• Anonym (TS)

    Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

    Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 


    Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 


    Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

    Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

  • Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • Anonym (Em)
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 20:41:11 följande:
    Då kan man ju undra vad de kurserna har på universitetsnivå att gora. De borde avskaffas. Och hållas på gymnasienivå eller folkhogskola.
    Det kan du tycka om du vill. Men för att kunna diskutera ts måste man ju utgå ifrån hur det ser ut idag.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:32:47 följande:
    Snarare en ideologisk inriktning. Vad tycker du om grundskola för personer med IF? Är det bara värdefullt om det genererar skatteintäkter genom jobb efteråt?
    Jepp, och det är denna ideologi som har gjort att vi idag har en skola med djupgående problem, där studieresultaten sjunker, hemmasittare ökar, och barnen psykiska hälsa försämras stadigt. 

    Jag har inte skrivit någonstans att värdefullt=skatteintäkter.
  • Anonym (Em)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 20:52:15 följande:
    Jepp, och det är denna ideologi som har gjort att vi idag har en skola med djupgående problem, där studieresultaten sjunker, hemmasittare ökar, och barnen psykiska hälsa försämras stadigt. 

    Jag har inte skrivit någonstans att värdefullt=skatteintäkter.
    På vilket sätt menar du att inställningen till personer med IF påverkar det du radar upp?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:54:24 följande:
    På vilket sätt menar du att inställningen till personer med IF påverkar det du radar upp?
    Nu är du snubblande nära det logiska tankefelet moving the goalpost. Det var du som skrev att det handlade om en ideologisk inriktning, jag "radade upp" problem som uppstått när skolan följde denna ideologiska riktning, och nu försöker du deflekta tillbaka för att undvika argumenten mot denna ideologi. 

    Mål till mig. 
  • Anonym (Em)
    Embla twopointoh skrev 2025-06-08 21:04:33 följande:
    Nu är du snubblande nära det logiska tankefelet moving the goalpost. Det var du som skrev att det handlade om en ideologisk inriktning, jag "radade upp" problem som uppstått när skolan följde denna ideologiska riktning, och nu försöker du deflekta tillbaka för att undvika argumenten mot denna ideologi. 

    Mål till mig. 
    Trodde vi hade en högre nivå. Svara på frågan istället. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:42:46 följande:
    Det kan du tycka om du vill. Men för att kunna diskutera ts måste man ju utgå ifrån hur det ser ut idag.
    Visst. Börjar man ta in intellektuellt funktionsnedsatta på högskolenivå kommer det belysa hur låg nivå kurserna håller, så i längden är det kanske bra. Så kan dessa sk kurser i form av lekskola avslutas och skattepengar göra mer nytta någon annanstans.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:24:31 följande:
    Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette. Filosofi som jag själv läste första året var rätt flummigt.

    Universitetet är mer än forskare och karriär.
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:40:13 följande:
    Orkar inte gå in på detajler men ja, finns kurser på universitetet att läsa som är mycket lättare än svensk grundskola.
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:03:33 följande:
    Kan ju vara så att de klarar de enklaste kurserna, ev med rätt stöd.
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:05:43 följande:
    Och jag skulle bidra med den menar du? Har ju bidragit med exempel från verkliga livet. 
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:42:46 följande:
    Det kan du tycka om du vill. Men för att kunna diskutera ts måste man ju utgå ifrån hur det ser ut idag.
    När du diskuterar med argument utan argument som t.e.x Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette..Orkar inte gå in på detajler lägger du på andra att kolla om dina argument stämmer och håller, blir det som en anpassad diskussion med special hjälp där du själv egentligen inte diskuterar TS, även om du känner dej inkluderad.
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:18:24 följande:
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 20:02:36 följande:
    Jo det kan varit så att det funnits inslag i kursen med fritt skapande. Men sedan ska du ju koppla detta till kurslitteratur och göra en inlämningsuppgift på detta. Då ska du referera korrekt och skriva flera sidor text. Du blir aldrig godkänd om du enbart deltar i något praktiskt. Inte ens i estetiska ämnen. 
    Du kan tro att alla kurser har höga krav om du vill men så är det inte i verkligheten. 
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:42:46 följande:
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 20:41:11 följande:
    Då kan man ju undra vad de kurserna har på universitetsnivå att gora. De borde avskaffas. Och hållas på gymnasienivå eller folkhogskola.
    Det kan du tycka om du vill. Men för att kunna diskutera ts måste man ju utgå ifrån hur det ser ut idag.
    Som det ser ut idag får inte de som går på anpassad skola studera på universitetet och om det stämmer med verkligheten som det ser ut idag (men som du inte orkar gå in på detajler om) att alla kurser inte har höga krav kan ju man undra varför inte dessa kurser hålls på gymnasienivå eller folkhogskola.

