• Anonym (TS)

Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?

Hörde senast idag på radion att personer från anpassad skola vill få möjlighet att studera på universitetet. Frågan är väl varför då? 

Om man har en intellektuell funktionsnedsättning på den nivån att man inte ska klara av vanlig läroplan, vad ska dessa personer göra på universitetet? 

Universitetet är ju i första hand till för att få fram nya forskare. 

Jag förstår självklart att dessa personer kan vilja få en yrkesutbildning, men kan inte yrkeshögskola eller folkhögskola vara bättre då. 

• Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?
  • Anonym (Em)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-08 23:36:29 följande:
    Om en person med rätt stöd kan klara detta, varför går den då på anpassad skola och förstör möjligheterna till ett vanligt jobb? Hela poängen med anpassad skola är ju att personen inte kommer klara vanlig grund eller gymnasieskola oavsett hur mycket stöd den än får. Jag tror inte du studerat det här området iaf. 
    Anpassad skola är ju just rätt stöd. Att alla med IF skulle klara att läsa på universitetet stämmer givetvis inte. Men att ingen får den behörigheten tycker jag inte heller är rätt, särskilt med tanke på stöd som kan erbjudas.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 23:10:39 följande:
    Förstår inte riktigt vad du vill tillföra med det du skriver? Vilka detaljer menar du skulle övertyga en person av motsatt åsikt? Som jag skrev har jag också själv läst filosofi. Vet inte om en person med if hade klarat det men att det skulle vara svårt och höga krav stämmer helt enkelt inte med min erfarenhet. 

Har man andra grundantaganden kan man ju istället diskutera vad universiteten ska erbjuda, men det blir en annan diskussion. Är dock öppen även för den.
    För mej är det helt obegripligt vad du vill tillföra med "Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette" eftersom det inte övertygar någon om att någon med IF ska gå på universitet, om du inte räknar med att någon annan ska kolla upp hur bra det stämmer att vissa kurser har så låga krav så någon med IF skulle klara av dem och göra argumentet åt dej.

Om du inte vill förstå vad jag vill tillföra med att förklara att dina argument inte tillför något övertygande så fastnar vi där och jag har inget mer ett tillägga.

"Har man andra grundantaganden kan man ju istället diskutera vad universiteten ska erbjuda, "

För det gör man ju inte när man tycker att de med IF ska få gå lätta kurser med special stöd p.g.a de mer diffusa kategorierna hälsa, inkludering och demokrati?
    Ska genomsnittligt begåvade också bli inkluderade och få rätt till extra stöd?

"Som jag skrev har jag också själv läst filosofi."

Filosofi kan vara bra att läsa för att kunna göra bättre argument men man behöver inte läsa filosofi för att filosofiskt cirkla runt argumenten med hypoteser och diffusa kategorier eller för att märka att någon gör det.
  • Anonym (Em)
    ClumsySmurf skrev 2025-06-08 23:57:12 följande:
    För mej är det helt obegripligt vad du vill tillföra med "Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette" eftersom det inte övertygar någon om att någon med IF ska gå på universitet, om du inte räknar med att någon annan ska kolla upp hur bra det stämmer att vissa kurser har så låga krav så någon med IF skulle klara av dem och göra argumentet åt dej.

Om du inte vill förstå vad jag vill tillföra med att förklara att dina argument inte tillför något övertygande så fastnar vi där och jag har inget mer ett tillägga.

"Har man andra grundantaganden kan man ju istället diskutera vad universiteten ska erbjuda, "

För det gör man ju inte när man tycker att de med IF ska få gå lätta kurser med special stöd p.g.a de mer diffusa kategorierna hälsa, inkludering och demokrati?
    Ska genomsnittligt begåvade också bli inkluderade och få rätt till extra stöd?

"Som jag skrev har jag också själv läst filosofi."

Filosofi kan vara bra att läsa för att kunna göra bättre argument men man behöver inte läsa filosofi för att filosofiskt cirkla runt argumenten med hypoteser och diffusa kategorier eller för att märka att någon gör det.
    Du verkar mer fokuserad på att försöka vinna själva argumentationen än att föra diskussionen framåt.

