte."

    Ja, det blir ju svårare att argumentera för att de med IF ska få gå på universitet och läsa väldigt lätta kurser med special hjälp när någon undrar varför inte dessa kurser hålls på gymnasienivå eller folkhögskola, men det är inget argument till varför man inte ska undra.
  • Anonym (Sigill)
    Anonym (Autister med hög iq) skrev 2025-06-08 13:34:17 följande:

    I en del fall handlar det här om autister med normal eller hög iq.

    Då kan speciellt högstadiet och gymnasiet vara problematiskt pga sociala svårigheter, men universitet funkar. Pga omgivningen är mindre stökig och de har lärt sig strukturera sitt studerande i en anpassad miljö. 


    Personer som ligger inom normalområdet intellektuellt men har en autismdiagnos har INTE intellektuell funktionsnedsättning. Med egen motivation och rätt stöd kan de klara kunskaps- och färdighetskraven i den vanliga grundskolan t.ex.
  • Anonym (Em)
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 22:57:18 följande:
    "Tror man att alla kurser på universitetet är jättesvåra så har man nog inte vistats i den miljön så mycket." 

    När du försöker argumentera för att de med IF ska få gå enskilda kurser på universitet men tycker att det är onödigt att gå in på detaljer rörande dessa enskilda kurser väger inte dina egna argument tyngre än 'tror', om andra skiter i att kolla upp om det du säger stämmer åt dej har du inget bra argument för att de med IF ska få gå enskilda kurser.
    Jag förstår inte hur du kan tycka att det är mer givande.

    "Ifrågasätter man kurserna på universitetet blir det svårt att diskutera huruvida personer med IF ska få tillgång till dessa kurser eller inte."

    Ja, det blir ju svårare att argumentera för att de med IF ska få gå på universitet och läsa väldigt lätta kurser med special hjälp när någon undrar varför inte dessa kurser hålls på gymnasienivå eller folkhögskola, men det är inget argument till varför man inte ska undra.
    Förstår inte riktigt vad du vill tillföra med det du skriver? Vilka detaljer menar du skulle övertyga en person av motsatt åsikt? Som jag skrev har jag också själv läst filosofi. Vet inte om en person med if hade klarat det men att det skulle vara svårt och höga krav stämmer helt enkelt inte med min erfarenhet. 

    Har man andra grundantaganden kan man ju istället diskutera vad universiteten ska erbjuda, men det blir en annan diskussion. Är dock öppen även för den.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 23:10:39 följande:
    Förstår inte riktigt vad du vill tillföra med det du skriver? Vilka detaljer menar du skulle övertyga en person av motsatt åsikt? Som jag skrev har jag också själv läst filosofi. Vet inte om en person med if hade klarat det men att det skulle vara svårt och höga krav stämmer helt enkelt inte med min erfarenhet. 

    Har man andra grundantaganden kan man ju istället diskutera vad universiteten ska erbjuda, men det blir en annan diskussion. Är dock öppen även för den.
    Vad menar du att dessa examinerande uppgifter är som är så enkla. Att skriva tentor, klara av referenshanteringen korrekt, kunna omformulera sig i text och skriva akademiskt det har varit krav på alla kurser jag läst. Har svårt att se att någon som gått särskolan skulle klara detta. Så du ska inte utgå från vad som är enkelt för dig utan vad som är svårt för någon med mer än lindrig IF. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 23:19:48 följande:
    Vad menar du att dessa examinerande uppgifter är som är så enkla. Att skriva tentor, klara av referenshanteringen korrekt, kunna omformulera sig i text och skriva akademiskt det har varit krav på alla kurser jag läst. Har svårt att se att någon som gått särskolan skulle klara detta. Så du ska inte utgå från vad som är enkelt för dig utan vad som är svårt för någon med mer än lindrig IF. 
    Med enkelt menar jag att det inte krävdes särskilt mycket studerande.

    Men som sagt är det svårt för mig att avgöra vad en person med if klarar och inte. Men med rätt stöd brukar mycket vara möjligt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 23:33:37 följande:
    Med enkelt menar jag att det inte krävdes särskilt mycket studerande.

    Men som sagt är det svårt för mig att avgöra vad en person med if klarar och inte. Men med rätt stöd brukar mycket vara möjligt.
    Om en person med rätt stöd kan klara detta, varför går den då på anpassad skola och förstör möjligheterna till ett vanligt jobb? Hela poängen med anpassad skola är ju att personen inte kommer klara vanlig grund eller gymnasieskola oavsett hur mycket stöd den än får. Jag tror inte du studerat det här området iaf. 
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 23:19:48 följande:
    Vad menar du att dessa examinerande uppgifter är som är så enkla. Att skriva tentor, klara av referenshanteringen korrekt, kunna omformulera sig i text och skriva akademiskt det har varit krav på alla kurser jag läst. Har svårt att se att någon som gått särskolan skulle klara detta. Så du ska inte utgå från vad som är enkelt för dig utan vad som är svårt för någon med mer än lindrig IF. 
    Det har inte varit ett krav på alla kurser jag läst.
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?