    Tycker du att "Men för att kunna diskutera ts måste man ju utgå ifrån hur det ser ut idag." är ett bra motargument?
  • Anonym (Sigill)
    Freddie K skrev 2025-06-08 09:56:34 följande:
    Nej, de kanske inte borde gå på universitet då, men något måste göras, anser jag för att bättre fånga upp de eleverna som har det svårt. Med eller utan if. 
    Absolut att elever med förutsättningar för att klara årskursens krav behöver få  rätt stöd i skolan, så att de klarar godkänt i de olika ämnena! Det är grymt att de inte får det och det är samhällsekonomiskt slöseri, för det blir svårt att få jobb för dem och sedan klara jobbet om de ändå skulle få något.

    Jobben kräver ofta mer idag och enkla jobb har blivit väldigt sällsynta. Den finns knappt några jobb som inte kräver förmåga att lägga upp en planering och viss kunskap om hur man använder IT.

    Men en person som verkligen har IF har en tydlig begränsning i sitt abstrakta tänkande. Avancerade intellektuella resonemang klarar inte personen. Särskilt svårt blir det när personen ställs inför nya problem. 

    Man kan t ex. vara helt normalbegåvad även om man skulle ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller en specifik inlärningssvårighet, som t.ex dyslexi. I de fallen måste skolan bara hitta vägar för eleverna att klara kurserna.
  • Anonym (Em)
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 22:12:17 följande:
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:40:13 följande:
    Orkar inte gå in på detajler men ja, finns kurser på universitetet att läsa som är mycket lättare än svensk grundskola.
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:05:43 följande:
    Och jag skulle bidra med den menar du? Har ju bidragit med exempel från verkliga livet. 
    När du diskuterar med argument utan argument som t.e.x Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette..Orkar inte gå in på detajler lägger du på andra att kolla om dina argument stämmer och håller, blir det som en anpassad diskussion med special hjälp där du själv egentligen inte diskuterar TS, även om du känner dej inkluderad.
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 20:18:24 följande:
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 20:02:36 följande:
    Jo det kan varit så att det funnits inslag i kursen med fritt skapande. Men sedan ska du ju koppla detta till kurslitteratur och göra en inlämningsuppgift på detta. Då ska du referera korrekt och skriva flera sidor text. Du blir aldrig godkänd om du enbart deltar i något praktiskt. Inte ens i estetiska ämnen. 
    Du kan tro att alla kurser har höga krav om du vill men så är det inte i verkligheten. 
    Som det ser ut idag får inte de som går på anpassad skola studera på universitetet och om det stämmer med verkligheten som det ser ut idag (men som du inte orkar gå in på detajler om) att alla kurser inte har höga krav kan ju man undra varför inte dessa kurser hålls på gymnasienivå eller folkhogskola.

    Tycker du att "Men för att kunna diskutera ts måste man ju utgå ifrån hur det ser ut idag." är ett bra motargument?
    Ja, jag tycker att det är mer givande att diskutera övergripande än att gå in på detaljer rörande enskilda kurser. Tror man att alla kurser på universitetet är jättesvåra så har man nog inte vistats i den miljön så mycket. 

    Var inget motargument utan ett grundläggande antagande. Ifrågasätter man kurserna på universitetet blir det svårt att diskutera huruvida personer med IF ska få tillgång till dessa kurser eller inte.
  • Anonym (Lektor)

    Jag är lärare vid ett universitet och är för att så många som möjligt ska kunna läsa vidare. Men det finns ett stort problem.

    De resurser vi får räcker redan i nuläget inte till för att bedriva en bra utbildning. Såg att några nämnde lärarprogrammet och jag undervisar på en av alla Sveriges lärarutbildningar. Resurserna på de kurser jag är involverad i räcker till 4-7 timmar undervisning i veckan beroende på kurs. Tänk er 4 timmar lärarlett i veckan. Hur ska då de studenter som behöver mer stöd kunna få det? Hur ska vi kunna höja nivån när vi inte kan ge mer undervisning? Jag skäms över detta. Minst hälften hoppar av lärarutbildningen hos oss för att de inte klarar kurserna. Då anser jag ändå att kraven är lågt ställda, men vi har inte resurser för att stötta de som skulle behöva mer stöttning. Det är slöseri med dessa studenters tid och pengar när vi inte ger dem det stöd de behöver. Och slöseri med samhällets resurser.

    Ska dessutom personer med IF läsa vid universitetet behövs ännu mer resurser för att de ska kunna tillgodogöra sig utbildningen. De pengarna finns inte.

    Så OM detta ska vara möjligt behöver finansieringen öka. Och det rejält.

Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?