• Anonym (TS)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 

Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 

Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

• Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • Embla twopointoh

I teorin kan man absolut ändra på behörighetskraven och göra så att även de med godkända betyg från anpassat gymnasium kan vara behöriga till högskolestudier, och/eller att de som har gått sådant gymnasium får göra någon typ av prövning för att se om de har i alla fall en chans att klara av den kursen eller programmet de vill söka till. För jag ser väldigt liten poäng med att anta studenter till kurser/program som inte har förutsättningarna för att klara av de krav som ställs, det är ju därför vi har behörighetskrav från första början, och de med IF eller andra svårigheter ska inte vara undantagna sådana krav. 

• Anonym (Kaja)
    Freddie K skrev 2025-06-08 09:19:14 följande:
    Jo, så är det. Utbildning är ju jätteviktigt och som du säger, vi lär oss olika snabbt, men bara för att en lär sig lite snabbare än den andre så betyder ju inte det att den är dum i huvudet. 
    Så är det absolut! 

Sedan får man inte glömma att teoretiskt lärande inte är det enda. Det finns massor av olika former av intelligens. Känslomässig och social intelligens till exempel för att inte tala om empatisk förmåga och medkänsla. Vi är alla olika och alla är lika värdefulla.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 09:17:27 följande:
    Håller helt med dig. Tyvärr ser samhället ut så att alla ska passa in i en mall och vara precis som alla andra.

Teoretisk kunskap värderas till skyarna och man ska dessutom vara snabb och lära sig på samma sätt som alla andra. Verkligen är ju dock sådan att vi är alla människor och ingen är den andra lik. Vi lär oss på olika sätt och vissa behöver mer tid än andra. Skolan bygger på att alla ska vara lika och tyvärr innebär detta att många kommer att misslyckas. Med rätt stöd och hjälp för alla som inte passar in i mallen hade det varit annorlunda.
    Jag håller med dig när det kommer till grundskola och till viss del gymnasium. Dagens skola och hur man ser på lärande har skapat mycket elände. 

Men just universitetsstudier bygger mycket på teoretiskt lärande, det kommer man inte ifrån, även om det finns många utbildningar med inslag av praktik också (laborationer, VFU, fältstudier ...). Om man inte klarar av det, får man söka sig till andra eftergymnasiala utbildningar än universitet/högskola. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (TS) skrev 2025-06-07 20:12:53 följande:
    Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 

Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 

Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

Jag håller med dig. Det finns en gräns för hur långt man kan komma med en intellektuell funktionsnedsättning. 

Ingen vill gå till en läkare eller jobba med en socionom, lärare etc som har IF. 

I ärlighetens namn är det för många som utbildar sig på högskolenivå redan. Det har lett till att utbildningarnas nivå har devalverats en hel del och anpassningarna till olika former av diagnoser och handikapp har ökat enormt. 

Jag förstår att man vill kämpa för att kunna studera, men om man inte förstår litteraturen så gör man ju inte det. Det går inte att anpassa efter någon med låg IQ. 

Om du inte hänger med på universitetsnivå så är det så livet är. Det är inte hela världen, det finns massor du kan göra i livet ändå. 
  • Anonym (Sigill)

Jag är absolut för att personer med intellektuell funktionsnedsättning ska ha möjlighet till en yrkesutbildning!

Den kan ligga efter den vanliga utbildningen i den  anpassade skolan (tidigare särskolan)! Många kan klara ett vanligt jobb, med vissa anpassningar på arbetsplatsen.

Men högskola är högskola, du förväntas kunna analysera, överblicka och konsekvenstänka på en högre nivå. Det är att lura personer med intellektuell funktionsnedsättning att kalla de kurser som de klarar att genomföra för högskolekurser.

Hälften av Sveriges innevånare har inte högskoleutbildning, trots att många av dessa skulle klara en sådan.

Nej, bra orienterande kurser och yrkeskurser ska erbjudas till intellektuellt funktionsnedsatta personer. Människor har olika kvaliteer, alla behöver inte vara intellektuella. 

• Anonym (skola)
    Freddie K skrev 2025-06-08 08:31:11 följande:
    Tyck vad du vill. Det har du rätt till. Jag kan bara gå till mig själv och tänka att hade jag fått rätt stöd och hjälp så kanske jag hade kunnat klara av gymnasiet. Nu fick jag inte det, men jag fick ändå ganska bra betyg från grundskolan, även om det inte är värt så mycket så är det värt en del för mig, för jag vet vad jag är bra på och mindre bra på.

Jag tror inte du förstår vad det innebär att ha lågt iq om du tror att det bara räcker med stöd så kan man klara sina ämnen.

Om du klarade grundskolan, med eller utan stöd, så har du inte lågt iq. De som går på anpassad grundskola har oftast ett iq under 70 och har stora svårigheter att klara något i skolan över årskurs 6, många kommer inte längre än årskurs 3. Tycker du fortfarande att de ska gå på universietet?