Vill man tro att Allt på universitetsnivå är jättesvårt så är det fritt fram, jag kommer inte att lägga tid på att övertyga den personen.

En normalbegåvad är ju redan behörig om hen läst ett vanligt gymnasieprogram. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 00:13:40 följande:
    Du verkar mer fokuserad på att försöka vinna själva argumentationen än att föra diskussionen framåt.

Vill man tro att Allt på universitetsnivå är jättesvårt så är det fritt fram, jag kommer inte att lägga tid på att övertyga den personen.

En normalbegåvad är ju redan behörig om hen läst ett vanligt gymnasieprogram. 
    Ja, du tycker ju inte att det är särskilt givande att ens försöka vara mer övertygande än "Har en kompis" och p.g.a diffusa kategorier så jag undrar om  "Du verkar mer fokuserad på att försöka vinna själva argumentationen än att föra diskussionen framåt." är en projektion eftersom du har svarat på TS fråga utan att svara på frågan och vill inte förstå varför det inte tillför särskilt mycket.
  • Anonym (Em)
    ClumsySmurf skrev 2025-06-09 00:42:38 följande:
    Ja, du tycker ju inte att det är särskilt givande att ens försöka vara mer övertygande än "Har en kompis" och p.g.a diffusa kategorier så jag undrar om  "Du verkar mer fokuserad på att försöka vinna själva argumentationen än att föra diskussionen framåt." är en projektion eftersom du har svarat på TS fråga utan att svara på frågan och vill inte förstå varför det inte tillför särskilt mycket.
    Du bidrar ju inget i ämnet utan kastar bara ur dig påstådda argumenationsfel. Hade vi pratar om ämnet istället hade vi varit vidare i diskussionen för längrsen.
  • Anonym (Em)
    ClumsySmurf skrev 2025-06-09 00:42:38 följande:
    De diffusa kategorierna jag nämner är nog viktigare genom hela skolgången (för alla) än vad du tror.
  • Anonym (Nej)

Nej, det skulle innebära SÄNKT kvalitet på utbildningarna, osvsett vad det är för typ av utbildning. elever med IF får anpassade krav, dvs oftast sänkta krav. På universitetsnivå är det ofattbart att sänka kvalitet på utbildningen. Ska man ha två grupper av lärare, ingenjörer, jurister, osv? Finns många bra utbildningar som personer med IF kan klara av. Och nej, allt är inte rättvist i världen. Alla kan inte gå på universitet, precis som alla inte kan få barn, vara friska, lära sig flyga helikopter, bli modell, osv 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Em) skrev 2025-06-08 19:24:31 följande:
    Har en kompis som läste kreativ musik eller vad det hette. Filosofi som jag själv läste första året var rätt flummigt.

Universitetet är mer än forskare och karriär.
    Tror du på riktigt att en person med en 5-10-årings förståndsnivå skulle kunna läsa filosofi och kreativ musik? 

Då har du nog missuppfattat hur avancerat det är. 

Snacka om slöseri med tid - för både lärare och studenter. 
  • Anonym (Em)
    Mrs Moneybags skrev 2025-06-09 11:22:06 följande:
    Tror du på riktigt att en person med en 5-10-årings förståndsnivå skulle kunna läsa filosofi och kreativ musik? 

Då har du nog missuppfattat hur avancerat det är. 

Snacka om slöseri med tid - för både lärare och studenter. 
    Personer med if är ingen homogen grupp utan handlar om individer som kan ha väldigt olika svårigheter och  förutsättningar. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 11:44:47 följande:
    Personer med if är ingen homogen grupp utan handlar om individer som kan ha väldigt olika svårigheter och  förutsättningar. 
    Anonym (Em) skrev 2025-06-09 11:44:47 följande:

Vad hindrar att vissa fixar allmän behörighet och sen pluggar på högskola?
Svar på tråden Varför borde elever från anpassad skola få studera på universitetet?