Du måste separera dina svårigheter i grundskolan (som inte kan ha varit studiemässiga om du gick ut med godkända betyg) mot någon med if. Du har autism och hade troligtvis väldigt tufft med de sociala koderna mm och jag tvivlar inte på att du inte fick nog med stöd men vi pratar helt olika nivåer.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (.) skrev 2025-06-08 06:49:24 följande:

Det är väl ingen som talat om att sänka nivån? Bara att göra det möjligt att få behörighet till universitetskurser.
    Man kan vara bra på vissa områden. Inte alla kurser är speciellt krävande. Klarar man inte tentorna så gör man inte, men man har fått möjlighet att prova, och kanske lära sig något.

Det här kanske kommer som en överraskning för dig, men en utbildning kostar mycket pengar. De som kommer till Sverige för att studera på universitetsnivå betalar ca 150-200000 per läsår. 

Ska Sverige som nation spendera stora pengar på att dels anpassa universitetsstudierna till intellektuellt handikappade personer för att de ska få "prova"? Det är inte ekonomiskt försvarbart och det är dessutom att lura dessa personer att de kan lära sig saker på universitetsnivå. 

Vi talar om människor som inte kan följa normala studier på grundskolenivå. 

Man kanske tror att man är snäll om man låter dessa sitta med på en kurs på universitetet, men det är inte snällt att sätta någon i en situation som de inte klarar av. 

Alla kan köpa böckerna som hör till en kurs och försöka ta sig igenom dem själv om man vill lära sig mer om något. 
  • Freddie K
    Anonym (Kaja) skrev 2025-06-08 09:31:17 följande:
    Så är det absolut! 

Sedan får man inte glömma att teoretiskt lärande inte är det enda. Det finns massor av olika former av intelligens. Känslomässig och social intelligens till exempel för att inte tala om empatisk förmåga och medkänsla. Vi är alla olika och alla är lika värdefulla.
    Jag håller med fullständigt! Bara för att man är dålig på en sak så kan man vara bra på en annan sak. Alla är vi ju som sagt olika. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (skola) skrev 2025-06-08 09:45:01 följande:

Jag tror inte du förstår vad det innebär att ha lågt iq om du tror att det bara räcker med stöd så kan man klara sina ämnen.

Om du klarade grundskolan, med eller utan stöd, så har du inte lågt iq. De som går på anpassad grundskola har oftast ett iq under 70 och har stora svårigheter att klara något i skolan över årskurs 6, många kommer inte längre än årskurs 3. Tycker du fortfarande att de ska gå på universietet?

Du måste separera dina svårigheter i grundskolan (som inte kan ha varit studiemässiga om du gick ut med godkända betyg) mot någon med if. Du har autism och hade troligtvis väldigt tufft med de sociala koderna mm och jag tvivlar inte på att du inte fick nog med stöd men vi pratar helt olika nivåer.
    Nej, de kanske inte borde gå på universitet då, men något måste göras, anser jag för att bättre fånga upp de eleverna som har det svårt. Med eller utan if. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (pluggis)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 01:27:42 följande:

Anpassad skola är det nya ordet för det man tidigare kallade för särskola så det är en skolform som kräver att man har en intellektuell funktionsnedsättning. Och ja, självklart kan man läsa till sjuksköterska och lärare också. Men krasst, utan forskarna så stannar universiteteten. Hela verksamheten bygger på forskare. Så meningen är ju inte att alla ska bli detta. Min poäng är att varför ska personer med omfattande kognitiva svårigheter gå en utbildning som personer med normal IQ kan finna krävande? 

Jag köper att det ska finnas möjlighet till högre studier och med variation så man kan få ett roligt yrke som personen har förmåga att klara av. Men är det verkligen rimligt att sänka nivån så personer med utvecklingsstörning ska klara av att bli exempelvis sjuksköterska? 

Eller varför inte en utvecklingsstörd läkare.

Nej, jag tycker inte det är rimligt att sänka kraven för yrkesutbildningar som har med människors liv och hälsa att göra.

Däremot skulle man med små modifikationer kunna göra enstaka kurser i grundläggande moralfilosofi, juridik och om olika samhällsfunktioner som en del med IF hade haft nytta av.

Det finns redan idag en hel del små "popcornkurser" som inte kräver så mycket.
    T.ex. "Fysik för poeter", "Samtida fantasylitteratur" med mera.

Om det alltså handlar om känslan i att få vara vid universitetet och uppleva miljön så tänker jag att det hade kunnat finnas en sådan möjlighet, precis som utlänningar kan köpa sig till en sommarkurs i engelska vid Cambridge eller Oxford för att ta del av den miljön.
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?